Se încarcă pagina ...

Piaţa românească de artă în 2013 - bilanţul Artmark al primului semestru

Data publicarii: 16.08.2013 15:12:00

 

 

Licitatia de Eleganta, Artmark-Mamaia (1)
 

După un an 2012 caracterizat de stabilirea unei noi ordini pe piaţa de artă românească, prima jumătate a anului 2013 confirmă direcţiile către care se îndreaptă acest segment: o temperare a creșterii cotațiilor artiștilor foarte importanți şi o orientare spre obiectele de artă situate într-un palier mediu de preţ (1.000 – 5.000 euro), cu potenţial ridicat de creştere în perioada următoare. Totodată, se remarcă un interes tot mai crescut pentru arta tânără, postmodernă şi contemporană, care evoluează din record în record de la o licitaţie la alta.

 

Într-un context economic general încă incert, în care marile state ale lumii încearcă să-şi revină după nenumăratele momente de instabilitate economică şi politică cu care s-au confruntat în 2012, atitudinea generală a investitorilor a fost de temperare şi uşoară diminuare a încrederii în investiţiile ce până acum păreau sigure. Piaţa internaţională de artă se plasează şi ea în acest context, cu o uşoară scădere de 3% a vânzărilor în primul semestru al lui 2013 comparativ cu anul anterior. Piaţa de artă din România demonstrează o oarecare aliniere cu piaţa internaţională şi o corelaţie în ceea ce priveşte vânzările primului semestru.

 

Cu toate acestea, fiind vorba despre o piaţă în plină dezvoltare, contextul general nefavorabil nu a reuşit decât să încetinească creşterea, în parte motivată şi de reducerea numărului de licitaţii de artă organizate în acest an cu 7%, ceea ce semnifică o restructurare şi o stabilizare a pieţei în care rezistă jucătorii puternici, perseverenţi şi devotaţi. În acelaşi timp se poate observa o orientare a colecţionarului român către obiecte de artă mai puţin costisitoare – preţul mediu de adjudecare a scăzut cu 7% faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut, dar şi o creştere a volumului obiectelor tranzacţionate cu 9%. Astfel, se poate spune că investitorul român de artă a devenit mai prudent, dar mai activ, mai prezent în piaţă.

 

 

O altă tendinţă a pieţei de artă, româneşti şi internaţionale, o reprezintă orientarea către arta contemporană. Spre exemplu, Christie’s a înregistrat în prima jumătate a lui 2013 o creştere a vânzărilor de artă contemporană de 16%, în timp ce arta modernă şi impresionistă a scăzut uşor în vânzări. Interesul crescut pe piaţa românească pentru arta contemporană, observat încă de anul trecut, a fost în 2013 accentuat de atenţia pe care aceasta a captat-o pe plan internaţional prin tranzacţionarea, de către importante case de licitaţii, a artiştilor români. Confirmarea valorii artiştilor români contemporani peste graniţe a reuşit să crească atât entuziasmul colecţionarilor români, cât şi încrederea în valoarea operelor şi în potenţialul de creştere al acestora. Lucrările de artă contemporană, mai accesibile ca preţ, atrag tot mai mulţi pasionaţi -  faţă de prima jumătate a lui 2012, anul acesta numărul lucrărilor vândute prin licitaţie s-a dublat. Creşterea este cu siguranţă mult mai mare dacă punem la socoteală şi tranzacţiile pe piaţa primară, numeroase pentru acest segment de piaţă. Această tendinţă de creştere se poate observa şi dacă analizăm vânzările Artmark de artă contemporană, cu aproape 60% mai ridicate în prima parte a anului faţă de media aceleiaşi perioade a lui 2012, precum şi cel mai mare volum al vânzărilor, de 321.700 euro şi cea mai mare rată de adjudecare pe acest segment, de 92%.

 

Cu toate că arta contemporană a atras atenţia întregii pieţe în acest an, cele mai mari tranzacţii sunt atribuite în continuare marilor maeştri ai picturii româneşti; tablourile acestora continuă să reprezinte pentru colecţionari o investiţie sigură, de durată. Astfel, am asistat la noi recorduri de autor pentru Ştefan Luchian (“Două fete”, 300.000 euro), Ion Andreescu (“Ulcică cu flori de câmp”, 150.000 euro) şi Theodor Aman (42.500 euro pentru tabloul de mici dimensiuni intitulat ”Veneţiană”), dar și reconfirmarea valorii maestrului Nicolae Grigorescu (“Întoarcerea de la târg”, 150.000 euro şi “Costum verde de bal/ Colombina în verde”, 142.000 euro).

 

Printre artiştii cei mai tranzacţionaţi în această primă jumătate de an se numără Rudolf Schweitzer Cumpăna (cu un randament de +17,7% faţă de -2,12% în 2012), Gheorghe Petraşcu (+9,77% randament), Corneliu Baba (+23,3% randament), Constantin Piliuţă (+15,45%), Octav Băncilă (+47,32%) sau Ion Musceleanu (o creştere impresionantă de +87,74% faţă de -1,21% în 2012). Rezultate importante au obţinut şi noii intraţi pe piaţă, Andrei Cădere (22.000 euro, adjudecat după 28 de paşi de licitare) şi Gili Mocanu (11.000 euro, în 31 de paşi de licitare), precum şi Victor Brauner (120.000 euro) sau Ion Ţuculescu (70.000 euro).

 

Deşi arta plastică continuă să deţină cea mai mare pondere din totalul vânzărilor Artmark, cu un procent de 89%, se păstrează interesul colecţionarilor pentru arta decorativă şi obiectele de colecţie, mai accesibile ca preţ şi care se adresează unui public mai larg. Volumul de vânzări atins de acestea se ridică în această primă jumătate a anului la 650.000 euro. În acest sens, Artmark a venit în întâmpinarea iubitorilor de artă decorativă şi obiecte de colecţie cu două noi tematici – Licitația de Artă Religioasă şi Licitaţia Judaica, precum şi Licitațiile de Sculptură și Mobilier de Grădină, Militaria şi Antichități sau Licitația de Bijuterii și Ceasuri de Colecție.

 

 

Artmark rămâne lider de piaţă şi în 2013, cu 75% din totalul pieţei secundare de artă. Dintr-un număr de 24 de licitaţii de la începutul anului şi până acum, Artmark a organizat anul acesta nu mai puţin de 3 licitaţii dedicate artei contemporane, precum şi deja obişnuitele licitaţii tematice: licitaţia dedicată Zilei Copilului – Licitația “Cei mai iubiți dintre pământeni“, licitaţiile de mărţişor – Licitația de Mărțișor I şi II sau Licitația de Orientalism. Licitaţia ­Artmark­ cu numărul 100 din iulie a marcat o altă premieră pe piaţa artei româneşti – Licitația de Eleganță, dar şi reeditarea unei tematici abordate cu succes în 2010 – Licitația de Marine.

 

Într-un context global în care mediul online a devenit o necesitate, un “must have”, consumatorul român îşi manifestă din ce în ce mai mult preferinţa pentru lumea virtuală, care îi oferă securitate, intimidate şi confort. Dacă în 2012 Artmark a cuantificat 85 de adjudecări prin intermediul platformei sale online de licitare, Artmark Live, în prima jumătate a lui 2013 acestea s-au ridicat la 202, reprezentând 530.345 euro, ceea ce înseamnă de 3 ori volumul înregistrat în aceeaşi perioadă a lui 2012.

 

 

Artmark a continuat şi în 2013 demersurile de dezvoltare a pieţei româneşti de artă, punând la dispoziţia publicului deja cunoscutele instrumente de informare, educare şi analiză, respectiv Indexul pieţei de artă, indicii de rentabilitate (Art Consacrat) și lichiditate (Art Lichid), precum şi Institutul Artmark de Management al Artei (IMA). Cursurile IMA, care în aprilie au împlinit un an de la prima ediție, oferă în continuare celor interesați sesiuni intensive care tratează mecanismele pieței de artă, principalele curente sau perioade de creație artistică românească, dar şi subiecte noi, de actualitate – spre exemplu, cursul dedicat relaţiei dintre “Arta contemporană românească și piaț㔠organizat în februarie 2013. De asemenea, Artmark a contribuit în acest an şi la conștientizarea valorii artei de patrimoniu, magnetizând atenția publicului prin evenimente organizate la Cazinoul din Constanța (salvarea operelor din patrimoniul național amenințate cu dispariția) și la Sfântu Gheorghe (promovarea marilor maeștri ai picturii naționale într-o regiune privată de muzee de artă românească).

 

Într-o piaţă de artă încă mica, dar în continuă creştere, cu o rezistenţă naturală la schimbare, care reflectă timid, dar intuitiv direcţiile pieţei internaţionale, Artmark îşi afirmă şi în primul semestru al anului 2013 rolul de formator de piaţă, jucător important şi puternic, capabil să susţină şi să valorifice arta românească.

 

Evenimentul care deschide noul sezon pe piaţa de artă, în toamna lui 2013, este Sesiunea de licitaţii din luna septembrie, unde Artmark aduce pentru prima dată în atenţia colecţionarilor obiecte din segmentul Memorabilia – Muzică şi Poezie (sâmbătă, 21 septembrie) şi din curentele Impresionismului şi Postimpresionismului Românesc (miercuri, 25 septembrie).

 

Sursă: ArtMark

Afisari: 1702
Spune-le prietenilor:
  • RSS
  • Digg
  • del.icio.us
  • Facebook
  • Mixx
  • Google Bookmarks
  • FriendFeed
  • LinkedIn
  • MySpace
  • Netvibes
  • Reddit
  • Technorati
  • Tumblr
  • Twitter
  • Yahoo! Bookmarks
  • Yahoo! Buzz
  • email
  • Live
  • StumbleUpon
  • Ping.fm

Comentarii

* Nume:
* Email:
* Mesaj:
  caractere ramase
* Cod de siguranta:

Va rugam sa introduceti in casuta de mai sus codul de siguranta
  * campuri obligatorii
 

Nu sunt comentarii.
Alte articole | Arhiva
 
Colegiul de redactie

MIHAI EMINESCU
(Coordonator editorial şi moral)
Eudoxiu Hurmuzachi
Carmen Sylva
Vasile Alecsandri
Nicolae Densușianu
I.L. Caragiale
George Coșbuc
Vasile Pârvan
Nae Ionescu
Nicolae Iorga
Pamfil Şeicaru
Cezar Ivănescu
Dan Mihăescu
Stela Covaci

Colaboratori

Ciprian Chirvasiu, Dan Puric, Dan Toma Dulciu, Daniela Gîfu, Dorel Vişan, Firiță Carp, Florian Colceag, Florin Zamfirescu, Laurian Stănchescu, Lazăr Lădariu, Mariana Cristescu, Marius Dumitru, Mădălina Corina Diaconu, Mircea Coloşenco, Mircea Chelaru, Mircea Șerban, Miron Manega (ispravnic de concept), Nagy Attila, Sergiu Găbureac, Zeno Fodor

Citite Comentate Comentarii noi Ultimele articole
Newsletter