Se încarcă pagina ...

Despre Golem şi alte nedumeriri

Data publicarii: 04.11.2012 17:32:00

 

Nu m-aş fi aventurat într-o asemenea expunere dacă nu m-ar fi contrariat la maximum nişte asemănări flagrante între două opere de artă având aceeaşi tematică şi chiar acelaşi subiect: Golemul. Autori: Adrian Costea şi Anselm Kiefer. Primul a conceput şi a terminat lucrarea în 2005  (mai exact, pe13.12.2005) când a şi a expus-o, în holul de primiri al unui cabinet de avocatură din Paris (Veil-Jourde, 38 Rue de Lisbonne, Paris, VIII-eme), cel de-al doilea în 2012, prezentând-o, pe 14 octombrie a.c., în vasta expoziţie (4.700 mp) a lui Thaddaeus Ropac din Paris.

 

 

Evident, nici subiectul, nici tema, nici referinţa istorică nu pot fi considerate „corpuri delicte”, mai ales în termenii de evaluare a artei contemporane. Dar abordarea - da. Detaliile de construcţie - da. Şi, în mod sigur, recuzita obiectual-simbolică, atunci când aceasta nu e generată nemijlocit de referinţă. Nu e cazul. Ambele lucrări (“J'accuse...! E. Zola/ Moi aussi...! A. Costea”, a lui Adrian Costea, şi “Rabi Löw: Der Golem” a lui Anselm Kiefer) sunt lucrări conceptuale, moderne, în care abordarea şi elementele de compoziţie sunt determinante, atât pentru estimarea originalităţii, cât şi pentru evaluarea financiară.

Aşadar, cele două lucrări au prea multe părţi comune ca să nu mă mir. Mai mult de-atât, în întreaga expoziţie a lui Anselm Kiefer sunt atât de multe elemente identificabile în “Golemul” lui Adrian Costea de pe Rue de Lisbonne, încât mi-e greu să pun totul pe seama întâmplării şi a coincidenţelor. Mai ales că lucrarea lui Adrian Costea se află de 7 ani în Paris. Şi nu ascunsă într-o pivniţă, ci expusă în holul de primiri al unuia dintre cele mai exclusiviste cabinete de avocatură din lume. Din punctul meu de vedere şi în perspectiva unei percepţii de bun simţ venite din România, întreaga expoziţie a lui Anselm Kiefer pare alcătuită din fragmente dezmembrate din lucrarea “J'accuse...! E. Zola/ Moi aussi...! A. Costea”. Dar cel mai înţelept lucru este să lăsăm detaliile să vorbească…

 

 

Maşină de scris la "Golemul" lui Costea (stânga), linotip la Kiefer

 

 

Rădăcini "coafate" şi reconceptualizate pentru a da sens lucrărilor. La Anselm Kiefer (dreapta) sunt vopsite în argintiu

 

 

"J'accuse..." (Costea) şi "Der Golem" (Kiefer) văzute din "profil". Prima are în compoziţie ghinde şi frunze de stejar, cea de-a doua tulpini şi "pălării" de floarea-soarelui, vopsite în argintiu

 

 

Coasă şi furcă ruginite în compoziţia unei sculpturi (Costea), seceră ruginită în compoziţia unui tablou (Kiefer)

 

 

Balanţa lui Costea

 

 

 Balanţele lui Kiefer din expoziţia de la Paris

 

P.S. Cu autoironie amară, Adrian Costea a introdus, în textura conceptuală a lucrării “J’accuse…, un borcan în care se află o pastilă pe care scrie: „Vaccin contra riscurilor meseriei”. Nu există, bineînţeles, un asemenera vaccin. Există doar măsuri de „protecţia muncii”, pe care, dacă nu le-ai luat la timp, mai târziu e prea târziu. O măsură tardivă este, poate, şi demersul meu de a da Cezarului ce e al Cezarului, după ce acesta a pierdut regatul... Dar poate că - cine ştie? - şi-l va recâştiga...

Dar oricum ar fi, pentru a nu exista niciun dubiu că sculptura-instalaţie a lui Adrian Costea, “J'accuse...! E. Zola/ Moi aussi...! A. Costea”, chiar este un Golem, reamintesc că, pe masca de pe chipul inexistent al magistratului, sunt zgâriate, aproape imperceptibil, acele cuvinte, litere şi cifre despre care am mai pomenit: EMET(H), MET(H), ADAM, RAVA, RABBI LOEW, VERITE, 26, RABBI ZERA, GENESE 49:9, DER GOLEM – EUGEN d’ALBERT – 1926, SEFER YETSIRA – PATRIARCHE ABRHAM, 27, GUEMARA SANHEDRIN, MARIE STUART, ZOHAR, YHWH, JHCHWH, AHAVAH + EHAD = AMOUR + UNITE = 13, TEMURA, NOTARIKON, TORAH, RABBI ICHMAËL, MOÏSE 613, LEV, MOHEÏDDINE IBN ARABÎ şi multe altele...

 

   

 

Având în vedere cele relatate şi implicaţiile majore care decurg de aici, mi se pare legitim să exprim câteva - să le zicem - nedumeriri:

1.    Cui îi revine paternitatea în condiţiile şi contextul de faţă?

2.    Cui îi aparţin, de fapt şi la urma urmei, eventualele drepturi de autor?

3.    Galeria Thaddaeus Ropac cere preţul de 900.000 euro + TVA pentru  lucrarea Der Golem, executată de Anselm Kiefer, cu o întârziere de 7 ani faţă de Adrian Costea. Deci, dacă această lucrare valorează 900.000 + TVA, ar fi interesant de ştiut cam cât valorează primul şi, îndrăznesc să spun, adevăratul golem - GOLEMUL lui COSTEA: “J'accuse ... ! E. Zola Moi aussi ... ! A. Costea”…

Responsabilitatea, în acest caz, revine atât galeristului Thaddaeus Ropac, cât şi artistului Anselm Kiefer. Aş fi tare curios să ştiu cine, când şi cum va rezolva această tentativă profund neinspirată a artistului Anselm Kiefer, care s-ar putea să ia proporţii dintre cele mai neplăcute. Dacă nu cumva a apelat şi el la borcanul cu “vaccin contra riscurilor meseriei” din lucrarea lui Costea…

........................................................................................

 

ACEST TEXT este doar o completare a unui studiu amplu, făcut asupra unei opere plastice cu potenţial de reper universal în arta contemporană: „J’accuse...! E. Zola / Moi aussi...! A. Costea”, aparţinând artistului de origine română Adrian Costea. Lucrarea este expusă de şapte ani la Paris, în holul de primiri al cabinetului unui avocat de talie mondială, pe nume Jean Veil.

Studiul la care am făcut referire  este realizat „la două mâini”, în sensul că e scris de doi autori (Miron Manega şi Ciprian Chirvasiu), fiecare dezvoltându-şi analiza în mai multe capitole, prezentate în serial pe CERTITUDINEA. Pentru cei interesaţi de lectura celor două analize, acestea sunt linkurile care fac trimitere la ele:

 

MIRON MANEGA:

Golemul Costea: "J'accuse...! E. Zola/ Moi aussi...! A. Costea" (I). EXORDIUM

Golemul Costea: "J'accuse...! E. Zola/ Moi aussi...! A. Costea" (II). NARRATIO

Golemul Costea: "J'accuse...! E. Zola/ Moi aussi...! A. Costea" (III). ARGUMENTATIO

Golemul Costea: "J'accuse...! E. Zola/ Moi aussi...! A. Costea" (IV). PERORATIO

Jean Veil, proprietarul "Golemului Adrian Costea" din Rue Lisbonne

 

CIPRIAN CHIRVASIU

O capodoperă a sculpturii prin acumulare: "J'accuse...! E. Zola/ Moi aussi...! A. Costea". Geneza care vindecă Big-Bang-ul (I)

O capodoperă a sculpturii prin acumulare: "J'accuse...! E. Zola/ Moi aussi...! A. Costea". Geneza care vindecă Big-Bang-ul (II)

O capodoperă a sculpturii prin acumulare: "J'accuse...! E. Zola/ Moi aussi...! A. Costea". Geneza care vindecă Big-Bang-ul (III)

O capodoperă a sculpturii prin acumulare: "J'accuse...! E. Zola/ Moi aussi...! A. Costea". Geneza care vindecă Big-Bang-ul (IV)

O capodoperă a sculpturii prin acumulare: "J'accuse...! E. Zola/ Moi aussi...! A. Costea". Geneza care vindecă Big-Bang-ul (V)

_______________________________________________ 

 

 MIRON MANEGA

 

  •  Scriitor, jurnalist, poet
  • Președinte al departamentului Presa Pieței de Artă, al ACOAR (Asociația Comercianților de Opere de Artă din România)
  • Membru consultant al AEEAR (Asociația Experților și Evaluatorilor de Artă din România)
  • Critic și analist al pieței internaționale de artă
  • Fondator și coordonator al platformei culturale   www.certitudinea.ro
  • Director editorial al publicației CERTITUDINEA
     _______________________________________________
     
    Vezi și „APROAPE TOTUL DESPRE SCULPTORUL ADRIAN COSTEA”
Afisari: 1718
Autor: Miron Manega
Spune-le prietenilor:
  • RSS
  • Digg
  • del.icio.us
  • Facebook
  • Mixx
  • Google Bookmarks
  • FriendFeed
  • LinkedIn
  • MySpace
  • Netvibes
  • Reddit
  • Technorati
  • Tumblr
  • Twitter
  • Yahoo! Bookmarks
  • Yahoo! Buzz
  • email
  • Live
  • StumbleUpon
  • Ping.fm

Comentarii

* Nume:
* Email:
* Mesaj:
  caractere ramase
* Cod de siguranta:

Va rugam sa introduceti in casuta de mai sus codul de siguranta
  * campuri obligatorii
 
Nume: ioana... (Nov, Mon 05, 2012 / 22:25)
("la două mâini")...

ştiţi ceva?...ce-ar fi să ne jucăm de-a sufletul "bătut în cuie"?...iar el sa rămână... astfel...doar legat...de infinit...de o hartă...de...a...baba oarba...de...loc...sau...deloc?...:)
Nume: luminita dobrescu (Nov, Fri 09, 2012 / 23:02)
Kiefer si pe cel al lui A.Costea.
Ca sa fiu sincera.ca forma,nu se poate demonstra niciodata o anume asemanare.Faptul ca numele este acelasi,inclusiv cateva din elementele care fac parte din aceasta "instalatie" care,par sa fie mai mult intamplatoare,in rest nu cred ca se poate dovedi un adevarat plagiat.Aici te lupti cu "morile de vant ".
Este parerea mea.Eu ,personal,observ in opera lui Anselm Kiefer,acea continuitate a operei lui,incepand dela forma,culoare si continut.
Nu incerc sa-i iau apararea dar mie chiar nu mi se pare a fi un plagiat.Sunt doua elemnete,masina de scris si materialul argintiu care,ar putea face tema unei eventuale discutii de arta,in rest Golemul lui Kiefer este EL INSUSI.
Nume: luminita dobrescu (Nov, Fri 09, 2012 / 23:02)
Kiefer si pe cel al lui A.Costea.
Ca sa fiu sincera.ca forma,nu se poate demonstra niciodata o anume asemanare.Faptul ca numele este acelasi,inclusiv cateva din elementele care fac parte din aceasta "instalatie" care,par sa fie mai mult intamplatoare,in rest nu cred ca se poate dovedi un adevarat plagiat.Aici te lupti cu "morile de vant ".
Este parerea mea.Eu ,personal,observ in opera lui Anselm Kiefer,acea continuitate a operei lui,incepand dela forma,culoare si continut.
Nu incerc sa-i iau apararea dar mie chiar nu mi se pare a fi un plagiat.Sunt doua elemnete,masina de scris si materialul argintiu care,ar putea face tema unei eventuale discutii de arta,in rest Golemul lui Kiefer este EL INSUSI.
Alte articole | Arhiva
 
Colegiul de redactie

MIHAI EMINESCU
(Coordonator editorial şi moral)
Eudoxiu Hurmuzachi
Carmen Sylva
Vasile Alecsandri
Nicolae Densușianu
I.L. Caragiale
George Coșbuc
Vasile Pârvan
Nae Ionescu
Nicolae Iorga
Pamfil Şeicaru
Cezar Ivănescu
Dan Mihăescu
Stela Covaci

Colaboratori

Ciprian Chirvasiu, Dan Puric, Dan Toma Dulciu, Daniela Gîfu, Dorel Vişan, Firiță Carp, Florian Colceag, Florin Zamfirescu, Laurian Stănchescu, Lazăr Lădariu, Mariana Cristescu, Marius Dumitru, Mădălina Corina Diaconu, Mircea Coloşenco, Mircia Chelaru, Miron Manega (ispravnic de concept), Nagy Attila, Sergiu Găbureac, Zeno Fodor

Citite Comentate Comentarii noi Ultimele articole
Newsletter