Se încarcă pagina ...

Istoria poporului român de la Rösler la Lucian Boia

Data publicarii: 04.05.2015 09:14:00

  

 

În privinÈ›a exprimării adevărului istoric, cărÈ›ile de după 1989 ale lui Lucian Boia (profesor universitar doctor, plătit de statul român la Universitatea din BucureÈ™ti) nu sunt cu nimic mai presus de vestita teorie a „spaÈ›iului vid” a lui Eduard Robert Rösler („Romänische Studien. Untersuchungen zur älteren Geschichte Rumäniens” [Studii româneÈ™ti. Cercetări asupra istoriei mai vechi a României], Leipzig, 1871). Și nici cu aberaÈ›iile insultătoare ale lui H.R. Patapievici, care are măcar circumstanÈ›a că e alogenetic. Dar Lucian Boia?

 

CărÈ›ile sale,, Istorie È™i mit în conÈ™tiinÈ›a românească” È™i „Primul Razboi Mondial. Controverse, paradoxuri, reinterpretari”, apărute la Editura Humanitas, sunt extrem de periculoase pentru conÈ™tiinÈ›a identitară, pentru că orice distorsiune istorică venită din partea unui specialist, recomandat ca atare de titulatura academică, îi dezarmează mental pe cititorii români neavizaÈ›i È™i îi înarmează politic pe duÈ™manii neadormiÈ›i ai României. Iar scuza autorului de la ultima carte („Nu este o istorie «completă», ci un comentariu: o suită de interpretări, în jurul unor probleme-cheie“) nu este de fapt, o scuză, ci o probă incriminatorie. Pentru că, de fapt, Lucian Boia îi recuză pe toÈ›i istoricii de până la el ca fiind autori ai ideilor de-a gata, ai prejudecăÈ›ilor È™i falsurilor istorice. Urmările unor asemenea cărÈ›i (care sunt ele ]nsele, de fapt, falsuri sau răstălmăciri istorice) pot fi dezastruoase. Nai ales acum când, după 25 de ani de „democraÈ›ie intensivă”, singura armă de apărare care ne-a mai rămas împotriva deznaÈ›ionalizării conÈ™tiinÈ›elor este istoria. Iată ce scrie un autor maghiar, Dini G. Jónas, despre ultima carte a lui Lucian Boia, apărută anul trecut la (unde se putea altfel?) editura HUMANITAS:

 

Adevăr istoric contra mitologie naţională

 

Unul dintre miturile cele mai înrădăcinate ale românilor, ridicat până şi la nivel de sărbătoare naţională, este cel al Unirii de la 1 decembrie 1918. Aceasta ar   fi fost un act entuziast al întregului popor ardelean. 

Care este însă adevărul istoric? Ni-l spune chiar reputatul istoric român, domnul profesor Lucian Boia, în cartea sa „Primul război mondial”, apărută anul trecut la Editura Humanitas. Cu obiectivitate È™i moderaţie, eminentul istoric arată cum un grup de intelectuali români, întruniţi la Alba Iulia, au decis unirea, fără să ţină seama de celelalte naţionalităţi ardelene. Care ar fi fost însă dorinţa lor reală? Probabil, influenţaţi de cultura maghiară, care înregistrase în ultimii ani progrese repezi printre ei, ar fi preferat să rămână în graniţele Ungariei, cu o largă autonomie, la egalitate cu celelalte naÈ›ionalităţi conlocuitoare (sârbi, croaţi, slovaci etc.). De altfel, aceşti intelectuali nu reprezentau, conform obiectivului recensământ maghiar din 1910, decât aproximativ o treime din populaţia oraşelor. Ceilalţi români, care trăiau la ţară, nici nu se gândeau la unire. Autorul stabileşte apoi o serie de adevăruri istorice. El arată cum imperialistul Brătianu a cerut, pentru a intra în război, teritoriul până la Tisa. Apoi, cum catastrofala armată română a intrat repede (probabil în câteva zile) în derută, în contrast cu puternica armată austro-ungară, în care multiplele nationalităţi au arătat atâta entuziasm. În sfârşit, cum injustul Tratat de la Trianon a răpit Ungariei şirul de trei oraşe din apropiere de frontieră, ca, de exemplu, cel denumit de localnici Sătmar, în maghiară Szatmar (nu denumirea oficială românească actuală de Satu Mare). Ce importanţă avea că zona înconjurătoare era pur românească, dacă oraşul principal era majoritar maghiar. Lucrarea domnului Boia ar trebui cât mai repede tradusă în limbile de circulaţie internaţională, ca şi în maghiară.   

Dini G. Jónas

8 aprilie 2015

 

Din fericire, nu toÈ›i istoricii împortăÈ™esc interpretările lui Lucian Boia. Iată ce scrie reputatul istoric Ioan Scurtu (profesor universitar doctor, ca È™i Lucian Boia) despre lucrările colegului său de breaslă È™i ale „comunităÈ›ii intelectuale” ale acestuia:

 

„Câţiva intelectuali, autoproclamaţi exponenţi ai societăţii civile, au acaparat mass-media (presă scrisă, TV, edituri, radio), desfăşurând o campanie intensă şi sistematică de denigrare a poporului român. Unul dintre aceştia, H.-R. Patapievici, scria: “În toată istoria, mereu peste noi a urinat cine a vrut”. Cu alte cuvinte, românii au fost pe post de closet public. Ca urmare, să-i scoatem din conştiinţa naţională pe Decebal, Ştefan cel Mare şi Mihai Viteazul, pe Dimitrie Cantemir şi Alexandru Ioan Cuza.

 

Cine îndrăzneşte să-i evoce este un naţionalist, demn de dispreţul Europei şi al “societăţii civile”. România însăşi este prezentată ca o ţară demnă de scârbă şi dispreţ. Să nu se mai spună că avem o ţară frumoasă, cu imense bogăţii, care merită să fie cunoscută şi preţuită (aşa cum făcuse Papa Ioan Paul al II-lea, care a numit-o “Grădina Maicii Domnului”). Foarte activ şi mediatizat este Lucian Boia, care şi-a modificat radical discursul de dinainte de 1989, apreciind că istoria românilor nu este decât o succesiune de mituri. În opinia sa, românii nu au fost decât nişte anexe ale marilor imperii, incapabili să-şi construiască o istorie reală. Nici vorbă de vechime, continuitate, unitate, luptă pentru independenţă şi de alte asemenea “mituri”.  

 

Cei care susţin contrariul - A.D. Xenopol, Dimitrie Onciul, N. Iorga, Constantin C. Giurescu etc. etc. - sunt nişte naţionalişti, demni de tot dispreţul europenilor. Obiectivul lui Boia şi al susţinătorilor săi este clar: “Marile decizii pe care trebuie să le ia astăzi societatea românească reprezintă o ruptură faţă de trecut, faţă de orice trecut”. Cu alte cuvinte, românii să nu se inspire din faptele de demnitate naţională ale unui Ion I.C. Brătianu sau Nicolae Titulescu, ci să accepte tot ce li se cere. Poporul român are un trecut incert, a venit de nicăieri şi se îndreaptă spre niciunde. Doar duşi de mână, ca orbeţii, românii ar putea ieşi la liman şi, ca urmare, ei trebuie să acepte cu recunoştinţă tot ce li se cere din afară. Guvernanţii au acţionat în acest spirit. Au înstrăinat principalele bogăţii naturale, au încheiat contracte dezastruoase, au pus în operă privatizări scandaloase în favoarea străinilor. Românii au fost practic eliminaţi de guvernanţii de după 1989 din reconstrucţia economiei naţionale”.

 

Luate punctual, teoria lui Eduard Robert Rösler È™i „părerile” lui Lucian Boia, nu seamănă între ele, dar merg în aceeaÈ™i direcÈ›ie È™i urmăresc acelaÈ™i scop: estomparea sau anularea identităÈ›ii istorice a poporului român. Acesta, conform lui Rösler, s-ar fi format la sud de Dunăre, de unde ar fi emigrat la nord de fluviu. Teoria nu a fost iniÈ›iată de el, însă îi poartă numele, ca urmare a publicării, în 1871, a cărÈ›ii sale "Romänische Studien". Lucian Boia merge mai departe È™i consideră că istoria românilor nu este decât o succesiune de mituri. Rezultatul este acelaÈ™i iar articolul lui Dini G. Jónas îl ilustrează destul de clar. Nu ne rămâne decât să ne rescriem istoria. Echipa de „röslerieni” este făcută iar Lucian Boia este dispus să o coordoneze.

_____________________________________________

 

Afisari: 3379
Autor: Miron Manega
Spune-le prietenilor:
  • RSS
  • Digg
  • del.icio.us
  • Facebook
  • Mixx
  • Google Bookmarks
  • FriendFeed
  • LinkedIn
  • MySpace
  • Netvibes
  • Reddit
  • Technorati
  • Tumblr
  • Twitter
  • Yahoo! Bookmarks
  • Yahoo! Buzz
  • email
  • Live
  • StumbleUpon
  • Ping.fm

Comentarii

* Nume:
* Email:
* Mesaj:
  caractere ramase
* Cod de siguranta:

Va rugam sa introduceti in casuta de mai sus codul de siguranta
  * campuri obligatorii
 
Nume: Corneliu ZEANA (May, Wed 20, 2015 / 19:19)
este incontestabil că, dintotdeauna, românii au constituit populaţia majoritară în Transilvania, toate statisticile şi recensămintele o arată limpede. 1 decembrie 1918 consfinşţeşte voinţa marii majorităţi. Sunt multe minorităţi în Ardeal, dar nici una nu s-a exprimat atunci în alt mod, deşi puteau să o facă. Erau şi Aromâni, (cărora statul român nici astăzi nu vrea să le recunoască etnia), Sârbi, Croaţi, Sloveni, Saşi, Maghiari , Secui, Ţigani, Evrei, Ucrainieni...În mare parte, minorităţile au fost de acord cu Unirea, cu excepţia ungurilor. Situaţia nu s-a schimbat nici astăzi.
Nume: RUSU MIRCEA FLORIN (May, Sat 30, 2015 / 23:54)
lucian boia (călău) e un călău al istoriei României la ordinele stăpânilor huniarzi. De ce-l plăteÈ™te Statul Român când el arată clar că e aservit intereselor antiromâneÈ™ti ? Ar trebui judecat È™i condamnat ca terorist.
Nume: GORUN (Apr, Thu 07, 2016 / 09:36)
Lucian Boia este evreu şi NU întâmplător scos la înaintare după 1989 când România a încăput din nou pe mâinile evreilor.
Alte articole | Arhiva
 
Colegiul de redactie

MIHAI EMINESCU
(Coordonator editorial şi moral)
Eudoxiu Hurmuzachi
Carmen Sylva
Vasile Alecsandri
Nicolae Densușianu
I.L. Caragiale
George Coșbuc
Vasile Pârvan
Nae Ionescu
Nicolae Iorga
Pamfil Şeicaru
Cezar Ivănescu
Dan Mihăescu
Stela Covaci

Colaboratori

Ciprian Chirvasiu, Dan Puric, Dan Toma Dulciu, Daniela Gîfu, Dorel Vişan, FiriÈ›ă Carp, Florian Colceag, Florin Zamfirescu, Laurian Stănchescu, Lazăr Lădariu, Mariana Cristescu, Marius Dumitru, Mădălina Corina Diaconu, Mircea Coloşenco, Mircea Chelaru, Mircea Șerban, Miron Manega (ispravnic de concept), Nagy Attila, Sergiu Găbureac, Zeno Fodor

Citite Comentate Comentarii noi Ultimele articole
Newsletter