Se încarcă pagina ...

Sculpturile lui Adrian Costea: aliajul stilurilor, monumentalitate şi eleganţă. Brâncuşi, via Miliţa Petraşcu

Data publicarii: 21.04.2012 23:17:00

 

  

   Galeria Adrian Costea din Paris, Jardin du Palais Royal (1980-1993)

 

Am fost întrebată de doi prieteni, artişti şi fini colectionari, dacă n-aş vrea să scriu despre un sculptor stabilit în Franţa şi necunoscut în România.
Sceptică în ceea ce priveşte arta contemporană în general, dar animată de curiozitate, am pornit la întâlnirea cu necunoscutul, la propriu şi la figurat.
Într-un hotel din Bucureşti (care este el însuşi o provocare estetică), în holul generos, sunt expuse câteva lucrări de sculptură. Autorul, Adrian Costea, impetuos şi temperamental, ar vrea să explice fiecare piesă în parte, fiecare componentă, tehnicile folosite, filonul literar din spatele fiecăreia…

 

 

“FUJIYAMA”, oţel patinat, Paris 1982; “KUNDERA”, bronz masiv nichelat, Paris, 1983

 

Recunosc ca îl ascultam doar cu o ureche. Cu cealaltă îmi ascultam vocea interioară care trecea în revistă argumentele sufletului şi pe cele ale raţiunii. Raţiunea descoperea o combinaţie riguros elaborată de abstracţionism şi cubism, cu adaosuri de cinetism. Toate aceste elemente generatoare erau însă combinate în juste proporţii, formând un “aliaj“ nou şi original. Dacă formele nou născute din cuplări de fragmente industriale şi figuri geometrice sunt sculpturi sau doar forme estetice, este mai putin important şi rămâne în grija criticilor de artă să dezbată şi să stabilească. Important este impactul pe care sculptura lui Adrian Costea îl are asupra privitorului. Şi acesta este puternic, vibrant şi emoţional. Lucrările impresionează prin monumentalitate (a nu se înţelege dimensiune mare) şi eleganţă. În realizarea lor, artistul utilizează două “reţete” de succes, reţete cu care nu au dat greş nici antici, nici renascentiştii şi nici modernii : proporţia de aur şi preţiozitatea finisajului.

 

  

   "A la recherche du temps perdu", sculptură în oţel, Bucureşti, 2011

 

Pe lângă toate acestea, aş mai menţiona înca două calităţi speciale. Una ţine de trecutul lui Adrian Costea, de perioada în care a învăţat “meseria” de artist de la Miliţa Petraşcu şi, prin ea, de la Brancuşi şi aceasta este acordarea unei egale atenţii soclului, care devine, astfel, parte integrantă a lucrării. Cea de-a doua se referă la calităţile diferite şi speciale ale metalelor utilizate, la tehnica proprie de colorare a acestora. Cromatismul extrem de rafinat este, probabil, elemental definitoriu, cel care îl diferenţiază pe Adrian Costea de contemporanii săi. Formele colorate şi polisate ce par a veni de undeva din viitor, nu aparţin unei civilizaţii extratereste, ci sunt rezultatul evoluţiei artistice, vizionare, a unui creator de frumos pe numele său Adrian Costea.

 

 

Stânga:“Maşina de război”, 1969. Lucrare în lemn, realizată pe vremea când Adrian Costea era elevul Miliţei Petraşcu (avea 19 ani). Lucrarea a fost reluată în oţel, la New York, în 1975, şi în bronz, la Paris, în 1982; Dreapta: patru dintre lucrările recente ale lui Adrian Costea, expuse în foaierul hotelului Sarroglia din Bucureşti


Îmi întorc privirea de la lucrări la interlocutorul meu şi îl aud spunându-mi că se gândeşte la o expoziţie personală şi îi doresc una şi la Bucureşti, la Muzeul Naţional de Artă Contemporană al României.

 

MARIANA DRAGU
Istoric de artă, conservator al Galeriei de Artă Europeană

a Muzeulul Naţional de Artă al României


Vezi și „APROAPE TOTUL DESPRE SCULPTORUL ADRIAN COSTEA”

Afisari: 1531
Autor: MARIANA DRAGU
Spune-le prietenilor:
  • RSS
  • Digg
  • del.icio.us
  • Facebook
  • Mixx
  • Google Bookmarks
  • FriendFeed
  • LinkedIn
  • MySpace
  • Netvibes
  • Reddit
  • Technorati
  • Tumblr
  • Twitter
  • Yahoo! Bookmarks
  • Yahoo! Buzz
  • email
  • Live
  • StumbleUpon
  • Ping.fm

Comentarii

* Nume:
* Email:
* Mesaj:
  caractere ramase
* Cod de siguranta:

Va rugam sa introduceti in casuta de mai sus codul de siguranta
  * campuri obligatorii
 

Nu sunt comentarii.
Alte articole | Arhiva
 
Citite Comentate Comentarii noi Ultimele articole
Newsletter