Se încarcă pagina ...

Despre snobism şi kitsch, aproape cu înţelegere

Data publicarii: 08.08.2012 14:19:00

 

 

La Mamaia, pe plaja din faţa hotelului Malibu, sunt nouă palmieri, cinci sălcii şi câţiva puieţi cu o identitate incertă. La o judecată de fineţe, nici nu ştii la ce să zâmbeşti mai întâi: la simulacrul exotic al denumirii hotelului, care a impus şi decorul vegetal cu palmieri, sau la asocierea absolut caricaturală dintre sălcii şi arborii exotici. Ca să nu mai spun că palmierii sunt de plastic! Tot ansamblul e kitsch, ca s-o spun mai pe de-a dreptul, iar cazul nu e singular, litoralul fiind plin de asemenea improvizaţii. Care au contaminat, de altfel, şi Bucureştiul (vezi palmierii primarului Piedone, din sectorul 4).

 

Cutumele educaţiei culturale ne învaţă că opusul bunului gust este kitsch-ul, că snobismul este duşmanul relaţiei autentice cu un context artistic sau social, că surogatele sunt nocive. În parte, aceste considerente sunt valabile, dar nu trebuie receptate neapărat în registru tragic. Privit cu înţelegere, fenomenul exprimă aspiraţia unei clase sociale la un sistem de valori la care nu are acces. Iar acest lucru e pozitiv. Forma fără fond nu este, aşadar, chiar atât de blamabilă, iar diferenţa dintre ce sunt şi ce vor să pară oamenii nu e atât de mare. Ridicolul este însă inevitabil într-o aspiraţie care-ţi depăşeşte resursele şi cunoştinţele. E ca atunci când vrei să înveţi patinajul: începi prin a te face de râs. 

 

Kitsch-ul e definit ca un produs cu caracter de pseudoartă, caracterizat prin platitudine, imitaţie superficială, lipsă de originalitate etc. El denotă însă, orice s-ar spune, o relaţie cu arta, ceea ce este mult mai bine decât lipsa acestei relaţii. Snobismul este, la rândul lui, atitudinea unei persoane care admiră şi imită fără discernământ moda, manierele şi opiniile persoanelor din înalta societate. 

 

Kitsch-ul şi snobismul sunt două fenomene înrudite, cu diferenţa că primul are o dimensiune preponderant mercantilă (pentru că generează produse specifice, care sunt vândute şi cumpărate), pe când snobismul ţine mai mult de psihologia socială.


Majoritatea snobilor, atunci când trăiesc în prejma unui obiect sau a unui produs artistic care iniţial îi depăşeşte, ca nivel de compatibilitate, sfârşesc prin a fi pasionaţi. Sau, mai exact, prin a-şi iubi obiectul. E o mişcare naturală, un transfer de interes: de la obiect către individ şi de la individ către obiect. Uneori, interesul durează puţin. Oamenii se plictisesc. Dar, de regulă, prezenţa unor obiecte marcate artistic dezvoltă la indivizi rezerve de sensibilitate pe care nu şi le cunoşteau.

 

Nu există un inventar al tuturor cauzelor colaterale care influenţează piaţa operelor de artă. Dar unele dintre aceste cauze se plasează pe teritoriul kitsch-ului şi snobismului în egală măsură. Există poveşti care luminează fenomenul din direcţii de unde nici nu te aştepţi. Este de ajuns, de exemplu, să apară un campion într-o ţară în care nu există un campionat specific, ca imediat el să fie imitat. La noi, faptul că Adrian Năstase a fost cunoscut în PSD ca mare colecţionar de artă a creat un tip de emulaţie şi o mişcare în comerţul de artă foarte profitabile. Prin contaminare, până şi Ion Iliescu primea, de ziua lui, de la senatori şi deputaţi din provincie, tot felul de tablouri. Părea logic că, dacă Năstase era colecţionar de artă, şi Iliescu trebuia să fie…

 

Cu palmierii de la hotelul Malibu, nu ştiu care-i povestea. Dar presupun că noii patroni ai stabilimentului privatizat s-au gândit cam aşa: dacă tot au dat hotelului o asemenea denumire, palmierii sunt absolut obligatorii. Dar cum aceştia n-au vrut să trăiască în nisipul de la Mamaia, au fost înlocuiţi cu nişte replici de plastic. Şi să ştiţi că au frunzele mai verzi decât sălciile care au crescut de capul lor!

Sursă: FINANŢIŞTII

 

Afisari: 3173
Autor: Miron Manega
Spune-le prietenilor:
  • RSS
  • Digg
  • del.icio.us
  • Facebook
  • Mixx
  • Google Bookmarks
  • FriendFeed
  • LinkedIn
  • MySpace
  • Netvibes
  • Reddit
  • Technorati
  • Tumblr
  • Twitter
  • Yahoo! Bookmarks
  • Yahoo! Buzz
  • email
  • Live
  • StumbleUpon
  • Ping.fm

Comentarii

* Nume:
* Email:
* Mesaj:
  caractere ramase
* Cod de siguranta:

Va rugam sa introduceti in casuta de mai sus codul de siguranta
  * campuri obligatorii
 
Nume: ion dragos sireteanu (Aug, Fri 10, 2012 / 02:13)
e lumea florilor de plastic
si universul e ...elastic-
de la chiloti ....de semigloti
si ostrogoti,
si vizigoti-
puteai sa-i scoti
pe cei ce-i porti-

chiloti de hoti-


scris acum -
multumesc de primire-
Nume: ion dragos sireteanu (Aug, Fri 10, 2012 / 02:19)
priapic- vezi la dictionar ca e o gluma - ata mutatie penibila si vei primi poemul EMINESCU-

priapic, Eminescu zace,
intr-o istorie vorace,
cu el ar vrea, sa ne atace,
sa ne abdice,
sa ne dedice,
de ace brice si carice-
priapic Eminescu zice....
pt inceput festival- etc..
de ion dragos sireteanu

ca ne-au invadat tziuntzarii-
meletarii ( meletarii- asa e corect-
carturari ....
si agroalimentarii- din acvarii-

ce avari si ce avarii-
LUPANARIII- tot de Ion Dragos Sireteanu

cu Cot&f- e vorba de o divinitate vag definita in anumite dictionare - din n Europa- un fel de premergator a lui buda- un landou- ceva ciudat - bun de studiu- probabil o energie a padurii-
clubul e club- adica vine de la to club - in engleza-
Nume: ion dragos sireteanu (Aug, Sat 11, 2012 / 18:47)
kitch - vine de la germanul scetch- este asociat cu arta de gang-
istoric- din cite inmi amintesc- in jurul anului 1900 impresionismul nu este acceptat la salonul national de la Paris-
totusi - impresionistii- deschid o expozitie in gangul de vis- a vis-

de multe ori ganul - sau kitchul- intrece cu mult valoarea piesei pastisate-
exemplul cel mai uzitat este Maya vestida- schita - in creion- stil gang - valorind cu mult mai mult si fiind cotata mult mai bine de criticii de arta decit originalul lui Goya-

in caz- detin - Copil cu amfora- poate ilpunem la muzeu-
sau ca inedit

Seceratoarele - lui Goya - au o versiune cu negrese- nepopularizata
Nume: ion dragos sireteanu (Aug, Sat 11, 2012 / 18:52)
daai dreptate-n-as fi crezut sa o prinzi pe aia cu

LUPANARIII_!!!

daca il cunosti pe domnul Gelu Vlasin- reteaua literara- poate il rogi sa-ti dea o comedie noir- carear merge oss la sala studio-
ceva gen- 7 cruci si 9 duci-
convorbiri cu Infamous Lady

Countess Erzsébet Báthory

One of History's Most Enigmatic Figures...Was She a Vampire? Sadistic Murderess?
Witch? Learn the True Story of the Woman Behind the Legends...


text - demo- astia sunt asa timpiti ca numai cu un simpu anunt la ziar fac coada sa le beau singele-
- dar cu supervizare medicala si a politiei, sper.
Nume: ion dragos sireteanu (Aug, Sat 11, 2012 / 19:00)
eclastic---ce o insemna-
e k a class tic-

Priapism (/ˈpraɪəpɪzəm/[1][2]) is a potentially painful medical condition, in which the erect penis or clitoris[3] does not return to its flaccid state, despite the absence of both physical and psychological stimulation, within four hours. There are two types of priapism: low-flow and high-flow; 80% to 90% of clinically presented priapisms are low flow disorders[4]. Low-flow involves the blood not adequately returning to the body from the organ.


priapism Add to My List
Definition(s):(n) condition in which the penis is continually erect; usually painful and seldom with sexual arousal
Usage(s):1.Untreated, priapism can lead to tissue damage and even impotence.
2.An ointment that promotes the production of nitric oxide might alleviate impotence; one that inhibits production could relieve priapism, prolonged erections unrelated to desire.
3.Sir: Updike made a talented try at marrying priapism to poetry by using hard-breathing language as the preacher.

trebuie sa caut acasa-
priapic este IRITAT- suparat - reformist-
Nume: ion dragos sireteanu (Aug, Sat 11, 2012 / 19:02)
The Sex Worship and Symbolism of Primitive Races


He has observed idols in priapic attitudesThis paragraph clearly indicates that the sexual organs were worshipped under the form of Khem by the Egyptians. The writer, however, has fallen into a very common error in giving us to understand that this was a degraded form of worship; from numerous other sources it is readily shown that such is not the case.

The following lines, from _Ancient Sex Worship_, substantiate the above remarks, and at the same time, they show the incompleteness of the writings of many antiquarians. In this book we read: "Phallic emblems abounded at Heliopolis and Syria and many other places, even into modern times. The following unfolds marvelous proof to our point. A brother physician, writing to Dr. Inman, says: 'I was in Egypt last winter (1865-66), and there certainly are numerous figures of gods and kings on the walls of the temple at Thebes, depicted with the male genital erect. The great temple at Karnac is, in particular, full of such figures and the temple of Danclesa, likewise, although that is of much later date, and built merely in imitation of old Egyptian art.'" The writer further states that this shows how completely English Egyptologists have suppressed a portion of the facts in the histories which they have given to the world. With all our descriptions of the wonderful temple of Karnac, it is remarkable that all mention of its association with sex worship should be omitted by many writers
Nume: ion dragos sireteanu (Aug, Sat 11, 2012 / 19:04)
la Eminescu treaba e clara- relatia - sf duh- trinitism cu cenzura catholica-
Nume: ion dragos sireteanu (Aug, Mon 13, 2012 / 20:27)
final- cer finalizarea-
ce este conservativismul in arta-
vezi Autoportet in cutie de conserva- Ion Dragos Sireteanu- piesa pe melaminat lemnos - ulei- Bucuresti- anii 73

SA SE DUCA cin- s-o duce
sa ma urce pe uluce-
Nume: ion dragos sireteanu (Aug, Mon 13, 2012 / 20:31)
La Mamaia, pe plaja din faţa hotelului Malibu, sunt nouă palmieri

NU NU NU NU NU NU NU

revin-o sa revii
la dragostea dintii-

LEY DIN
LEY DIN

pentru dumneavoastra ---4 METTA-

pi do la re-
rap a tica one more time

rap a tica tica d-ai
tica dai dai
Nume: ion dragos sireteanu (Aug, Mon 13, 2012 / 20:34)
am un cd- player - care imprima-

da cind vii la Montreal incearca cine cafe-pe st catherine- si un studio de scos cd- care nu poate vinde sub o suta mii dolari-

grafica?????...daca vrei sa te pictez eu?...iti dau credit- iau cind se ia--

COT&F c
club al oamenilor de teatru si film
2.3 ha teren- padure
la Borsa Maramures- 30 km linga Cluj

BUN VENIT-
Nume: ion dragos sireteanu (Aug, Mon 13, 2012 / 20:36)
Nu există un inventar al tuturor cauzelor colaterale care influenţează piaţa operelor de artă


blocheaza dopurile finaciare- din contabilitate-

adica - demo demo dar totusi ala a facut banu
Nume: ION DRAGOS SIRETEANU (Aug, Mon 13, 2012 / 20:39)
Dar presupun că noii patroni ai stabilimentului privatizat s-au gândit cam aşa: dacă tot au dat hotelului o asemenea denumire, palmierii sunt absolut obligatorii.


OOOOOOOOOOOOO

la Catalin Voiculescu o lada de printuri - pe care nu le-anm putut vinde- % DOLARI US BUCATA- CA SEFU IESTEA LA PENSIE-

rap a tica one more time

rap a tica tica d-ai
tica dai dai

tica tica daoi dai
BUSUIOC IN CUR VE DAI-
Nume: ioana... (Sep, Wed 05, 2012 / 00:47)
cred ca am o mare problema de receptivitate...nu voi intelege niciodata de ce, in loc sa ne povestiti despre cei ce inceara sa *ne* alunge Lumina (folosindu-se de frunze... mari?...:)... din plastic?...:)...) nu incercati sa ne cresteti, incepand cu dvs, domnule Miron Manega, sau, poate, cu fiii dvs., in inimi, copaci?
Nume: ioana... (Sep, Wed 05, 2012 / 00:47)
cred ca am o mare problema de receptivitate...nu voi intelege niciodata de ce, in loc sa ne povestiti despre cei ce inceara sa *ne* alunge Lumina (folosindu-se de frunze... mari?...:)... din plastic?...:)...) nu incercati sa ne cresteti, incepand cu dvs, domnule Miron Manega, sau, poate, cu fiii dvs., in inimi, copaci?
Nume: ion dragos sireteanu (Jul, Wed 30, 2014 / 17:30)
The Oxford English Dictionary (OED) states that a gypsy is a

"member of a wandering race (by themselves called Romany), of Hindu origin, which first appeared in England about the beginning of the 16th c. and was then believed to have come from Egypt".
The OED records the first usage of the word in English as 1514, with several more in the same century, and that both Edmund Spenser and William Shakespeare used the word.[1]

The word derives from the word for "Egyptian" in Latin, the same as the Spanish Gitano or the French Gitan. It emerged in Europe, in the 15th century, after their migration into the land of the Romani people (or Roma) in that continent.[2] They received this name from the local people either because they spread in Europe from an area named Little Egypt, in Southern Balkans or because they fitted the European image of dark-skinned Egyptians skilled in witchcraft. During the sixteenth and seventeenth centuries it was written in various ways: Egipcian, Egypcian, 'gipcian, 'gypcian.[3] As the time elapsed, the notion of Gypsy evolved including other stereotypes, like nomadism, exoticism.[4]


[edit] English law
Gypsy has several different and overlapping meanings under English Law. Under the Caravan Sites and Control of Development Act 1960 Gypsies are defined as "persons of nomadic habit of life, whatever their race or origin, but does not include members of an organised group of travelling showmen, or persons engaged in travelling circuses, travelling together as such.",[5] this definition includes such groups as New Age Travellers, as well as Irish Travellers and Romany.[6][7]

Gypsies of Romany origins have been a recognised ethnic group for the purposes of Race Relations Act 1976 since CRE V Dutton 1998 and Irish Travellers in England and Wales since O'Leary v Allied Domecq 2000 (having already gained recognition in Northern Ireland in 1997).[6][7][8]


[edit] Other groups sometimes called gypsies
A number of groups are commonly included
Alte articole | Arhiva
 
Colegiul de redactie

MIHAI EMINESCU
(Coordonator editorial şi moral)
Eudoxiu Hurmuzachi
Carmen Sylva
Vasile Alecsandri
Nicolae Densușianu
I.L. Caragiale
George Coșbuc
Vasile Pârvan
Nae Ionescu
Nicolae Iorga
Pamfil Şeicaru
Cezar Ivănescu
Dan Mihăescu
Stela Covaci

Colaboratori

Ciprian Chirvasiu, Dan Puric, Dan Toma Dulciu, Daniela Gîfu, Dorel Vişan, Firiță Carp, Florian Colceag, Florin Zamfirescu, Laurian Stănchescu, Lazăr Lădariu, Mariana Cristescu, Marius Dumitru, Mădălina Corina Diaconu, Mircea Coloşenco, Mircea Chelaru, Mircea Șerban, Miron Manega (ispravnic de concept), Nagy Attila, Sergiu Găbureac, Zeno Fodor

Citite Comentate Comentarii noi Ultimele articole
Newsletter