Se încarcă pagina ...

Jean Veil, proprietarul "Golemului Adrian Costea" din Rue Lisbonne

Data publicarii: 31.10.2012 02:04:00

 

Jean Veil, proprietarul

 

„Golemului Adrian Costea”

 

din Rue Lisbonne

 

 

Din întâmplare sau prin voinţa destinului, reputatul avocat francez Jean Veil a devenit, din 2005, proprietarul sculpturii-instalaţie „J’accuse...! E. Zola / Moi aussi...! A. Costea”. Iar cabinetul său de avocatură din 38 Rue de Lisbonne, Paris, VIII-eme a devenit, volens-nolens, salon expoziţional al unei singure lucrări, semnate de artistul de origine română Adrian Costea.

 

Jean Veil nu este un cetăţean oarecare al Parisului. Este o personalitate de elită a Franţei şi un avocat de anvergură mondială. Clienţii săi au fost şi sunt numai personalităţi sau persoane juridice de top:

fostul preşedinte francez JACQUES CHIRAC, DOMINIQUE STRAUSS-KAHN, MAURICE LEVY, MICHELLE PEBREAU, LINDSAY OWEN JOAES, jucatorul de tenis RICHARD GASQUET, societăţile PARIBAS, SOCIETE GENERALE, ELF, TOTALE, L’OREAL, BANQUE NATIONALE PARIS, CREDIT LYONNAIS etc.

 

“El a fost cel ales –  concluziona lapidar Le Nouvel Economiste, în 2003. A câştigat încrederea puternicilor din Hexagon […]. Jean Veil, 55 de ani, participă la toate bătăliile. La el trebuie să ai spiritul deschis. El a moştenit asta”.

 

Jean Veil este, de asemenea, deţinător al titlurilor de merit Commandeur de l'ordre de la Légion d'honneur, Officier des Arts et Lettres, Chevalier de l'ordre National du Mérite.

 

Jean Veil provine dintr-o familie ilustră. Tatăl său, Antoine Veil, a fost înalt funcţionar de stat şi om de afaceri. Mama sa, Simone Veil, este una dintre cele mai respectate şi admirate femei ale Franţei. De fapt, întreaga istorie a acestei ţări a fost influenţată, în  ultimii 50 de ani, de prezenţa în acţiunile sociale şi în politică a acestei luptătoare pentru libertate şi democraţie. În timpul celui de-al doilea război mondial, la vârsta de 17 ani, a fost arestată şi deportată în lagărul de exterminare de la Auschwitz-Birkenau, de unde a fost eliberată în 1945. Această perioadă cumplită din biografia ei, ca şi matricola 78651 tatuată pe braţ, au marcat-o profund pentru tot restul vieţii, determinându-i toate acţiunile de mai târziu, toate implicările, toate deciziile cu caracter social sau politic.

 

 

În 1974 a fost numită ministru al Sănătăţii şi, în această calitate, a promulgat “Legea Veil”, care deculpabiliza femeile de întreruperea voluntară de sarcină (legea avortului). Apoi, până în 1979, a fost ministru al Sănătăţii şi Securităţii Sociale, apoi al Sănătăţii şi Familiei. În perioada 1979-1982, a fost prima femeie Preşedinte al Parlamentului European, iar în perioada 1998-2007 a fost membru al Consiliului Constituţional al Franţei. Este, de asemenea, membru al Academiei Franceze şi Doctor Honoris Causa a peste 15 universităţi din lume: Cambridge, Edinbourg, Glasgow, Sussex, Urbino, Bruxelles, Princeton, Georgetown, Yale, Pensylvania, Ierusalim etc.

 

 

Sunt numai câteva detalii din “romanul-fluviu” al unei biografii excepţionale şi luminoase, care a propulsat civilizaţia Franţei la nivelul de modernitate actual. Pe sabia sa de membru al Academiei Franceze este gravată matricola de la Auschwitz, pe care o are tatuată pe braţ (78651).

 

Am prezentat această “schiţă de familie” pentru a sublinia faptul că achiziţia lucrării „J’accuse...! E. Zola / Moi aussi...! A. Costea”, de către Jean Veil, în decembrie 2005, la câteva zile după finalizarea acesteia, n-a fost o întâmplare, un accident sau un capriciu. Ascendenţa, educaţia, palmaresul şi prestigiul personal al  lui Jean Veil impun concluzia că fost o decizie în cunoştinţă de cauză. Amplasarea „golemului Adrian Costea” în foaierul cabinetului său de avocatură a fost, de asemenea, o decizie „a rebour”, adică în pofida şi împotriva tuturor opiniilor din jur. Faptul reflectă asentimentul său la protestul disperat al autorului, împotriva unei justiţii strâmbe. Iar prezenţa unei asemenea lucrări într-o casă de avocatură face ca mesajul acesteia să se amplifice înzecit, ca un sunet într-o cutie de rezonanţă.

.................................................................................................

 

ACEST TEXT este doar un episod dintr-un studiu amplu, făcut asupra unei opere plastice cu potenţial de reper universal în arta contemporană. Lucrarea, care e o sculptură-instalaţie, se numeşte „J’accuse...! E. Zola / Moi aussi...! A. Costea” şi aparţine artistului de origine română Adrian Costea. Este expusă de şapte ani la Paris, în holul de primiri al cabinetului unui avocat de talie mondială, pe nume Jean Veil.

Studiul de faţă este făcut „la două mâini”, în sensul că e scris de doi autori (Miron Manega şi Ciprian Chirvasiu), fiecare devoltându-şi analiza în mai multe capitole, prezentate în serial pe CERTITUDINEA. Pentru cei interesaţi de lectura celor două analize, acestea sunt linkurile care fac trimitere la ele:

 

MIRON MANEGA:

Golemul Costea: "J'accuse...! E. Zola/ Moi aussi...! A. Costea" (I). EXORDIUM

Golemul Costea: "J'accuse...! E. Zola/ Moi aussi...! A. Costea" (II). NARRATIO

Golemul Costea: "J'accuse...! E. Zola/ Moi aussi...! A. Costea" (III). ARGUMENTATIO

Golemul Costea: "J'accuse...! E. Zola/ Moi aussi...! A. Costea" (IV). PERORATIO

Jean Veil, proprietarul "Golemului Adrian Costea" din Rue Lisbonne

 

CIPRIAN CHIRVASIU

O capodoperă a sculpturii prin acumulare: "J'accuse...! E. Zola/ Moi aussi...! A. Costea". Geneza care vindecă Big-Bang-ul (I)

O capodoperă a sculpturii prin acumulare: "J'accuse...! E. Zola/ Moi aussi...! A. Costea". Geneza care vindecă Big-Bang-ul (II)

O capodoperă a sculpturii prin acumulare: "J'accuse...! E. Zola/ Moi aussi...! A. Costea". Geneza care vindecă Big-Bang-ul (III)

O capodoperă a sculpturii prin acumulare: "J'accuse...! E. Zola/ Moi aussi...! A. Costea". Geneza care vindecă Big-Bang-ul (IV)

O capodoperă a sculpturii prin acumulare: "J'accuse...! E. Zola/ Moi aussi...! A. Costea". Geneza care vindecă Big-Bang-ul (V) 

_______________________________________________ 

 

 MIRON MANEGA

 

  •  Scriitor, jurnalist, poet
  • Președinte al departamentului Presa Pieței de Artă, al ACOAR (Asociația Comercianților de Opere de Artă din România)
  • Membru consultant al AEEAR (Asociația Experților și Evaluatorilor de Artă din România)
  • Critic și analist al pieței internaționale de artă
  • Fondator și coordonator al platformei culturale   www.certitudinea.ro
  • Director editorial al publicației CERTITUDINEA
     _______________________________________________
     
    Vezi și „APROAPE TOTUL DESPRE SCULPTORUL ADRIAN COSTEA”
Afisari: 1610
Autor: Miron Manega
Spune-le prietenilor:
  • RSS
  • Digg
  • del.icio.us
  • Facebook
  • Mixx
  • Google Bookmarks
  • FriendFeed
  • LinkedIn
  • MySpace
  • Netvibes
  • Reddit
  • Technorati
  • Tumblr
  • Twitter
  • Yahoo! Bookmarks
  • Yahoo! Buzz
  • email
  • Live
  • StumbleUpon
  • Ping.fm

Comentarii

* Nume:
* Email:
* Mesaj:
  caractere ramase
* Cod de siguranta:

Va rugam sa introduceti in casuta de mai sus codul de siguranta
  * campuri obligatorii
 

Nu sunt comentarii.
Alte articole | Arhiva
 
Colegiul de redactie

MIHAI EMINESCU
(Coordonator editorial şi moral)
Eudoxiu Hurmuzachi
Carmen Sylva
Vasile Alecsandri
Nicolae Densușianu
I.L. Caragiale
George Coșbuc
Vasile Pârvan
Nae Ionescu
Nicolae Iorga
Pamfil Şeicaru
Cezar Ivănescu
Dan Mihăescu
Stela Covaci

Colaboratori

Ciprian Chirvasiu, Dan Puric, Dan Toma Dulciu, Daniela Gîfu, Dorel Vişan, Firiță Carp, Florian Colceag, Florin Zamfirescu, Laurian Stănchescu, Lazăr Lădariu, Mariana Cristescu, Marius Dumitru, Mădălina Corina Diaconu, Mircea Coloşenco, Mircia Chelaru, Miron Manega (ispravnic de concept), Nagy Attila, Sergiu Găbureac, Zeno Fodor

Citite Comentate Comentarii noi Ultimele articole
Newsletter