Se încarcă pagina ...

Lungul drum al artei către sine. COSTEA vs. KIEFER

Data publicarii: 14.11.2012 23:46:00

După cum, mai totdeauna, excesul de democrație duce la anarhie, la fel de aparent paradoxal, liberalismul, libertatea și libertinajul se crispează deseori, natural și de la sine, în „comprimate etice”, care aduc cu ele adevărate „tsunami”-uri de controverse și dileme.

 

Este şi cazul asemănărilor frapante dintre opera „prin acumulare” „J'accuse...! E.Zola/ Moi aussi...! A. Costea”, semnată de sculptorul Adrian Costea și expusă din anul 2005 în holul unei mari case de avocatură din Paris, și câteva dintre piesele artistului Anselm Kiefer, cu deosebire cea intitulată „Rabi Low: Der Golem”, prezentate în anul 2012 la celebra galerie a lui Thaddaeus Ropac, din aceeași metropolă.

„J'accuse...!”- o parabolă a Justiției kafkiene, imuabile și mutilante, „...Der Golem” – una a Centrului magic al Lumii, de unde se transmit mesajele esențiale, sacre și ordonatoare.

 

 

„J'accuse...!" şi "Der Golem"

 

Nu trebuie să fii înzestrat cu un ochi prea „trăit” în artele plastice ale zilelor noastre, pentru a putea observa cu ușurință următoarele:

·       statura masivă, strivitoare, a „...Der Golem”, înălțată pe verticală, aduce clar și imediat cu cea a „J'accuse...!”

·       pe una dintre laturile aparente ale lucrării „J'accuse...!”, se află o compoziție ce prezintă metaforic Grefa Tribunalului: o mașină de scris „Royal”, cu taste colorate, cu un telefon cu disc, cu stilouri și creioane, ștampile, călimări, scule de amprentat; corpul central al „...Der Golem” este, de fapt, o mașină tipografică de scris, numită linotip; așa încât, se poate spune că  „...Der Golem”, privit „din față” nu pare a fi decât „J'accuse...!”, privită „din spate”

·       mixul de elemente metalice și elemente vegetale prelucrate. La Costea: capul învolburat al Magistratului este alcătuit din rădăcina unui arbust spinos, pe talerele Balanței sunt presărate peste 1.000 de ghinde - fiecare dintre ele preparată manual și lăcuită. La Kiefer - lujerii și calotele de floarea soarelui metalizate care „îmbracă” linotipul

·        „încordarea” acestor lujeri în părțile laterale ale mașinăriei lui Kiefer seamănă cu aceea a „aripilor” negre din mașinăria „J'accuse...!” a lui Costea

 

 

Anselm Kiefer - pseudo-pelicule foto; Adrian Costea - inscripţii şi înscrisuri reale

 

·       există o similitudine între elementele constitutive ne-metalice şi ne-vegetale ale celor două lucrări, care par, având în vedere cronologia obiectivă, simple substituiri: cărţile, biletele, paginile scrise, etichetele etc. (ca suport de imprimare) din „Golemul” lui Costea se regăsesc sub formă de (pseudo)role fotografice (care constituie, şi ele, tot un suport de imprimare) în „Der Golem”-ul lui Kiefer; deci, la primul este vorba de memoria hârtiei, la cel de-al doilea  de memoria (pseudo)peliculei; între cele două forme de expresie e doar o diferenţă de nuanţă, nu de fond

·       cârligele, ascunse în hățișul floral al „...Der Golem”, apar ca elemente obsesive în arsenalul de tortură conținut de „J'accuse...!”

·       intrigă ideea comună de ”axis mundi” regeneratoare, dinspre  care vin sentințele vitale pentru stabilitatea umanității...

·       ...și retorica quasiidentică a transmiterii mesajului

·       intrigă, de asemenea, un indiciu foarte subtil care impune o anumită deducţie logică: „Golemul” lui Costea funcţionează se mişcă, acţionează, „Der Golem”-ul lui Kiefer e static, elementele sunt aranjate şi fixe; ca atare, între o maşină şi statuia unei maşini, pe care am considera-o, raţional, model de inspiraţie?

 

  

Maşina "moartă" a lui Kiefer şi maşina "vie" a lui Costea

 

·       dar cele mai mari semne de întrebare le ridică observația făcută de jurnalistul Miron Manega într-un text critic al său: „Dar oricum ar fi, pentru a nu exista niciun dubiu că sculptura-instalaţie a lui Adrian Costea, “J'accuse...! E. Zola/ Moi aussi...! A. Costea”, chiar este un Golem, reamintesc că, pe masca de pe chipul inexistent al magistratului, sunt zgâriate, aproape imperceptibil, acele cuvinte, litere şi cifre despre care am mai pomenit: EMET(H), MET(H), ADAM, RAVA, RABBI LOEW, VERITE, 26, RABBI ZERA, GENESE 49:9, DER GOLEM – EUGEN d’ALBERT – 1926, SEFER YETSIRA – PATRIARCHE ABRHAM, 27, GUEMARA SANHEDRIN, MARIE STUART, ZOHAR, YHWH, JHCHWH, AHAVAH + EHAD = AMOUR + UNITE = 13, TEMURA, NOTARIKON, TORAH, RABBI ICHMAËL, MOÏSE 613, LEV, MOHEÏDDINE IBN ARABÎ şi multe altele...”

·       peste toate, în alte lucrări expuse de Kiefer în galeria lui Thaddaeus Ropac apar și alte motive din „J'accuse...!”, precum secera (coasa și furca, la Costea) sau balanța (tot balanță în opera lui Costea)

 

Trecând peste aceste evidențe, dar pornind de la premiza de bun simț că nimeni nu are, finalmente, monopolul peste unele sau altele dintre motivele plastice, simțim nevoia să facem următoarele supoziții în legătură cu mai sus enumeratele  coincidențe.

 

1.    fie Kiefer a văzut, a studiat în amănunțime „J'accuse...!”, a lui Adrian Costea, apoi a diseminat conștient motivele plastice din aceasta în operele expuse la Thaddaeus Ropac, ipoteză în care ar trebui să se așeze în fața oglinzii și să-și ceară iertare propriei conștiințe artistice și lui Costea însuși;
2.    fie Kiefer a văzut „J'accuse...!”, a lui Adrian Costea, a uitat-o complet, dar apoi subconștientul creator i-a jucat feste, ipoteză în care ar trebui măcar să recunoască prioritatea și valoarea operei lui Costea în succesiunea temporală și să admită că „...Der Golem” este o lucrare „a la maniere de”;
3.     fie Kiefer habar n-a avut că există „J'accuse...!”, a lui Adrian Costea, ipoteză în care nu mai trebuie să facă aproape nimic;

Decât, eventual, să reflecteze puțin asupra textului de față.

 Sau asupra unui proverb: „Tot ce se întâmplă o dată, poate să nu se mai întâmple încă o dată. Dar tot ce se întâmplă de două ori, se va întâmpla și a treia oară”.

Or, până și poștașul sună întotdeauna de două ori.

 

Vezi și „APROAPE TOTUL DESPRE SCULPTORUL ADRIAN COSTEA”

 

 

Afisari: 1061
Autor: Ciprian Chirvasiu
Spune-le prietenilor:
  • RSS
  • Digg
  • del.icio.us
  • Facebook
  • Mixx
  • Google Bookmarks
  • FriendFeed
  • LinkedIn
  • MySpace
  • Netvibes
  • Reddit
  • Technorati
  • Tumblr
  • Twitter
  • Yahoo! Bookmarks
  • Yahoo! Buzz
  • email
  • Live
  • StumbleUpon
  • Ping.fm

Comentarii

* Nume:
* Email:
* Mesaj:
  caractere ramase
* Cod de siguranta:

Va rugam sa introduceti in casuta de mai sus codul de siguranta
  * campuri obligatorii
 
Nume: liviu (Nov, Fri 16, 2012 / 10:14)
Eugen Ionescu, in "Cantareata cheala", spunea: luati un cerc, mangaiati-l, el va deveni vicios!
Si aici avem un fel de cerc vicios de genul nemtii au omorat evreii, evreii au omorat arabii iar arabii au omorat ostaticii!
Cine castiga si cine pierde din acest plagiat!
Aceasta-i intrebarea...
Alte articole | Arhiva
 
Citite Comentate Comentarii noi Ultimele articole
Newsletter