Se încarcă pagina ...

FOLK YOU! 2011. Discriminarea de la Vama Veche şi lecţia de atitudine a Andei Pittiş şi a lui Florin Chilian

Data publicarii: 27.07.2011 22:28:00

 

Mă tot întreba lumea, pe CERTITUDINEA, ce caută Puya la Folk You! N-am răspuns atunci, pentru că întrebarea mi s-a părut uşor nelalocul ei. Nici eu nu prea agream ideea, dar în primul rând nu era treaba mea, iar în al doilea rând înţelegeam, principial, care era sensul demersului. Iniţial, la începutul anilor 60, mesajul muzicii folk a fost social. Cu timpul, accentele sociale s-au estompat, fiind înlocuite, treptat-treptat, cu un lirism erotic şi chiar nevrotic. Pe vremea cenaclului Flacăra, lirismul şi protestul social funcţionau într-o simbioză perfectă. Astăzi, protest social nu mai există decât la Florin Chilian, Ţapinarii şi Vama (or mai fi câţiva, dar nu mi-i amintesc), însă niciunul dintre cei enumeraţi nu cântă folk pur, ba nici măcar folk. Genul consacrat pentru protestul social este, în acest moment, hip-hop-ul.
 

Folk You! a fost de la bun început, aşa cum a declarat-o mentorul acestui festival, Florian Pittiş, o „mişcare de rezistenţă”. De aceea şi-a şi extins permanent plaja muzicală a genurilor, devenind un fel de mişcare de ecumenism muzical, în care s-au exprimat şi Tudor Gheorghe, şi Gheorghe Zamfir, şi Marius Mihalache etc. La ei n-a protestat nimeni.

 

În momentul în care a apărut Puya pe scenă, lucrurile au deviat brusc. S-a întâmplat, pe 23 iulie, ceva ce nu se întâmplase niciodată la Folk You!: s-a aruncat cu sticle în artist! Nu pentru că ar fi cântat fals, nu pentru că ar fi jignit publicul, nu! A fost lovit (fizic!) cu sticle pline cu nisip pentru că era de altă „religie”: era rapper! Gestul câtorva zeci de spectatori - beţi sau treji, nu contează! – se numeşte dicriminare muzicală, ceea ce nu e deloc în spiritul folk. Acest gen de talibanism, fundamentalism, habotnicie sau cum vrem să-l numim, este inadmisibil. Ruşinea faptei intră, evident, în contul publicului.

 

A existat şi o formă de dezaprobare civilizată: spectatorii care nu-l agreau pe Puya s-au întors, pur şi simplu, cu spatele la el. Era suficient, era permis. Dar nimeni, niciodată, la un spectacol artistic, cel puţin ca intenţie, nu are dreptul să scuipe sau să lovească, în numele unei alte „religii” muzicale.

 

Cu ocazia acestui incident ruşinos, au fost şi două momente de mare demnitate artistică şi solidaritate umană, determinate chiar de acel incident. Primul a fost punctat de Florin Chilian, care a urcat pe scenă, lângă Puya, şi a încasat alături de el sticlele azvârlite de pseudo-public. Al doilea a fost gestul curajos al Andei Pittiş care a urcat şi ea pe scenă şi le-a vorbit turbulenţilor. I-a liniştit, cu blândeţe şi tact, ca pe nişte câini maidanezi nimeriţi din greşală într-o curte privată...
Mă întreb: o fi realizat cineva ce s-a întâmplat acolo, pe scenă? O fi înţeles cineva din public, sau chiar dintre artişti, exemplara lecţie de demnitate artistică şi atitudine semnată acolo, pe scena de la Vama Veche, de Anda Pittiş şi Florin Chilian? Sper...

Afisari: 4967
Autor: Miron Manega
Spune-le prietenilor:
  • RSS
  • Digg
  • del.icio.us
  • Facebook
  • Mixx
  • Google Bookmarks
  • FriendFeed
  • LinkedIn
  • MySpace
  • Netvibes
  • Reddit
  • Technorati
  • Tumblr
  • Twitter
  • Yahoo! Bookmarks
  • Yahoo! Buzz
  • email
  • Live
  • StumbleUpon
  • Ping.fm

Comentarii

* Nume:
* Email:
* Mesaj:
  caractere ramase
* Cod de siguranta:

Va rugam sa introduceti in casuta de mai sus codul de siguranta
  * campuri obligatorii
 
Nume: ImiH (Jul, Thu 28, 2011 / 13:14)
Articol este partial corect si motivez afirmatia mea prin faptul ca intr-adevar acest mod de a arunca cu sticle este total gresit ,dar are si motivatii reale pe care le voi explica la final.Si totusi festivalul se numeste Folk you ,nu hip hop you iar Florian Pitis (fie iertat) cand a creat acest festival, a creat o miscare de rezistena folosind muzica folk sau cu tente de folk. Nu stiu daca ai cum sa-l compari pe Marius Mihalache pe maistrul Gheorge Zamfir sau pe Tudor Ghorhe cu Puya si ar fi o insulta la adresa acestor persoane daca s-ar face asa ceva! Intr-adevar Puya are piese compuse impotriva sistemul actual din romania dar sa ma scuze Dumnezeu sa gresit festivalul la care sa cante, si aici vina o poarta atat organizatorii care au avut astvel de idei ,cat si artistii care au acceptat sa cant hip hop la un festival folk! Cat despre reactia publicului permiteti-mi sa va spun cu parere de rau ca in romania degeaba mai ai bun simt , ori raspunzi ferm promt si dur ori lumea te ia de prost si te va ignora , te va calca-n picioare continuandu-si ideile stupide ! Oricum Vama a fost distrusa dar lasati macar festivalul de Folk sa fie de Folk si promovati tineri pentru ca sunt multi care ar dori sa se afirme dar n-au cum! Gasitit tinere talente nu hip hop-erii!
Nume: Miron Manega (Jul, Thu 28, 2011 / 13:39)
E ok punctul de vedere. Dar fapta e imorala si periculoasa, ca sa nu zic monstruoasa. Cand dai cu sticle intr-un artist (bun, rau, nu conteaza)cand e pe scena, e o crima. Pentru ca lovesti in arta, in muzica. Nu ai dreptul sa vandalizezi o statuie, indiferent ce ar reprezenta ea, din clipa in care a capatat statutul de opera de arta. Arta functioneaza dupa alte legi decat politica, nemaivorbind de faptul ca nimeni nu a platit biletul de intrare. Pe banii cui s-a dat cu sticle in artist? Iar daca cei care au facut asta sunt oameni cu scoala, cum sa calific asta? Iar daca au fost incitati de alti artisti, e o inconstienta sinucigasa. Cititi motoul al "Pentru cine bat clopotele" de Hemingwai.
Nume: Imih (Jul, Thu 28, 2011 / 13:52)
Nu contrazic faptul ca nu ar fi imoral, nu contrazic faptul ca este gresit sa arunci cu sticle pe scena si sa folosesti o astfel de metoda pentru a protesta, dar la acest festival vin si oameni fara scoala vin oameni simplii ca s-au saturat de atata ghiveci, care s-au saturat ca sa fie stricat ceva frumos si care la nivelul lor nu pot si nu stiu sa reactionezz altfel!. Condamn si eu acest stil de manifest violent , dar trebuie sa acceptam ca traim intr-o tara din care intelectualii pleaca si cei care raman majoritatea sunt oameni simplii si prea putini intelectuali iar cei care mai asculta astfel de genuri muzicale unii sub influente locorilor bahice pot ajunge sa protesteze prin mijloce extreme probabil de teama de a nu li se lua si ultimlele lucruri frumoase! Sper ca organizatorii sa fi tras o concluzie pentru viitor si sa lase folkului ce este al folkului!
Nume: ImiH (Jul, Thu 28, 2011 / 14:02)
Si ca o paranteza la Marius Mihalache ,atasez un link iar dupa ce-l ascultati puteti face o comparatie intre Puya festivalul folk si Marius Mihalache si veti putea trage singuri concluziile!

http://www.youtube.com/watch?v=Xl2rAPUTNQA
Nume: Miron Manega (Jul, Thu 28, 2011 / 14:43)
Nu trebuie sa-mi spuneti nimic de Puya. Nu ascult Puya, nu-mi place Puya. Iar despre hip-hop impartasesc spusele lui Tudor Gheorghe: "Mă, băieţi, dacă v-a făcut Dumnezeu albi, de ce vreţi să fiţi negri?"
Dar, încă o dată: nu de Puya e vorba aici. E vorba de civilitate şi de civilizaţia spectacolului. Scena e spaţiul de protecţie al artistului. Publicul nu are voie să treacă dincolo de scenă. Altfel, e un public barbar, primitiv, indiferent cate carţi a citit. Aş fi acordat circumstanţe atenuante unui public hip-hop, dar nu unui public folk. Există explicaţii, evident, dar nu scuze.
Nume: Tudor (Jul, Sun 31, 2011 / 22:18)
Penibil. E singurul cuvant pe care pot sa-l folosesc vazand atatea articole in care e injurat tot publicul prezent la festival. M-am saturat de eroi, aparatori ai pacii si justitiari falsi. M-am saturat de imbecilitatea "nu iti place, pleci". Mi-e scarba de o asa ridicare in slavi a unui om acuzat de violenta domestica, care a provocat publicul fara niciun motiv, spunand "sa va vad rosiile acum", invitand la prostest, chiar daca nimeni nu a pomenit de "recitalul" Puya ce avea sa vina. Acest om, sa zicem, nu s-a oprit din a provoca, spunand "va doresc eu ceva, mai ales femeilor ca lor le sta mai bine cu ea in gura". Asa ceva nu credeam sa o sa aud niciodata la Folk You. Si totusi, eroul vostru e acest om. Cel care a aratat atat de multa solidaritate a injurat si provocat publicul cu doua zile inainte. Care e respectul acestui "artist", sa zicem, fata de public?
Asa ca, voi, cei care va uitati la clipuri pe internet si va umflati de atata etica: FOLK YOU!
Nume: Valentina (Aug, Mon 01, 2011 / 12:26)
Toata lumea vorbeste si dezaproba publicul de la Folk you pentru ca au aruncat cu sticle-n Puya. Am si eu cateva lucruri de spus, punctual:

1. Cei care s-au manifestat violent au fost mana de oameni, comparativ cu o mare de oameni care a plecat in valuri jignita de faptul ca dupa Baniciu si Sterian, vine acest 'cantaret' de asa zisa muzica de prostest sa ne spuna: "Sa sara fetele/Sa le sara tzatzele". Despre marea(majoritatea) asta de oameni civilizati de ce nu vorbeste nimeni? De ce numai despre minoritate spunem: tipic romanesc?

2. Eu nu cred ca a fost vreo discriminare vizavi de muzica hip-hop, ci mai degraba a fost un protest fatza de prezenta lui Puya in mod particular. Eu pentru asta am protestat plecand. Omul e comercial, face ce face pentru bani si nu crede in mesajul pe care pretinde ca-l transmite, si cred ca s-a infiltrat si la festivalul asta, tot pentru ca era rost de facut bani. Daca ar fi fost Parazitii in locul lui, pariez ca n-ar fi existat nici un conflict de genul.

3. Sa nu-l ridicam in slavi pe Florin Chilian!! Va rog frumos. Nu pot sa consider faptul ca a urcat pe scena cu Puya un act de deminitate, ci mai degraba o ambitie personala. Un artist demn care da exemplu de atitudine, nu provoaca verbal publicul cu o seara inainte. Incearca sa explice si sa sustina o idee, nu catalogheza imbecili si nespalati pe toti care nu-s de acord cu el. Deci NU! Florin Chilian, NU e nici pe departe un exemplu!.
Nume: GUjAQzdMSpLPM (Aug, Thu 09, 2012 / 07:46)
This is a neat summary. Thanks for shainrg!
Nume: ion dragos sireteanu (Aug, Sat 11, 2012 / 00:58)
din TELUSI- de Ion DRAGOS SIRETEANU-

Era ea si era el,
erau doi copii, la fel
era el, si o chitara ,
care pinge-n asta seara....

da bili di chitara
da billy di chitara-

si o fata de la tara
care cinta la vioara

da bili di chitara
da billy di chitara-

etc-etc...

da bili di chitara
da billy di chitara-

folcul romanesc este o forma de chansoneta - nici franceza - nici italiana , pe ritm spaniol-

da bili di chitara
da billy di chitara-

cind ascunsa intere usi
batea toba la papusi

in timp ce... cinta chitara,
sa nu-i treaca singur seara..

da bili di chitara
da billy di chitara-

doamnelor si domnilor cu respect FORMETTA din nou pentru dumneavoastra cu.....
da bili di chitara
da billy di chitara-

si era s-o domnisoara
cu picior de caprioara
si cu fusta ei de seara
imracata ca la tzara

da bili di chitara
da billy di chitara-
....
Nume: ion dragos sireteanu (Aug, Sat 11, 2012 / 01:15)
din HAY LUI LUI
cintec din BORSA- maramures-

HAI LUI LUI
HAI LUI LUI
HAI LUI LUI SI LUI LUI LUI
HAI L:UI LUI
Nici un sat ca borsa nu-i
HAI LUI LUI
HAI LUI LUI
ca la Borsa mai la vale
stau albinele calare
si primaru -i nu stiu cui
HAI LUI LUI
SI
HAI LUI LUI
ca la BORSA DORU NU-I
Haaaaaai lui lui
hai luuuui lui

nici un sat ca BORSA NU_I
Nume: ION DRAGOS SIRETEANU (Aug, Sat 11, 2012 / 18:07)
o la la
olana
b-lana olana-

HAI SA LAMURIM TREABA-

Folk music includes both traditional music and the genre that evolved from it during the 20th century folk revival. The term originated in the 19th century but is often applied to music that is older than that. Certain types of folk music are also called world music.

Traditional folk music has been defined in several ways: as music transmitted by mouth, as music of the lower classes, and as music with unknown composers. It has been contrasted with commercial and classical styles. One meaning often given is that of old songs, with no known composers; another is music that has been transmitted and evolved by a process of oral transmission or performed by custom over a long period of time.

Starting in the mid-20th century a new form of popular folk music evolved from traditional folk music. This process and period is called the (second) folk revival and reached a zenith in the 1960s. This form of music is sometimes called contemporary folk music or folk revival music to distinguish it from earlier folk forms.[1] This type of folk music also includes fusion genres such as folk rock, folk metal, electric folk, and others. While contemporary folk music is a genre generally distinct from traditional folk music, in English it shares the same name, and it often shares the same performers and venues as traditional folk music. Even individual songs may be a blend of the two.

Definition: Folk music is:
Any style of music which represents a community and can be sung/played by people who may or may not actually be trained musicians, using the instruments available to them.

C-ASTAI
Nume: ion dragos sireteanu (Aug, Sun 12, 2012 / 22:11)
mitul piticului sintu......( nu-mi aduc aminte) barba cot-

e forba de perfectionarea rasei - crupului- gintii sau poporului-

prezicerea nord europeana era mitul broastei din Indonezia-sau thailanda-
Nume: ion dragos sireteanu (Aug, Sun 12, 2012 / 22:17)
completari la eminescu - de ion dragos sireteanu

ACE- acul de pin - ca exemplu brutal- mit japonez premergator celui crestin- pe cracuta tinara zapada se prelinge- cracuta se indoaie si isi revine-
baiet fiind ...
apa rece de izvor-
nord de burdujeni - suceava - peste dealul de la biserica- linga liziera pasurii- sunt vechi nufer de padure-
acolo intre plante e si apa limpede- ramasa din marea sarmatica-

brice- briciul lui eminescu este celebru-

carice- acceptarea ciclului de reinnoire a mitului-


PRIAPIC- nu se enunta definitia unui termen medical - cind e bazata pe un personaj mitologic si deci o filozofie straveche-
Nume: ion dragos sireteanu (Aug, Sun 12, 2012 / 22:21)
hai sa fim clari

in west la concerte rock- nu se permit obiecte contingente-
alcoolul se bea in sticle plastic pe sest- imbuteliate pot produce coonturzii-
tehnica o stim - se pune SPEED- in bere-
cine interzice cu strictete alcoolul-

STRICHETA-
asteptam un atac ideologic-


PERFECT PAHARE DE PLASTIC SUNT ACEEPTATE LEGAL_ LA ORICE DIMENSIUNE-

alcoolul se evapora - you billy ca-
Nume: ion dragos sireteanu (Aug, Tue 14, 2012 / 19:45)
O vedetă autohtonă, TRIMISĂ ÎN JUDECATĂ PENTRU TRAFIC DE DROGURI!

Mai mult: O vedetă autohtonă, TRIMISĂ ÎN JUDECATĂ PENTRU TRAFIC DE DROGURI! - Vedete de la noi | Libertatea.ro
Nume: ion dragos sireteanu (Aug, Tue 14, 2012 / 19:47)
Nu trebuie sa-mi spuneti nimic de Puya. Nu ascult Puya, nu-mi place Puya. Iar despre hip-hop impartasesc spusele lui Tudor Gheorghe: "Mă, băieţi, dacă v-a făcut Dumnezeu albi, de ce vreţi să fiţi negri?"

raspuns- de africani de rio deja neiro -
Nume: ion dragos sireteanu (Aug, Tue 14, 2012 / 19:50)
Dar, încă o dată: nu de Puya e vorba aici. E vorba de civilitate şi de civilizaţia spectacolului. Scena e spaţiul de protecţie al artistului. Publicul nu are voie să treacă dincolo de scenă. Altfel, e un public barbar, primitiv, indiferent cate carţi a citit. Aş fi acordat circumstanţe atenuante unui public hip-hop, dar nu unui public folk. Există explicaţii, evident, dar nu scuze


EROARE DE INTENTIE-

care e faza cu ce s-a numit BANCA- unde lumea a depus bani si s-a folosit sistemul shark-

pai daca e democratic - trebuie sa fie de HAOS SI DANAOS-
sistem de teatru athenian-
Nume: ion dragos sireteanu (Aug, Tue 14, 2012 / 19:59)
adica ORGANELE N_A VAZUT_
CA ERA INTRE CRACI _ SI NU E SECTORUL LOR_

vad la FOISORUL DE FOC- pe la 3 ziua- pe unu care-l alerga pe altu - tineri- cu un mare cutit de forma si dimensiunile unei lame de coasa- ma duc la police- da nu era in sectorul lui-
a doua zi aflu ca alergatu era pustiul unui stab de la pro- tv- si ca a fost pisat os de os-

altadata- - pe la trei noaptea unu in chiloti- la trei noaptea - pe minus treizeci grade - plin de singe ---etc...pe jos bani..
chestii de barbut sau de pocker alba neagra-
de la BADEN BADEN


irzeli urzeli-

cert e ca tiganii romani nu au comis nici o crima in Germania- acolo actona mafia sirba care se lupta cu cea maghiara- expulzata din Canada- ( 4 mii persoane) avind o componenta declarata de opt sute mii membri-

de aici- vezi ARAD- hell hospital- etc....
conflictul rotilor -pe bani- BUCURESTI CLUJ-

si scaderea de natalitate-
doua milioane in Romania si aproape zece in UNGARIa-
sa fie de la ANDROPOV din 57--

mai mai mai


ce sfori a tras si Havel ala--
Nume: DJolHbmo3 (Jul, Mon 13, 2015 / 03:11)
This is a really integlilent way to answer the question.
Alte articole | Arhiva
 
Colegiul de redactie

MIHAI EMINESCU
(Coordonator editorial şi moral)
Eudoxiu Hurmuzachi
Carmen Sylva
Vasile Alecsandri
Nicolae Densușianu
I.L. Caragiale
George Coșbuc
Vasile Pârvan
Nae Ionescu
Nicolae Iorga
Pamfil Şeicaru
Cezar Ivănescu
Dan Mihăescu
Stela Covaci

Colaboratori

Ciprian Chirvasiu, Dan Puric, Dan Toma Dulciu, Daniela Gîfu, Dorel Vişan, Firiță Carp, Florian Colceag, Florin Zamfirescu, Laurian Stănchescu, Lazăr Lădariu, Mariana Cristescu, Marius Dumitru, Mădălina Corina Diaconu, Mircea Coloşenco, Mircea Chelaru, Mircea Șerban, Miron Manega (ispravnic de concept), Nagy Attila, Sergiu Găbureac, Zeno Fodor

Citite Comentate Comentarii noi Ultimele articole
Newsletter