Se încarcă pagina ...

O GOANĂ CU ADRIAN COSTEA PRIN UNIVERSUL VĂZUT DIN EXTERIORUL-EXTERIORULUI

Data publicarii: 13.03.2016 21:44:00

Sunt avid de frumuseţea lucrului în sine. Am aviditate şi apetit pentru arte, pentru expresii muzicale, plastice, arhitecturale, literare şi pentru tot ce ar atinge esteticul şi eticul în sferele lor înalte. Mi-e dor şi poftă de toată creaţia umană : atât în sincronic cât şi în diacronic. Posed o perspectivă psihologică, sociologică, filosofică şi spirituală. Îmi este de ajuns pentru a-mi şterge lacrimi de încântare, în fața unei opere de artă. La apariţia neaşteptată a unei fraze muzicale sau ale unei linii perfecte între puncte de fugă, pot - de ce nu ? - să izbucnesc în hohote de plâns. Nu-mi este deloc ruşine să plâng de bucurie în prezenţa esteticului şi nici nu mi-e teamă că voi muri; au mai făcut-o şi alţii şi a mers.

 

Mi-e doar necaz că, după aşternerea zăbranicului, nu voi mai vedea puritatea naturii şi tot ce face omul în creativitatea sau nebunia sa dezlănţuită. Frumuseţea se manifestă şi prin faptul că există o mare apropiere, o intersecţie curb-asimptotică, o atracţie fuziune-absorţie, reciprocă şi efectivă, între nebunie şi marea creativitate artistică. Arta este, pentru artist, vibrație, pulsație. Pentru privitor, este un voiaj mental între mister și mister. Privitorul își caută calea în sistemul gândirii. Artistul declanșează creația pentru eliberarea inconștientului care strigă metaforă, simbol, esențe dincolo de convențional, după alte reguli ale relevanței. Artistul adevărat și privitorul sensibil se vor întâlni în sublim.

 

 

Am văzut o parte dintre lucrările lui Adrian Costea, inclusiv cele expuse la Galeria Sarroglia din Bucureşti. Am accesat şi internetul, atât cât s-a putut. Erau de toate. Şi, necesar, am citit, despre opera artistului, aserţiunile jurnalistului Miron Manega şi ale poetului Ciprian Chirvasiu, dar şi cele avansate sub semnătura criticului de artă plastică, Pavel Şuşară. 

 

În sărăcia consumului de artă din Romania, o apariţie plastică, de o asemenea expresie contemporană, generează surpriză. Impresiile inefabile se completează, în ascendenţa lor, cu fiori, vibraţie şi salt în timp al corpului spiritual şi eteric. Adecvat şi precis, jurnaliştii Miron Manega şi Ciprian Chirvasiu, mi-au dat din nou sentimentul pe care l-am avut ca observator - consumator al  lucrărilor expuse, acela de a mă înălţa cu ele şi nu de a fi zdrobit de greutatea lor monumentală. La rândul său, inegalabil, Pavel Şuşară mi-a deschis şi perspectiva criticului de artă, datorită căreia am înţeles, din această direcţie, comparaţia sau juxtapunerea operei lui Adrian Costea pe versantul vecin cu cel al lui Constantin Brâncuşi. Şuşară a conturat un ghid care ne invită la o retrospectivă analitică a elementelor constitutive ale Universului de dinainte de apariţia vieţii, în oglindă cu un nonfigurativ care ne dezvăluie esenţe ţâşnite din miezul pur al lucrului. 

După o atentă reflecţie, iată şi concluzia la care am ajuns.

 

 

Dacă sculptorul Constantin Brâncuși nu este un abstract, ci un nonfigurativ, atunci Adrian Costea construieşte nu un miez fără carcasă, ci o ultimă frontieră a limitei de cunoaştere umane comune, ca să reprezinte, de fapt, exteriorul-exteriorului, locul gol ce va fi umplut impetuos de energia în rupere cuantică, în care materia este falsul pentru ochi, adică numai energie organizată care să poată totuşi fi văzută. Artistul, absorbit de propria lui energie, se-nfăşoară într-o spirală ascensională şi antigravitaţională, în care forma nu mai reprezintă decât o ultima iluzie.

 

Creaţia lui Adrian Costea, este pasul de dinaintea energiei ce irumpe şi, dacă eşti destul de iute ca observator al operei sale, abia dacă poţi prinde din urmă ultimele, leneşele, codaşele unde ale energiei care se avântă, hulpavă, spre golul care tocmai o aşteaptă (în aşezămintele psihiatrice zac unii şi pentru faptul că nu pot conştientiza cum e aia infinit : adică fără formă definitorie ?!). Energiile acestea, abia dacă mai ţin minte mica viteză a luminii ce le urmează gâfâind. Asta înseamnă exteriorul Universului. Asta înseamnă să te lepezi de figurativ, de formă, de carcasă şi să exprimi spirit şi eter, prin construcţii verticale de oţel, bronz sau nichel, ceea ce, ştiu că pare ciudat !, dar este cea din urmă graniţă înainte de infinit. Mai departe, hău astral şi unde necunoscute, intuiţii, trăiri, spasme, reverberaţii, oricum de neînţeles şi de necuprins. 

 

Mai presus de toate, lucrările lui Adrian Costea, îţi insuflă o stare şi o multitudine de sentimente şi trăiri care te îndreptăţesc pe loc să participi şi tu, cu întreaga ta fiinţă, la avântarea înspre înaltul, poate, marele drum către nicăieri. Dar, ai şi siguranţa că acolo este UN FOARTE VAST CEVA. Ajuns în această lume, îţi găseşti sigur cunoaşterea despre profunzimile proprii, neinvestigate şi te linisteşti că afli cauzele spaimei de tine însuţi şi bucuria uimirii. Brusc, transcendentul parcă îţi este la îndemână, dai mâna cu divinul, îl strângi în braţe şi simţi şi că nu te va mai lăsa înapoi în plumbul banalului din care tocmai te-ai desprins.

                                                                                            AURELIAN MUŞAT

                                                                                                            13.03.2016

________________________________________

 

AURELIAN MUŞAT, Psiholog sociolog

  • Psiholog principal, consilier, expert la Secṭia de Psihologie din Centrul de stiinṭe comportamentale ale Ministerului Apӑrӑrii Naṭionale, Bucureşti, România.

  • DECORAȚII : Ordinul "VIRTUTEA MILITARĂ " în grad de cavaler.
  • Fost profesor, asociat al Universitӑṭii Politehnice din Bucureşti, al Facultӑṭii Militare de Educaṭie Fizicӑ şi Sport al Catedrei de Sociologia Medicinei din Facultatea de Medicinӑ din Bucureşti şi al Centrului Naṭional de Perfecṭionare a Cadrelor, în domeniile: psihologie industrialӑ, cercetare stiinṭificӑ psiho-sociologicӑ pentru mediul industrial şi construcṭii industriale, sӑnӑtate mentalӑ, ergonomie şi studiul muncii, selecṭia şi capacitatea de lucru a resursei  umane.
  • Autor de probe psihologice proiective şi autor al metodologiilor psihologice de expertizӑ, în cadrul Institutului Naṭional de Medicinӑ Legalӑ, Bucureşti,  România.
  • Doctorate în sociologie pe structuri sociale şi migraṭiune şi în psihologie pe structuri motivaṭionale (fӑrӑ dizertaṭie).
  • Specializare în studii posttraumatice şi cercetare în cadrul Centrului de Cercetӑri Medico Militare, Bucureşti, România.
  • Membru specialist în cadrul comisiei de selecṭie şi pregӑtire pentru lupta în teatrele de operaṭii din Afganistan, Irak, Somalia, Angola, Iugoslavia şi în Comisia de screening postmisiune în Cadrul Centrului de știinṭe comportamentale ale Ministerului Apӑrӑrii Naṭionale, Bucureşti, România. 

 

Vezi și „APROAPE TOTUL DESPRE SCULPTORUL ADRIAN COSTEA”

Afisari: 1874
Autor: Aurelian Muşat
Spune-le prietenilor:
  • RSS
  • Digg
  • del.icio.us
  • Facebook
  • Mixx
  • Google Bookmarks
  • FriendFeed
  • LinkedIn
  • MySpace
  • Netvibes
  • Reddit
  • Technorati
  • Tumblr
  • Twitter
  • Yahoo! Bookmarks
  • Yahoo! Buzz
  • email
  • Live
  • StumbleUpon
  • Ping.fm

Comentarii

* Nume:
* Email:
* Mesaj:
  caractere ramase
* Cod de siguranta:

Va rugam sa introduceti in casuta de mai sus codul de siguranta
  * campuri obligatorii
 
Nume: Roxana (Mar, Thu 17, 2016 / 15:02)
CUNOSC LUCRĂRILE ȘI GALERIA SARROGLIA. AM FOST ȘI LA ART SAFARI ÎN 2014. CÂND REFUZĂM ÎNSĂ, CU OBSTINAȚIE, SĂ CUMPĂRĂM "CUMINȚENIA PĂMÂNTULUI "A LUI C.BRANCUSI, ATUNCI CUM SĂ ÎNȚELEGEM ȘI SĂ ACCEPTĂM ( "un foarte vast ceva " ) ȘI UNIVERSUL PARALEL A LUI COSTEA? EL DERANJEAZĂ PENTRU CĂ NU FACE PARTE DIN LUMEA NOASTRĂ, CARE ELIMINĂ CU ÎNDEMÂNARE ORICE VALOARE - OGLINDĂ : CIORAN, ELIADE ETC. CUM SA INTELEGEM O LUCRARE VEZUVIANA, ECLATANTA INTR-O LUME NERABDATOARE SI LIPSITA DE PROFUNZIME ARTISTICA ?!
Nume: Liviu Ureche (Mar, Fri 18, 2016 / 12:20)
Articolul domnului Aurelian Musat ma surprinde. Titlul ma trimite in timp, la titlul unei carti scrise de unul din profesorii mei din primul an de facultate, Mielu Zlate. Reper al psihologiei romanesti si nu numai. Titlul cartii la care fac referire este "Omul fata in fata cu lumea". Paralel, "Universul vazut din exteriorul exteriorului", pare sa trimita la introspectie. Dar articolul este un elogiu adus unor lucrari in fata carora domnul Aurelian Musat nu poate ramane indiferent. Articolul e sufocat de emotiile unor descoperiri personale si sincere. Fata in fata cu creatia lui Adrian Costea, Aurelian Musat pare intimidat de profunzimea ideilor si de tema impusa de autor. Dar cum poti sa ramai indiferent in fata spectacolului privirii? Cum sa fii insensibil in fata universului nud? Inchei cu un vers din Damian Ureche: "mi-e teama de nud ca de frumos!".
Nume: mirel (Mar, Fri 18, 2016 / 22:07)
Imi este ciuda ca tara asta, nu stie sa aprecieze un sculptor Colosal de o asemenea valoare si a carui creatie se ridica la acelasi nivel cu a lui C. Brancusi.Pot spune despre Adrian Costea:-ca om se incadreaza printre cei mai mari romani;- ca artist, vom descoperi in timp( dar poate prea tarziu), un drum fascinant, al lui catre Dumnezeu.
Nume: Achim Valeria (Mar, Sun 20, 2016 / 22:42)
Aparent sculptura se adreseaza vazului, dar in realitate aceasta forma de arta se adreseaza tactilului. Din pacate nu putem intotdeauna atinge o asemenea lucrare, asa ca o apreciem de la distanta, creierul preia tridimensionalitatea acesteia , pentruca vederea umana este stereoscopica (spatiala).
Acest mijloc de exprimare unica a d-ului Adrian Costea inteles si apreciat de specialisti de marca din tara noastra si nu numai prin mesajele lor , este pentru mine destul de greu de descifrat, dar nu imposibil. Prin exprimare elevata si neobisnuita despre o forma de arta la fel de neobisnuita in vremuri in care lumea vorbeste de materialism, iata ca intalnim lucruri interesante pe langa care este pacat sa trecem fara sa observam acest mijloc de exprimere si manifestare a spiritului .
Frumos , interesant si bine venit ! Astept cu interes tot ce va urma ! Sper ca cei priceputi in domeniul artei sa aprecieze valoarea acestui artist inzestrat de Dzeu cu un talent aparte.
Valeria Achim 20.03.2016
Nume: Sigrid (Mar, Fri 25, 2016 / 00:17)
Strania apariție la București a dl. Adrian Costea nu poate fi decât rezultatul unui accident. La fel ca și articolele apărute în ultimii doi / trei ani, pe Certitudine.ro, unde un grup de oameni s-au decis să insiste în a analiza realizările plastice ale de. Costea. De ce oare și în ce logică ? Nivelul de înțelegere al artelor plastice din România este cel afișat de galeriile Simeza, Orizont, Galateca, Annaart și Artmark, unde sunt expuse și comercializate în mod curent, creațiile artiștilor români în viață sau nu. Atmosfera este cea a anilor 1960. Nimic în concordanță cu ce se practică la ora actuală în occident. Și atunci, ce caută Adrian Costea în acest context local, tradițional și încremenit în timp ? Pentru ce și mai ales pentru cine ? Viziunea dl. Aurelian MUSAT, ca și cea a dl. Pavel Susara, este una care se adresează, în exclusivitate unui public avizat și consumator de lucrări de avangardă, public care se găsește numai în marile capitale ale lumii. Dl. Aurelian Musat atrage atenția asupra specificațiilor ieșite din comun, al universului dl. Costea. Mă întreb cu nedumerire, de ce la București și de ce pe Certitudinea ? Am căutat pe internet site-ul dl. Costea, din dorința de a vedea, afla și înțelege mai mult. Nu există un asemenea site. Și iarăși mă întreb de ce ? As dori un răspuns. Mai ales în contextul în care, un alt român, dl. Adrian Ghenie, cu o copie rușinoasă după Van Gogh, a declanșat în presa internațională, inexplicabile fluvii de cerneală ! Si cum spunea Tolstoi "arta nu este doar un mestesug, ci este transmiterea simtamantului trait de artist."
Nume: Eugen Bantea (Apr, Mon 11, 2016 / 23:05)
Trăim o mare bucurie si emoție la fiecare eveniment artistic prilejuit de bunul și vechiul nostru prieten, Adrian Costea.
Sensibilitatea cu care el percepe viața și trăirile cotidiene, capacitatea sa și talentul său ales, cu care a fost binecuvantat ni-l arată într-o lumină cu totul specială.
Ușurința si puterea sa de a percepe frumosul și simbolurile acestuia în momente și lucruri simple, obișnuite sau în imaginarea acestora te uimește și stau mărturie puterii sale de creație și de profund gânditor și distins creator de artă.
El este cu adevărat un minunat creator căruia i s-ar cuveni măcar o minimă ocrotire din partea nației sale care, de altfel beneficiază de talentul, creativitatea și delicatețea sa în transpunerea acestora în valoroase și unice teme și obiecte artistice alese.
Sperăm și îi urăm să ne prilejuiască multe asemenea momente de înaltă spiritualitate și deosebit talent.
Alte articole | Arhiva
 
Citite Comentate Comentarii noi Ultimele articole
Newsletter