Se încarcă pagina ...

Blogosfera şi Mass Media: două paralele care se intersectează

Data publicarii: 21.10.2009 20:03:00

Numărul utilizatorilor de internet din România (estimat după numărul conexiunilor de IP) este, la ora actuală, de 12 milioane, adică mai mult de jumătate din populaţia ţării. Lumea internetului reprezintă aşadar un reper important în identificarea preferinţelor manifestate de populaţie pentru anumite ştiri, subiecte sau teme de interes public. Căci, în afară de comunicarea directă (prin e-mail şi chat), există şi o comunicare comunitară, prin intermediul blogurilor, portalurilor şi forumurilor de discuţii. Între acestea şi mass-media există o evidentă interdependenţă, dar şi diferenţe inexplicabile.

 

Astfel, de pildă, deşi internetul ar putea fi un instrument statistic foarte util de orientare a presei scrise şi de reglare a grilelor din audiovizual, semnalele de pe web se regăsesc destul de palid în paginile ziarelor şi în grila de programe. Pe portalurile Focus Blog, 9 AM News, EurActiv sau HotNews – unde sunt preluate ştiri din media scrisă şi audiovizual – sunt realizate topuri după criteriul celor mai vizionate sau celor mai comentate ştiri. Ierarhia acestor topuri nu se regăseşte în gradul de vizibilitate al acestora la sursă (publicaţia de pe care au fost preluate).

 

Biblia, mai dezbătută decât Băsescu


Forumurile aferente acestor portaluri (ca şi forumurile “solitare”) fac, la rândul lor, topuri săptămânale sau lunare ale celor mai dezbătute subiecte sau teme de discuţie. Nici acestea nu se află în prim-planul abordărilor mediatice. Pe forumul www.9am.ro, pe primul loc în top se afla, cu vreo două săptămâni în urmă, subiectul „diverse” (ceea ce este, psihologic vorbind, explicabil), dar urmăoarele ies deja din sfera „varietăţilor”. Asfel, pe locul doi (cu 8.497 de mesaje şi 32.461 de afişări) se afla subiectul „Biblia ca literatură” iar pe următoarele opt erau, în ordine: „Băsescu” (5.761 de mesaje, 41.801 afişări), „Verificaţi-vă cunoştinţele de cultură generală” (5.378 mesaje, 22.505 afişări), „Să ne cunoaştem credinţa ortodoxă” (4.811 mesaje, 35.270 afişări), „Monarhie sau republică” (3.634 mesaje, 33.586 afişări), „Am dreptate sau nu?” (3.250 mesaje, 24.755 afişări), „Jocuri de societate” (2.588 mesaje, 3.992 afişări), „Avortul este o crimă” (1.740 mesaje, 11.771 afişări) şi „Despre muzica adevărată” (1.713 mesaje, 16.578 afişări). Cam aceasta ar fi, aşadar, ponderea principalelor subiecte de discuţie pe forumul amintit, ceea ce vorbeşte de la sine despre ce vrea „poporul”. Ar mai fi de precizat că un forum este o comunitate de oameni care se întâlnesc (virtual) pentru a discuta probleme ce se axează pe subiectul VIAŢĂ. Dar cum acesta este mult prea complex şi prea vast, se aleg numai unele aspecte ale vieţii, cum ar fi relaţiile dintre şef şi angajat, dintre părinţi şi copii, problema relaţiilor de cuplu, antitezele creaţionism-evoluţionism, monarhie-republică, a fi sau a nu fi român, un forum auto, un forum dedicat web-design-ului etc. “Forumul – spun forumiştii – e un mod de viaţă pe internet!”

 

„Oracolul”, strămoşul blogului

 

Blogosfera reprezintă în esenţă totalitatea blogurilor. Acestea formează o reţea ce cuprinde bloguri din toate domeniile (design, personal, informatică, afaceri, ştiri etc.), dar şi bloguri „generaliste”. Se estimează că numărul total al acestora este în jur de 40.000, însă numai o parte dintre ele (aproximativ 20.000) sunt active, cu o durată de peste 6 luni şi un ritm al articolelor de cel puţin unul pe săptămână. Blogurile de calitate ale blogosferei sunt conectate între ele, formându-se astfel un cerc al bloggerilor, unde informaţiile importante sunt transmise aproape instantaneu de la unul la altul.


Blogul este, de fapt, varianta virtuală şi evoluată a vechilor „oracole” pe care le avea fiecare elev (în special fetele) în şcoala generală şi în primii ani de liceu. Era un jurnal public având ca „target” comunitatea unei clase, un caiet dictando în care fiecare coleg făcea însemnări, după un anumit tipic (romantic), cu rubrici bine definite („Ce e sărutul”), avataruri (poza „comment”-atorului) şi „emoticoane” (desene simbolice). Astăzi ele s-au transformat în bloguri, iar blogurile s-au constituit într-o uriaşă blogosferă.
Văzută din afară, această lume pare un haos uman care încearcă să se structureze şi să-şi găsească reperele. Limbajul bloggerilor, oricât ar fi de liber, are stil, nerv şi vibraţie emoţională, ceea ce face ca textele să fie originale şi interesante. Blogosfera s-a extins, în câţiva ani, atât de puternic (primele bloguri au apărut, în România, în 2001), încât s-a impus apariţia unui „barometru” al importanţei, audienţei şi credibilităţii acestor bloguri. Principalul „barometru” de audienţă se numeşte www.zelist.ro.

 

Puric, Piersic şi Sergiu Nicolaescu, cei mai comentaţi actori

 

Din „Barometrul Blogosferei” pe luna august (făcut de ZeList) aflăm, printre altele, care sunt cei mai comentaţi actori români de film. Topul primilor zece avea următoarea configuraţie: Dan Puric (1.008 comentarii), Florin Piersic (608), Sergiu Nicolaescu (601), Ştefan Iordache (519), Marius Bodochi (320), Dragoş Bucur (312), Victor Rebengiuc (264), Mircea Albulescu (220) şi Marcel Iureş (180).
Sistemul ZeList foloseste în principal un algoritm similar celui cu care Google calculează PR ranking-ul paginilor web, în funcţie de autoritatea site-urilor de pe care primesc linkuri. Sistemul permite observarea evoluţiei săptămânale, descoperirea unor bloguri care apar în blogroll-uri comune etc. ZeList a aparut în septembrie 2007, oferind comunităţii bloggerilor un instrument de măsura şi, în acelaşi timp, de promovare. „Este cel mai important top al blogosferei – spune Cristian Clita, PR Executive la TreeWorks, autorul <barometrului>. Ţinând cont de numărul foarte mare de bloguri înscrise în ZeList, topul reflectă cel mai bine starea blogosferei româneşti. Practic, ZeList este sursa <oficială> pentru ziarişti şi profesioniştii comunicării, atât când este vorba de statistici generale (număr de bloguri, număr de posturi etc.) cât şi de statistici individuale (cât de influent/ vizibil este un blogger)”.

 

Liderii şi vedetele Blogosferei

 

Această lume virtuală numită Blogosfera are liderii ei, care s-au impus prin acurateţea, seriozitatea şi originalitatea abordării diferselor subiecte. Numele lor sunt, majoritatea, nickname-uri: Bobby Voicu, Zoso, Budha, Arhi, Manafu, McGogoo, Victor Kapra, Dobro, Clickio, Denisuca, Alter Ego, Visurât, Pitici Gratis etc. Există şi vedete, majoritatea descinse din televiziune, politică şi showbiz: Victor Ciutacu, Adrian Năstase, Cătălin Tolontan, Mihai Bendeac, Cabral, Mircea Badea, Tudor Chirilă etc. Venind dintr-o lume deja vizibilă, aceştia din urmă capătă rapid cotă de vizibilitate şi pe Blogosferă, ceea ce-i propulsează rapid în topuri. „Blogurile urmează de foarte multe ori temele dezbătute în presă - spune Cristian Clita. Acest lucru este de înţeles deoarece, în esenţă, blogul este modalitatea prin care o persoană îşi exprimă opiniile astfel încât, dacă în presă vor apărea anumite teme, bloggerii îşi vor spune opinia despre acestea. Există o influenţă şi în direcţia inversă, dar cu mult mai redusă. Asteptăm să vedem primii bloggeri care fac pasul invers, de pe Internet pe ecranele televizoarelor sau în politică”.


Trei tineri încearcă să „dreneze” blogosfera către mass media

 

Folosind experienţa căpătată în Blogosferă, un grup de tineri isteţi - Mihai Popescu (22 de ani), Dan Cimpoeru (25 de ani) şi Florin Popescu (29 de ani) – au pus la punct un alt sistem online, numite Future Media Project, care tocmai a demarat. Este o comunitate de site-uri specializate fiecare pe câte un domeniu (investigaţii, politică, sport, cultură, muzică, monden, social etc), fiecare dintre acestea fiind gestionate de câte un profesionist în domeniul respectiv. Proiectul funcţioneaza astfel: fiecărui colaborator (jurnalist sau persoana publică) i se construieşte un site pe o anumita tematică, în funcţie de domeniul pe care se pricepe să scrie, configurat după dorinţa utilizatorului. „Înregistrarea domeniului, construcţia site-ului, mentenanţa, promovarea şi contractarea de publicitate ne revin nouă - spune Dan Cimpoeru, unul dintre iniţiatori. Jurnalistul va primi o cotă parte din publicitatea contractată şi singurul lucru pe care va trebui să-l facă este de a redacta maximum trei materiale pe zi, pentru ca noi, la rândul nostru, să avem posibilitatea de a-l promova mai intens. Avem câteva proiecte foarte bine primite care, în curând, vor ieşi pe piaţă. Suntem siguri că nu vom fi ignoraţi de doritorii de informaţie”.
Şi încă ceva: site-ul www.certitudinea.ro este parte componentă a proiectului amintit.

 

Afisari: 2330
Autor: Miron Manega
Spune-le prietenilor:
  • RSS
  • Digg
  • del.icio.us
  • Facebook
  • Mixx
  • Google Bookmarks
  • FriendFeed
  • LinkedIn
  • MySpace
  • Netvibes
  • Reddit
  • Technorati
  • Tumblr
  • Twitter
  • Yahoo! Bookmarks
  • Yahoo! Buzz
  • email
  • Live
  • StumbleUpon
  • Ping.fm

Comentarii

* Nume:
* Email:
* Mesaj:
  caractere ramase
* Cod de siguranta:

Va rugam sa introduceti in casuta de mai sus codul de siguranta
  * campuri obligatorii
 

Nu sunt comentarii.
Alte articole | Arhiva
 
Colegiul de redactie

MIHAI EMINESCU
(Coordonator editorial şi moral)
Eudoxiu Hurmuzachi
Carmen Sylva
Vasile Alecsandri
Nicolae Densușianu
I.L. Caragiale
George Coșbuc
Vasile Pârvan
Nae Ionescu
Nicolae Iorga
Pamfil Şeicaru
Cezar Ivănescu
Dan Mihăescu
Stela Covaci

Colaboratori

Ciprian Chirvasiu, Dan Puric, Dan Toma Dulciu, Daniela Gîfu, Dorel Vişan, Firiță Carp, Florian Colceag, Florin Zamfirescu, Laurian Stănchescu, Lazăr Lădariu, Mariana Cristescu, Marius Dumitru, Mădălina Corina Diaconu, Mircea Coloşenco, Mircea Chelaru, Mircea Șerban, Miron Manega (ispravnic de concept), Nagy Attila, Sergiu Găbureac, Zeno Fodor

Citite Comentate Comentarii noi Ultimele articole
Newsletter