Se încarcă pagina ...

Cu tristete despre "Eterna si fascinanta Românie"

Data publicarii: 26.07.2014 00:22:00

AÈ™a cum am dat de înÈ›eles, mai mult sau mai puÈ›in transparent, pe parcursul lunilor mai-iunie-iulie, am suferit două intervenÈ›ii chirurgicale la Spitalul Bagdasar-Arseni. Internarea mea a avut loc a doua zi după deschiderea primului târg internaÈ›ional de artă din România, ART SAFARI, iniÈ›iativă impresionantă, cel puÈ›in sub aspect cantitativ, a AsociaÈ›iei ComercianÈ›ilor de Artă din România (ACOAR). Din motive lesne de înÈ›eles, nu am putut semnala, la momentul potrivit, anvergura È™i particularităÈ›ile acestei iniÈ›iative, deÈ™i aÈ™ fi avut determinări speciale s-o fac, unele chiar personale. O fac acum, cu întârziere, pentru a scăpa de sentimentul stânjenitor al unei datorii neachitate…

 

 

Ceea ce vreau să semnalez È™i să subliniez, de fapt, este în primul rând un lucru omis, voluntar sau involuntar (mie mi s-a părut voluntar), de mass-media È™i anume faptul că cea mai spectaculoasă prezenÈ›ă la târg a fost standul hotelului-galerie Sarroglia. Standul cuprindea 16 lucrări de mari dimensiuni în oÈ›el masiv, totalizând aproape 5 tone de metal, lucrări aparÈ›inând unui singur artist: Adrian Costea. Nicio televiziune n-a transmis măcar un cadru de la acest stand, deÈ™i era de departe cel mai spectaculos, măcar sub aspectul numărului È™i al dimensiunilor exponatelor. E greu de crezut că nu poÈ›i observa singura catedrală dintr-un cartier de locuinÈ›e fără etaj…

 

Al doilea motiv pentru care acest târg a fost important pentru mine este legat de primul motiv: în ziua deschiderii mi-am lansat o carte (o monografie) care-l avea ca subiect chiar pe autorul lucrărilor. Monografia, intitulată „Adrian Costea – cronica unei morÈ›i eÈ™uate”, a fost semnalată, în ziarul Bursa, de Marius TiÈ›a, motiv pentru care-i mulÈ›umesc călduros…

 

Ziceam că a doua zi m-am internat la Spitalul Bagdasar-Arseni. Cum era È™i firesc, am luat câteva cărÈ›i cu mine pentru a le oferi, cu autograf, cui mi se va părea că e cazul. Precizez, nu întâmplător, că una i-am dăruit-o doctoriÈ›ei Narcisa Bucur, unul dintre medicii echipei care m-a operat. Mi-a mulÈ›umit frumos, s-a uitat lung la titlu („Adrian Costea – cronica unei morÈ›i eÈ™uate”) È™i m-a întrebat:

         - E vorba de Costea, cel cu „Eterna È™i fascinanta Românie”?

         - Da - i-am răspuns -  , îl cunoaÈ™teÈ›i?

        - Nu, dar am cumpărat cartea. Este excepÈ›ională.  

        - Dar nu È™tiaÈ›i de scandalul cu Bancorex? 

        - Ba da, dar când am văzut cartea mi-am zis că nu mă mai interesează ce rău a făcut acest om, de vreme ce a putut să lase în urmă o asemenea mărturie despre È›ara sa.

Mă simt dator faÈ›ă de doctoriÈ›a Bucur È™i faÈ›ă de cei care, asemenea ei, au simÈ›it, indiferent de scandalul iscat în jurul lui Adrian Costea, încărcătura de dragoste È™i tandreÈ›e a unui artist către È›ara sa, să repet lucruri pe care le-am mai scris despre această carte. Mai ales acum, când o puzderie de persoane È™i instituÈ›ii media îÈ™i asumă rolul de descoperitori ai României profunde, iar prinÈ›ul Charles a devenit „ambasadorul” imaginii României în afară (nu chiar a întregii Românii, ci doar a acelei părÈ›i care-l interesează, respectiv Transilvania).

Dar toate acestea sunt frânturi, cioburi dintr-o oglindă spartă. Redescoperirea È™i expunerea României în forma ei panoramică i-a aparÈ›inut lui Adrian Costea, în 1996, prin „Eterna È™i fascinanta Românie”. Această carte monumentală reprezintă cea mai complexă şi mai frumoasă prezentare de până acum a României, precum È™i cea mai dezinteresată È™i mai costisitoare declaraÈ›ie de dragoste pe care a făcut-o vreodată, cineva, È›ării sale.

 

Iată câteva detalii tehnice despre istoricul È™i necunoscutele acestei cărÈ›i, despre care s-au scris sute de „cearşafuri” de texte de ziar. S-a scris însă despre calitatea îndoielnică a volumului, despre faptul că ar fi fost un pretext de a devaliza Bancorexul, despre faptul că s-ar fi tipărit doar câteva mii de exemplare sau că chiar nu ar fi fost tipărită. Nimic, dar absolut nimic din toate acestea nu e adevărat, iar majoritatea celor care au scris nici măcar nu au văzut cartea. 

·       A fost editată de Grupul Saintonge Editions, Paris, 1997 (grupul aparÈ›inea lui Adrian Costea)

·       S-a tipărit în Spania. Hârtia (600 tone), a fost transportată din Austria în Spania cu 30 de TIR-uri

·       Greutate/exemplar: 4,7 kg

·       Cartea nu a fost destinată comercializării, ci elitei politice a lumii, cea care conta în acel moment pentru relaţiile României. A fost tipărită într-un tiraj de peste 100.000 ecemplare, dintre care:

                - 45.000 de exemplare au ajuns la toate structurile puterii federale din SUA, ca şi la guvernatorii, instituţiile şi personalităţile publice din toate statele SUA;

                - 12.000 de exemplare la instituţiile importante din România;

                - 4.000 de exemplare la personalităţi publice din România (dintre acestea, una singură a trimis o scrisoare de mulţumire autorului: patriarhul Teoctist);

                - 1.500 de exemplare la ambasadele din România.

·       Cartea a fost tipărită în 8 limbi: română, franceză, engleză, spaniolă, italiană, arabă, japoneză şi germană.

·       Fiecare carte era pusă într-o supracopertă-casetă, învelită în pânză de in roşie, cu numele României în relief, în foiţă de aur, totul fiind introdus apoi într-o altă cutie, cu pereţi dubli.

·       Pachetul, în greutate totală de 7,7 kg, era însoţit de o scrisoare personalizată şi semnată de Adrian Costea, pentru fiecare destinatar în parte. Costurile de transport ale fiecărui pachet erau între 200-400 de dolari.

·       Toate fotografiile au fost făcute de Adrian Costea (există, pe lângă cele aproape 600 de fotografii din carte, şi o arhivă de 44.000 de negative Kodak), pe parcursul a 80.000 de kilometri parcurşi prin ţară, în perioada 1992-1996.

·       Costurile de tipărire, care s-au ridicat la 13 milioane de dolari, au fost suportate de Adrian Costea, cu excepţia a 4,7 milioane dolari (nu 5,7 milioane, cum continuă să se repete!), proveniţi de la Bancorex şi reprezentând  contravaloarea publicităţii cumpărate. A fost o campanie imensă, costisitoare şi foarte precis targetată, de promovare a României... Şi totuşi, în spaţiul public din România nu se ştie aproape nimic despre substanţa acestei cărţi.

 

„Eterna È™i fascinanta Românie” urma să fie trimisă în 144 de È›ări. Scandalul Costea, izbucnit în 1999, a întrerupt circulaţia în lume a acestei cărţi monumentale. A fost trimisă, totuşi, în 64 de state.

 

Vezi È™i „APROAPE TOTUL DESPRE SCULPTORUL ADRIAN COSTEA”

_______________________________________________

 

 

Afisari: 1612
Autor: Miron Manega
Spune-le prietenilor:
  • RSS
  • Digg
  • del.icio.us
  • Facebook
  • Mixx
  • Google Bookmarks
  • FriendFeed
  • LinkedIn
  • MySpace
  • Netvibes
  • Reddit
  • Technorati
  • Tumblr
  • Twitter
  • Yahoo! Bookmarks
  • Yahoo! Buzz
  • email
  • Live
  • StumbleUpon
  • Ping.fm

Comentarii

* Nume:
* Email:
* Mesaj:
  caractere ramase
* Cod de siguranta:

Va rugam sa introduceti in casuta de mai sus codul de siguranta
  * campuri obligatorii
 
Nume: Iofciu Ion (Jul, Sat 26, 2014 / 01:09)
Efortul depus a fost colosal,insa din pacate ancheta parchetului a blocat "impactul" international al cartii!
Alte articole | Arhiva
 
Citite Comentate Comentarii noi Ultimele articole
Newsletter