Se încarcă pagina ...

Credinta

METAFIZICA SUFERINŢEI. Problema lui Iov. Solutia crestinismului
22.04.2015 08:48, NAE IONESCU
Iov acesta era un om de treabă; avea nevastă și copii. Vedeți ce om de treabă era. Era un om harnic și cuviincios, avea avere, trăia bine și respecta legile. Într-o bună zi încep să cadă pe capul lui tot felul de necazuri. Cum se explică faptul acesta - că un astfel de om nu a reușit să se echilibreze într-un fel? Aceasta a fost problema centrală a Vechiului Testament, problemă pe care nu a putut să o rezolve Vechiul Testament și deci a trebuit să vină Hristos. Pentru că, în Vechiul Testament era inclus numai
citeste tot >>
METAFIZICA SUFERINTEI. Cunoastere, iubire, dăruire, mântuire
14.02.2015 17:40, NAE IONESCU
Păcatul originar, care este de natură rațională - ca să zic așa - însemnează, ca ultimă consecință, un fel de desprindere a omului din totalitatea creației, crearea unui centru de polarizare înăuntrul acestei totalități, care rupe așezarea primară a lui Dumnezeu. Omul, așezat ca centru de raportare a existenței, rupându-se, prin urmare, de legea lui, așa cum a fost creat el ca element constitutiv al creației, nu ca stăpân și legiuitor înăuntrul acestei creații, prin această desprindere, prin această însingurare a lui față de existență, intră, astfel, într-o luptă.
citeste tot >>
"LIRA TRACĂ LA PICIOARELE LUI EMINESCU" - Editia a III-a
12.01.2015 16:25
Este deja o tradiție ca Librăria Eminescu să prezinte, cu ocazia zilelor Eminescu și a Zilei Culturii Naționale spectacolul cultural susținut de Miron Manega și Ion Crețeanu și intitulat ''Lira Tracă la picioarele lui Eminescu''. Scopul evenimentului, aflat la a treia ediție, este celebrarea marelui poet, sociolog, economist și politolog Mihai Eminescu, într-o formă mai puțin obișnuită. Spectacolul va avea loc pe 14 ianuarie, ora 18,00, la Librăria Eminescu (B-dul Regina Elisabeta nr. 16).
citeste tot >>
METAFIZICA SUFERINTEI. Cunoasterea ca raport între om si existentă
10.12.2014 23:24, NAE IONESCU
Evident, metafizica se poate face într-o mulțime de feluri, după cum pot face să cadă accentul fundamental pe una sau pe alta dintre probleme. Dar eu v-am spus d-voastră de la început că nu înțeleg, nu văd posibil și nu văd vreun interes - dacă vreți d-voastră - al speculației metafizice, în afară de necesitatea aceasta de a ne găsi noi un loc în existență. Ultima problem, deci, și cea mai de seamă problemă a metafizicii, este de natură, ca să zic așa, antropologică.
citeste tot >>
METAFIZICA SUFERINTEI. Existenta, transcendenta si libertatea lui Dumnezeu
30.11.2014 15:08, NAE IONESCU
În mod absolut, libertatea însemnează posibilitatea în sensul unei legi naturale, posibilitatea de promovare a istoriei, a întâmplărilor din realitate. Dar, ca să poată să existe propriu-zis o deosebire fundamentală între om și anumite animale, există, pentru anumite animale, posibilitatea aceasta de alegere. Există un domeniu în care libertatea aceasta a omului este mult mai largă; și anume, domeniul faptelor care nu depind propriu-zis de un anumit individ: domeniul faptelor statistice.
citeste tot >>
MEDITATIILE UNUI SECUI. "Fapte, nu vorbe!", sau înstrăinarea omului de Dumnezeu
29.11.2014 11:46, Nagy Attila (Puli)
Liberul arbitru s-a născut în urma înstrăinării omului de Dumnezeu! Liberul arbitru, cel ce stă la rădăcina catastrofelor spirituale ale omului! De multe ori vedem acel slogan gol - ''Fapte, nu vorbe!''. Este sloganul omului de liber arbitru, care se consideră pe sine, în mod conştient sau inconştient, în centrul existenţei! În cazul înstrăinării omului de Dumnezeu, înstrăinare care se află la rădăcina catastrofei omului de azi, nu există diferenţă între fapte şi vorbe, amândouă fiind, în acelaşi mod şi aceeaşi măsură, goale.
citeste tot >>
METAFIZICA SUFERINŢEI. Libertatea în domeniul posibilului
25.11.2014 12:12, NAE IONESCU
Cu acțiunea omenească ceea ce se întâmplă cu o piatră care cade. Chiar dacă piatra care cade ar ști că va cădea, încă nu s-ar putea spune că piatra știe ce are de făcut, pentru că nu piatra face această acțiune a căderii. Ea este pasivă, este oarecum obiect în această operație de a cădea. Chiar dacă, prin urmare, această operație de a cădea s-ar dubla de conștiința ei, faptul acesta încă nu s-ar putea compara cu acțiunea omenească. Aceasta, pentru că, într-o acțiune omenească omul nu este obiect, ci întrucât, într-un oarecare fel - pe care îl vom evidenția îndată el este subiect. Aceasta însemnează, cum se spune în metafizică, că omul este liber.
citeste tot >>
"Unde este Dumnezeu, mamă? Unde este Dumnezeu, tată? Nu vedeţi că înnebunim fără El?"
10.11.2014 22:33
''Salvaţi sufletele noastre'' , S.O.S..., aşa a îndrăznit să scrie cineva pe peretele closetului de la liceu (printre toate celelalte porcării sexuale)... Da, acesta e strigătul meu nerostit, poate strigătul generaţiei mele, înnăbuşit în inimile noastre, sub mormanele de gunoi ale vieţii de zi cu zi, de chiştoace şi sticle goale, de prezervative şi seringi; de decibelii muzicii date la maxim, de buzele şi corpul celui îmbrăţişat nu din dragoste (ce e aia poate că nu ştiţi nici voi!), ci din disperarea aceea scârboasă a bătrânilor neputincioşi, de a nu fi singuri! Da, acesta e adevărul nostru, partea cea nobilă şi frumoasă din noi, şi nu putem să-l scriem decât pe pereţii veceului!
citeste tot >>
METAFIZICA SUFERINŢEI. Moduri de manifestare a timpului
31.10.2014 09:40, NAE IONESCU
Într-adevăr, dacă ați vrea să vă dați seama ce însemnează fenomen istoric, când un fapt poate fi studiat istoricește, atunci veți vedea că, așa cum a stabilit pe vremuri Pârvan la noi, și anume, concomitent cu cercetătorul german Simmel, un fenomen este istoric atunci când el poate să fie încadrat între alte două fenomene, pe aceeași linie. Așa încât, vedeți d-voastră, fenomenul istoric se definește prin acest ''între''. Atâta vreme cât eu am numai un singur punct de reper, fenomenul nu izbutește să fie istoric. El este - dacă vreți d-voastră - preistoric.
citeste tot >>
Defăimarea lui Dan Puric
16.09.2014 20:07, Răzvan Codrescu
În România, mai mult dacît în alte părţi, nu ţi se rabdă în ruptul capului să faci cît de cît ceva sau să ajungi cît de cît cineva. Dacă nu faci nimic şi eşti un nimeni, atunci poţi trăi liniştit, ba chiar înconjurat de o simpatie complice. Altminteri, de cum se întîmplă să rupi convenţia nulităţii ambiante, ba chiar şi numai limbajul ei de lemn, se va găsi iute cineva ca să te bănuiască, să te ''taxeze'' şi să te umple de lături. Într-o ţară în care totul ar fi de făcut, noi părem să nu avem loc unii de alţii, ne anulăm reciproc şi sistematic şi avem o singură grijă ''sfîntă'': capra vecinului. Dacă moartă nu se poate, atunci măcar rîioasă să fie!
citeste tot >>
 
Colegiul de redactie

MIHAI EMINESCU
(Coordonator editorial şi moral)
Eudoxiu Hurmuzachi
Carmen Sylva
Vasile Alecsandri
Nicolae Densușianu
I.L. Caragiale
George Coșbuc
Vasile Pârvan
Nae Ionescu
Nicolae Iorga
Pamfil Şeicaru
Cezar Ivănescu
Dan Mihăescu
Stela Covaci

Colaboratori

Ciprian Chirvasiu, Dan Puric, Dan Toma Dulciu, Daniela Gîfu, Dorel Vişan, Firiță Carp, Florian Colceag, Florin Zamfirescu, Laurian Stănchescu, Lazăr Lădariu, Mariana Cristescu, Marius Dumitru, Mădălina Corina Diaconu, Mircea Coloşenco, Mircia Chelaru, Miron Manega (ispravnic de concept), Nagy Attila, Sergiu Găbureac, Zeno Fodor

Citite Comentate Comentarii noi Ultimele articole
Newsletter