Se încarcă pagina ...

ANCHETE ONLINE: De ce a refuzat Mona Pivniceru să semneze Ordonanţa de Urgenţă a lui Relu Fenechiu

Data publicarii: 02.05.2013 07:59:00



Afacerea transferului spitalelor CFR de la Ministerul Transporturilor la Ministerul Sanatatii este urat mirositoare. Nu o spune un politician din opozitie sau vreun sindicat din domeniu, ci chiar fostul ministru al Justitiei, Mona Pivniceru. In calitate de titular la Justitie, Pivniceru a refuzat sa semneze ordonanta de urgenta privind reorganizarea retelei sanitare a Ministerului Transporturilor.

 

Intr-o nota oficiala trimisa acestui minister, titularul de la Justitie, aduce numeroase amendamente acestui act normativ, acuzand faptul ca multe articole contin vicii de neconstitutionalitate. Insa, ministrul Transporturilor, Relu Fenechiu nu a tinut cont de punctul de vedere al Justitiei si a promovat ordonanta in forma initiala. Este vorba de interese imobilare, sustin surse din cadrul Transporturilor, care precizeaza ca spitalele CFR, prin transfer la Ministerul Sanatatii ar putea fi, in scurt timp, desfiintate, iar terenurile, trecute in administarea autoritatilor locale, sa ajunga pe mana baronilor locali. Nu este intamplator faptul ca PNL a renuntat foarte repede la serviciile Monei Pivniceru, trecuta pe linie moarta, la Curtea Constitutionala.

 

“Din analiza proiectului de ordonanta de urgenta, rezulta ca obiectul de reglementare vizeaza, in esenta, transferul a 13 unitati sanitare cu paturi din reteaua proprie a Ministerului Transporturilor in subordinea Ministerului Sanatatii. De asemenea, prin ordonanta de urgenta se desfiinteaza Casa de Asigurari de Sanatate a Transporturilor”, se arata in nota de aviz a Ministerului Justitiei, prin care isi exprima punctul de vedere referitor la ordonanta de urgenta.

 

In aceasta nota, Ministerul Justitiei, aduce critici dure la caracterul de urgenta al ordonantei, precizand ca actul normativ putea urma calea normala de legiferare, adica de adoptare in Parlament, sustind ca solutia aleasa de Ministerul Transporturilor,  de desfiintare a spitalelor CFR, este neconstitutionala. “Guvernul poate adopta ordonante de urgenta numai in situatii extraordinare a carei reglementare nu poate fi amanata, avand obligatia de a motiva urgenta ”, se arata in nota Justitiei.

 

De asemenea, Ministerul Justitiei explica faptul ca “in jurisprudenta sa, Curtea Constitutionala statueaza situatia exceptionala ca fiind in raport cu necesitatea si urgenta reglementarii unei stari care impune adoptarea de solutii imediate, in vederea evitarii unei grave atingeri aduse interesului public”. “Prin urmare, observam, ca asa cum a fost surprinsa in preambul si in nota de fundamentare, justificarea oferita in ordonanta, nu este de natura sa corespunda criteriilor de constitutionalitate retinuta in jurisprudenta Curtii Constitutionale, deoarece prin masurile propuse nu se urmareste evitarea unei atingeri grave aduse interesului public”, atragea atentia ministrul Justitiei, care concluzioneaza faptul ca “transferul acestei unitati sanitare, precum si desfiintarea Casei de Asigurari de Sanatate a Ministerului Transporturilor s-ar putea face pe calea procedurii legislative normale”.

 

In acelasi timp, in nota ministerului Justitiei, se precizeaza, in mod voalat, ca ordonanta afecteaza drepturile si libertatile fundamentale ale omului “prin trecerea silita a unor bunuri in proprietate publica”. Mai mult, “o asemenea masura nu poate fi reglementata prin ordonanta de urgenta, conform art 115, alin 6 din Constitutie, referitor la regimul institutiilor fundamentale ale statului”.

 

Totodata, in nota ministerului Justitiei se mai spune ca nu poate fi emisa ordonanta de urgent daca poate afecta o categorie sociala, un grup de oameni sau de salariati. “Ordonantele de urgenta nu pot fi adoptate daca afecteaza, daca are consecinte negative. In schimb, pot fi adoptate daca, prin reglementarile pe care le contin, au consecinte pozitive in domeniul in care intervin”, se explica in nota emisa de Mona Pivniceru.

 

Ministerul Justitiei sesizeaza lacune grave in ordonanta in privinta protectiei personalului spitalelor CFR si a angajatilor Casei de Sanatate a Ministerului Transporturilor, care vor fi transferati in subordinea Ministerului Sanatatii. Mona Pivniceru atrage atentia ca, in aceasta privinta, prevederile Ordonantei contin vicii de neconstitutionalitate. “Cu privire la art.6 din proiectul O.U.G referitor la preluarea personalului Casei de Asigurari de Sanatate a Ministerului Transporturilor, pentru a nu fi afectate drepturile si libertatile fundamentale in sensul art 115 din Constitutie, precizez ca exista 2 modalitati: fie preluarea personalului, conform optiunii acestuia, fara aprobarea Casei Nationale de Sanatate, cu toate drepturile si obligatiile; fie preluarea in bloc a intregului personal al Casei de Sanatate din Ministerul Transporturilor”, se precizeaza in nota Justitiei.

In acest sens, ministerul face o propunere : “Din punct de vedere al tehnicii legislative, articolul ar trebui sa cuprinda doua alineate: 1. Preluarea personalului Casei de Sanatate a Ministerului Transporturilor; 2. Sa se prevada ca personalul preluat isi va pastra toate drepturile si obligatiile”. “In caz contrar, ar fi create premisele unor vicii de neconstitutionalitate”, a precizat Ministerul Justitiei. Insa, Relu Fenechiu nu a tinut cont de propunerile juridice venite de la Mona Pivniceru si ordonanta a ramas in forma initiala: o solutie neclara, fara o finalitate precisa,  situatia personalului  transferat de la Transporturi fiind lasata pe mana oficialilor de la Ministerul Sanatatii.

 

Ministerul Justitiei aduce critici si asupra modul in care ordonanta reglementeaza juridic transferul personalului din cadrul Casei de Asigurari de Sanatate a Ministerului Transporturilor. “In ceea ce priveste statutul personalului contractual din cadrul CASMTCT sunt aplicabile considerentele Curtii Constitutionale din decizia nr.1039/2009 potrivit carora, unul dintre principiile care stau la baza dreptului de munca este stabilirea raporturilor juridice care i-au nastere odata cu incheierea contractului individual de munca, aceste principii decurgand din obligatia statului de a crea cadrul legislativ menit sa asigure salariatilor siguranta si garantia pastrarii locului de munca. Mai mult, Constitutia prevede expres dreptul persoanei de a-si alege, in mod liber, locul de munca”, se spune in nota Ministerului Justitiei.

 

In final, Ministerul Justitiei considera ca este necesara obtinerea avizului Consiliului Concurentei, “avand in vedere prevederile art 26 din legea 21/1998” referitoare la Conventia Europeana de echivalare a diplomelor universitare, dar si un aviz de la Ministerul Afacerilor Externe, “pentru conformitate cu legislatia europeana in materia serviciilor de asistenta medicala in domeniul sigurantei in transporturi”.

 

Drept consecinta, aceasta ordonanta, care isi face deja efectele, ar putea fi atacata la Curtea Constitutionala, de parlamentari, atunci cand ajunge in dezbatere la cele doua camere ale Legislativului, sau chiar de presedintele Traian Basescu, atunci cand ajunge la promulgare. Asa cum prezinta lucrurile ministrul Justitiei, Mona Pivniceru, exista numeroase temeiuri juridice ca judecatorii de la Curtea Constitutionala sa declare ordonanta, neconstitutionala.

 

Sursă: ANCHETE online

Afisari: 2340
Spune-le prietenilor:
  • RSS
  • Digg
  • del.icio.us
  • Facebook
  • Mixx
  • Google Bookmarks
  • FriendFeed
  • LinkedIn
  • MySpace
  • Netvibes
  • Reddit
  • Technorati
  • Tumblr
  • Twitter
  • Yahoo! Bookmarks
  • Yahoo! Buzz
  • email
  • Live
  • StumbleUpon
  • Ping.fm

Comentarii

* Nume:
* Email:
* Mesaj:
  caractere ramase
* Cod de siguranta:

Va rugam sa introduceti in casuta de mai sus codul de siguranta
  * campuri obligatorii
 
Nume: 6NbiJ9fI (Jul, Thu 18, 2013 / 08:16)
Proiectul de lege pentru mdfcoiiarea si completarea Legii nr. 571/2003 privind Codul fiscal, publicat pe mfinante.ro, cuprinde modificari privind:a0 impozitul pe profit, TVA si accize. II. Modificari privind TVA A. Pachetul de TVA european Proiectul de lege a fost elaborat ca urmare a obligatiei transpunerii in legislatia nationala si a aplicarii de la data de 1 ianuarie 2010 a prevederilor directivelor europene care modifica Directiva 2006/112/CE privind sistemul comun al taxei pe valoarea adaugata. Principalele modificari in materie de TVA, in vederea transpunerii legislatiei comunitare se refera la: a. Locul prestarii serviciilor In scopul aplicarii noilor reguli referitoare la locul prestarii serviciilor, urmatoarele definitii sunt relevante: -persoana impozabila care desfasoara si activitati sau opeartiuni care nu sunt considerate impozabile, este considerata persoana impozabila pentru toate serviciile care i-au fost prestate; -persoana juridica neimpozabila care este inregistrata in scopuri de TVA este considerata persoana impozabila. Pentru a stabili locul prestarii serviciilor, va fi important sa se determine natura beneficiarului acestor servicii (adica, persoana impozabila sau neimpozabila). Conform proiectului legislativ, regula generala privind locul prestarii serviciilor va fi urmatoarea: daca serviciile sunt prestate catre o persoana impozabila (beneficiar), locul prestarii serviciilor este unde beneficiarul isi are stabilit sediul activitatii sale economice sau dupa caz, sediul fix (pentru care serviciile sunt prestate, sediu fix aflat in alt loc decat sediul activitatii economice), sau in lipsa uni astfel de loc/sediu fix, domiciul stabil sau resedinta obisnuita a beneficiarului; daca serviciile sunt prestate catre o persoana neimpozabila (beneficiar), locul prestarii serviciilor este unde prestatorul isi are stabilit sediul activitatii sale economice sau, dupa caz, sediul fix (de la care serviciile sunt prestate aflat in alt loc decat sediul activitatii economice), sau in lipsa unui astfel de loc/sediu fix, domiciul stabil sau resedinta obisnuita a prestatorului. Proiectul de lege prevede o serie de exceptii de la regula de mai sus privind locul prestarii serviciilor, printre care: -prestarile de servicii efectuate in legatura cu bunurile imobile; -serviciile de transport de calatori; -serviciile de restaurant, catering, etc.; -servicii de inchiriere a mijloacelor de transport pe termen scurt; -servicii culturale, servicii educationale, servicii de divertisment, etc. b. Raportarea TVA Noile reguli cu privire la locul prestarii serviciilor va determina si cerinte noi de raportare a TVA, dupa cum urmeaza: Noi obligatii privind declaratia recapitulativa (declaratia 390): incepand cu data de 1 ianuarie 2010, orice persoana impozabila inregistrata in scopuri de TVA va depune lunar declaratia recapitulativa, pana la data de 25 inclusiv a lunii urmatoare unei luni calendaristice; aceasta declaratie recapitulativa se va depune atat pentru achizitii / livrari intracomunitare de bunuri cat si pentru prestari / achizitii de servicii catre / de la persoane impozabile nestabilite in Romania, dar stabilite in UE, pentru care locul prestarii se determina conform regulii generale aplicabile persoanelor impozabile si pentru care exigibilitatea TVA a luat nastere in luna calendaristica respectiva. c. Rambursarea TVA catre persoane stabilite in UE Legislatia romaneasca in domeniul TVA trebuie aliniata la prevederile noii Directivei europene cu privire la metodologia de rambursare a TVA catre persoanele neinregistrate pentru scopuri de TVA in Romania, dar stabilite in UE. Aceasta metodologie de rambursare va fi detaliata prin Normele metodologice la Codul fiscal. Se asteapta totusi o simplificare a procedurilor administrative legate de aceasta.
Alte articole | Arhiva
 
Colegiul de redactie

MIHAI EMINESCU
(Coordonator editorial şi moral)
Eudoxiu Hurmuzachi
Carmen Sylva
Vasile Alecsandri
Nicolae Densușianu
I.L. Caragiale
George Coșbuc
Vasile Pârvan
Nae Ionescu
Nicolae Iorga
Pamfil Şeicaru
Cezar Ivănescu
Dan Mihăescu
Stela Covaci

Colaboratori

Ciprian Chirvasiu, Dan Puric, Dan Toma Dulciu, Daniela Gîfu, Dorel Vişan, FiriÈ›ă Carp, Florian Colceag, Florin Zamfirescu, Laurian Stănchescu, Lazăr Lădariu, Mariana Cristescu, Marius Dumitru, Mădălina Corina Diaconu, Mircea Coloşenco, Mircea Chelaru, Mircea Șerban, Miron Manega (ispravnic de concept), Nagy Attila, Sergiu Găbureac, Zeno Fodor

Citite Comentate Comentarii noi Ultimele articole
Newsletter