Se încarcă pagina ...

Grigorescu şi demonstraţia de forţă a Casei Artmark

Data publicarii: 25.10.2011 11:41:00

 

Săptămâna trecută au avut loc în Bucureşti două licitaţii, ambele fructuoase, evident, în raport cu mizele şi standardele specifice de performanţă ale fiecăreia: una la Alis, pe 18 octombrie, alta la Artmark, pe 20 octombrie. Ambele case de licitaţii l-au avut ca favorit pe Nicolae Grigorescu: Alis - un tablou („Casă în Bretania”), Artmark - cinci. Prima n-a reuşit să-l vândă (poate şi datorită preţului prea mare de evaluare - 80.400 de euro), cealaltă le-a vândut pe toate cinci.

 

Artmark a avut, ca de obicei, un indice de performanţă strivitor: 96%, cu 119 lucrări adjudecate, din 124 oferta­te (fuseseră 125, dar una a fost re­trasă din licitaţie). Aproape toate nu­mele „grele” ale picturii româneşti au fost prezente în licitaţie cu mai multe lucrări şi toate au fost vân­du­te: Nicolae Grigorescu cu cinci, Pe­traş­cu şi Tonitza cu câte patru, Ţucu­lescu şi Pallady cu câte trei. Totalul încasărilor a fost de 1.071.900 de euro.

 

Şase recorduri de autor

Campionul licitaţiei de toamnă a Casei Artmark a fost „Natură moa­r­tă cu narghilea şi gutui” de Theodor Pallady (foto), adjudecat cu 65.000 de euro. Vânzarea a fost cu peripeţii, căci ini­ţial tabloul nu a fost licitat de nimeni după care, la solicitarea mai multor clienţi (veniţi mai târziu în sală), a fost reintrodus în licitaţie şi adjudecat.
După acest Pallady de 65.000 de euro, următoarele preţuri au fost ob­ţinute, în ordine, de Nicolae Grigo­res­cu, cu „Portretul unui evreu gali­ţian” (52.500 de euro), Gheorghe Pe­traşcu, cu „Vedere în portul Chiog­gia” (48.000 de euro), şi Ion Ţuculescu, cu două lucrări: „Ochii De­miur­gului” şi „Peisaj din Costineşti” (am­bele adjudecate la 48.000 de euro).
Ca de obicei la licitaţiile Art­mark, s-au obţinut şi câteva recorduri de autor: Alexandru Ciucuren­cu, cu „Natură statică cu carte şi pensule” (32.000 de euro), Alexandru Mos­cu, cu „Baigneuse” (20.000 de eu­ro), Horia Bernea („Turlă la Vă­ra­tic” - 11.000 de euro), Petre Iorgu­les­cu-Yor („Natură statică cu carte şi pensule” - 11.000 de euro), Elena Po­pea („Olandeze” - 8.000 de euro) şi George Catargi („Întors acasă” - 7.000 de euro).

 

Grigorescu îşi extinde aria de autoritate

Scopul principal al licitaţiei de toamnă a Casei Artmark a fost atins: vânzarea tuturor celor cinci tablouri de Grigorescu aduse în competiţie („Târg la Rucăr”, „Portretul unui evreu galiţian”, „Bordei în pădurea de pe plaiu”, „Grota pescarilor la Granville” şi „Natură statică cu mere roşii”). Scopul nu ţinea neapărat de valoarea încasărilor pe aceste ta­blouri (liderul licitaţiei nici măcar nu a fost Grigorescu, ci Pallady), cât de performanţa în sine, care se traduce în prestigiu şi putere de domi­nare a pieţei.

Cu alte cuvinte, Ar­t­mark a făcut o demonstraţie de for­ţă, arătându-şi muşchii în faţa concurenţei, a clienţilor şi a publicului. A reuşit. Şi a mai reuşit ceva: să consolideze poziţia lui Grigorescu în topul vânzărilor, ca interfaţă a valo­rii artistice. Indiferent dacă Nicolae Grigorescu este sau nu cel mai mare pictor român, statutul său de reper fundamental al picturii naţionale a fost fixat prin valoarea de piaţă a ta­blourilor vândute. Revenind la cele cinci lucrări ofertate şi adjudecate, ele nici măcar nu au intrat în clasamentul primelor 20 (iniţiat şi ur­mă­rit permanent de Săptămâna Finan­ciară), unde maestrul prahovean o­cu­pă 11 poziţii. Se prefigurează, prin obstinaţia negustorească (dar şi culturală) a celor de la Artmark, domi­narea, de către acelaşi Grigorescu, şi a intervalului cuprins între poziţiile 20 şi 30. Cele cinci tablouri au fost vândute după cum urmează: „Por­tre­tul unui evreu galiţian” cu 52.000 de euro, „Bordei în pădurea de pe plaiu” cu 38.000 de euro, „Târg la Ru­căr” cu 28.000 de euro, „Grota pes­ca­rilor la Granville” şi „Natură statică cu mere roşii” cu câte 23.000 de euro fiecare.

 

 

Petraşcu, campion la Alis

„Vedeta” săptămânii n-a fost totuşi la Artmark, ci la Alis. Marţi, 18 octombrie, la li­ci­taţia acestei case, cel mai scump tablou adjudecat a fost un ulei pe pânză sem­nat de Gheorghe Pe­traşcu, intitulat „Veneţia”. Lucrarea s-a vândut cu 75.823 de euro, depăşind cu 10.800 de euro cel mai scump tablou adjudecat la Artmark (Theodor Pall­a­dy - „Natură moartă cu nar­ghi­lea şi gutui”). Restul lucrărilor s-a vândut, prin comparaţie, la preţuri foarte mici, următorul tablou abia ridicân­du-se la 5.500 de euro („Portret de bătrân” de Corneliu Baba). Totalul încasărilor la Alis a fost, pe 18 octombrie, de 108.814 euro, din care 93.756 la secţiunea pictură. Astfel, Alis a revenit la nivelul său obişnuit de vânzări (100.000 de euro) după ce la licitaţia anterioară căzuse la 40.000. Indicele de performanţă la secţiunea pictură/grafică a fost, pe 18 oc­tombrie, de 29,33% (22 de tablouri vândute din 75 ofertate).

 

Sursă: SĂPTĂMÂNA FINANCIARĂ



 

Afisari: 5157
Autor: Miron Manega
Spune-le prietenilor:
  • RSS
  • Digg
  • del.icio.us
  • Facebook
  • Mixx
  • Google Bookmarks
  • FriendFeed
  • LinkedIn
  • MySpace
  • Netvibes
  • Reddit
  • Technorati
  • Tumblr
  • Twitter
  • Yahoo! Bookmarks
  • Yahoo! Buzz
  • email
  • Live
  • StumbleUpon
  • Ping.fm

Comentarii

* Nume:
* Email:
* Mesaj:
  caractere ramase
* Cod de siguranta:

Va rugam sa introduceti in casuta de mai sus codul de siguranta
  * campuri obligatorii
 

Nu sunt comentarii.
Alte articole | Arhiva
 
Colegiul de redactie

MIHAI EMINESCU
(Coordonator editorial şi moral)
Eudoxiu Hurmuzachi
Carmen Sylva
Vasile Alecsandri
Nicolae Densușianu
I.L. Caragiale
George Coșbuc
Vasile Pârvan
Nae Ionescu
Nicolae Iorga
Pamfil Şeicaru
Cezar Ivănescu
Dan Mihăescu
Stela Covaci

Colaboratori

Ciprian Chirvasiu, Dan Puric, Dan Toma Dulciu, Daniela Gîfu, Dorel Vişan, Firiță Carp, Florian Colceag, Florin Zamfirescu, Laurian Stănchescu, Lazăr Lădariu, Mariana Cristescu, Marius Dumitru, Mădălina Corina Diaconu, Mircea Coloşenco, Mircia Chelaru, Miron Manega (ispravnic de concept), Nagy Attila, Sergiu Găbureac, Zeno Fodor

Citite Comentate Comentarii noi Ultimele articole
Newsletter