Se încarcă pagina ...

Urmăriți-ne pe certitudinea.com

APROAPE TOTUL DESPRE SCULPTORUL ADRIAN COSTEA

Data publicarii: 30.04.2017 20:32:00

 

Una dintre cele mai enigmatice figuri ale României post-decembriste este Adrian Costea. Plecat definitiv din România cu aproape o jumătate de secol în urmă, el și-a revăzut țara doar punctual și sporadic, și asta numai începând cu vara anului 1992. Reala dimensiune și influența acestui personaj asupra a doi președinți ai României, precum și asupra întregii clase politice de după 1989, dar nu numai, rămâne în continuare un mister, dacă nu cumva chiar un secret.

 

Personalitatea lui în spațiul public românesc a fost prezentată ca fiind una exclusiv negativă, „grațieˮ unei campanii de alegații furibunde, cu precădere din partea presei de mare tiraj de la acea epocă, campanie declanșată brusc în primăvara anului 2000 și alimentată, de cei interesați, până târziu, spre finele anului 2008. Întreaga presă românească s-a lansat, la începutul anului 2000, într-o canonadă fără precedent, îndreptată împotriva lui Costea, deși niciunul dintre cei care s-au exprimat pe seama lui în fel și chip, verbal sau în scris, nu l-au cunoscut, de fapt, niciodată, neavând deci nici cea mai mică ideee despre cine ar putea fi Costea în realitate, cu ce se ocupă sau măcar cum arată la față. Pe cale de consecință, e de la sine înțeles că nimeni n-a avut, vreodată, nici cea mai mică informație despre dimensiunea artistică a acestui personaj singular și misterios.

 

Toate acestea până în vara anului 2011, dată la care destinul a vrut ca eu să-l pot întâlni și să descopăr, astfel - recunosc, cu foarte multă uimire - , la acest om, o lungă și importantă activitate plastică internațională. Așa am devenit primul jurnalist român care s-a interesat, a scris și a publicat articole și comentarii despre activitatea artistică a lui Adrian Costea. Cu timpul, cercul celor interesați de arta și potențialul lui s-a lărgit, prin apariția și adeziunea mai multor personalități din viața culturală românească, personalități care au început să se intereseze și ei de activitatea plastică a artistului.

 

Adrian Costea este un mare sculptor. Cât de mare – nu știu. Și n-o știe nimeni, căci aceasta este de competența posterității. Pot să afirm, însă, cu toată responsabilitatea, că nivelul de universalitate a lucrărilor sale nu este cu nimic mai prejos decât cel al lui Constantin Brâncuși. În toți acești ultimi ani mi-am confruntat, prudent, dar constant, intuițiile personale cu aprecierile verbale sau scrise ale mai multor oameni specializați în domeniu și, cel puțin la acest nivel de investigare primară a „cazuluiˮ, pot susține oricând enunțul de mai sus, privitor la valoarea artistică a lui Costea.

 

Așadar, începând din vara anului 2011, dată la care l-am descoperit și cunoscut ca artist pe Costea, am început de unul singur o utopică și naivă (ar zice unii) „contra-campanie de presăˮ cu mijloacele pe care le-am avut la dispoziție: site-ul certitudinea.ro, blogurile personale, contul meu de youtube, rețelele și platformele de socializare pe care am redistribuit ceea ce am scris. Dar și ceea ce au scris și alții, probabil ca urmare a unui fenomen de inducție, provocat de substanța textelor mele. Fenomen de care sunt nu numai perfect conștient, dar și foarte mulțumit.

 

Prin tot ceea ce și cum am scris în acești ultimi ani, nu am făcut altceva decât să prezint detalii și aspecte reale din activitatea artistică a unui Adrian Costea total necunoscut. Care, în afară de afaceri și activitate politică la cel mai înalt nivel internațional, mai este, în paralel, oricât de surprinzător ar părea, și posesorul unei bogate activități plastice. De neînțeles rămâne, deocamdată, faptul că această activitate a fost ținută aproape secretă de către autor, cu toate că ea s-a desfășurat pe mai multe continente și pe o perioadă de timp de peste 50 de ani.

 

Celor cu adevărat nedumeriți, le-aș atrage atenția asupra unui fapt esențial și determinant în ceea ce-l privește pe Adrian Costea: în anii adolescenței lui prelungite, perioadă premergătoare plecării din România, a fost elevul mai multor personalități și/sau artiști români consacrați, unii prieteni de familie, dintre care mi-aș permite, cu acordul său, să citez câteva nume: sculptorița Milița Petrașcu, sculptorii Oscar Han și Boris Caragea, graficienii Vasile Kazar, Gh. Ivancenco și Iosif  Molnar, pictorul Henri Catargi, acuarelistul Mircea Olarian și caricaturistul Alexandru Clenciu, inginerii Alexandru Cișmigiu și Nicolae Korcinschi, arhitecții Ascanio Damian, Pascal Georgescu, Octav Doicescu și Radu Mihai Papae, regizorii Erwin Szekler și Virgil Calotescu, scenograful Mihai Tofan.

 

Rezultatul efectiv, până la ora actuală, al acestei campanii online de promovare culturală și artistică, declanșată și susținută de mine, este faptul că ea a reușit deja să reconfigureze, cel puțin parțial, sensul percepției publice privitoare la acest personaj clar-obscur, complex și enigmatic, pe nume Adrian Costea. S-a creat astfel, cu timpul, o alternativă artistică a imaginii sale publice, dar s-a și facilitat și accelerat accesul la o parte din operele create de Adrian Costea, răspândite azi cam pe tot pământul.

 

Iată, aici, un rezumat al textelor, materialelor publicistice și fotografiilor de și despre Adrian Costea, apărute în limba română și franceză, atât pe certitudinea.ro, cât și pe contul meu de youtube. O mare parte dintre acestea au fost preluate de alte site-uri și platforme online. (MIRON MANEGA)

 

Texte în limba română 

 

 

Textes en français

 

 

Clipuri Youtube

 


Afisari: 14681
Autor: Miron Manega
Spune-le prietenilor:
  • RSS
  • Digg
  • del.icio.us
  • Facebook
  • Mixx
  • Google Bookmarks
  • FriendFeed
  • LinkedIn
  • MySpace
  • Netvibes
  • Reddit
  • Technorati
  • Tumblr
  • Twitter
  • Yahoo! Bookmarks
  • Yahoo! Buzz
  • email
  • Live
  • StumbleUpon
  • Ping.fm

Comentarii

* Nume:
* Email:
* Mesaj:
  caractere ramase
* Cod de siguranta:

Va rugam sa introduceti in casuta de mai sus codul de siguranta
  * campuri obligatorii
 

Nu sunt comentarii.
Alte articole | Arhiva
 
Colegiul de redactie

MIHAI EMINESCU
(Coordonator editorial şi moral)
Eudoxiu Hurmuzachi
Carmen Sylva
Vasile Alecsandri
Nicolae Densușianu
I.L. Caragiale
George Coșbuc
Vasile Pârvan
Nae Ionescu
Nicolae Iorga
Pamfil Şeicaru
Cezar Ivănescu
Dan Mihăescu
Stela Covaci
Ciprian Chirvasiu

Colaboratori

Dan Puric, Dan Toma Dulciu, Daniela Gîfu, Dorel Vişan, Firiță Carp, Florian Colceag, Florin Zamfirescu, Laurian Stănchescu, Lazăr Lădariu, Mariana Cristescu, Cătălin Berenghi, Mădălina Corina Diaconu, Mircea Coloşenco, Mircea Chelaru, Mircea Șerban, Miron Manega (ispravnic de concept), Nagy Attila, Sergiu Găbureac, Zeno Fodor

Citite Comentate Comentarii noi Ultimele articole
Newsletter