Se încarcă pagina ...

Urmăriți-ne pe certitudinea.com

Învăţământul privat de artă: Cum? Unde? De ce? De ce nu?

Data publicarii: 26.10.2010 01:04:00

În timpul comunismului, întregul învăţământ practica pedagogia industrială, de tip Pestalozzi, în care se impunea şcolarizarea cât mai multor elevi la un standard mediu. Talentele şi copiii cu aptitudini peste medie erau ignoraţi în perioada gimnazială, dar se puteau dezvolta în paralel la “cercurile” de la “Casa pionierilor”. Nivelul de performanţă atins nu era extraordinar, dar menţinea în “funcţie” talentele cu care erau înzestraţi. Mai târziu, puteau urma cursurile unei facultăţi de specialitate, care aveau întotdeauna cele mai puţine locuri din sistemul de învăţământ.

 

Era şi bine şi rău. Bine, pentru că induceau un prestigiu uriaş domeniului artistic; rău, pentru că foarte multe talente se pierdeau chiar la examenul de intrare, unde criteriul de bază era acumularea, nu înzestrarea. În mare, lucrurile au rămas neschimbate în sistemul educaţional de stat, fără o compensare pe măsură în cel privat. În aceste condiţii, învăţământul de artă s-a “refugiat”, pe de o parte, în puţinele Universităţi private care au facultăţi sau catedre specifice domeniului amintit, dar, mai ales, în proiectele şi programele câtorva asocialţii şi fundaţii.

 

Universităţile private: puţină artă şi doar actoricească


În privinţa universităţilor private, dintre cele aproximativ 70 existente, foarte puţine au facultăţi sau catedre aferente artei, iar acelea s-au îngrămădit spre actorie sau regia de teatru şi film (“Hyperion”, Universitatea Ecologică Bucureşti, Colegiul Universitar Waldorf, “Tibiscus” - Timişoara). Cea mai redutabilă în acest sens este Universitatea “Hyperion”, cu o foarte puternică Facultate de Arte, care pregăteşte studenţi la actorie, regie de teatru şi film, imagine film şi TV, fotografie. Dintre actorii care au terminat aici, unii sunt déjà cunoscuţi şi au intrat în componenţa unor teatre de prestigiu: Răzvan Hâncu, Anemona Niculescu (TNB), Delia Seceleanu (Teatrul de Comedie), Ştefan Cepoi (Teatrul Naţional din Craiova), Georgiana Mazilu (Constanţa), Sebastian Lupu şi Mirela Niţă (Oradea), Denis Ştefan. Printre profesorii care predau la Hyperion se numără Maia Morgenstern, Virgil Ogăşanu, Magda Catone, Tomi Cristin, Ruxandra Sireteanu, Mircea Anca, Damian Crâşmaru, Rodica Mandache.

 

 

Eusebiu Ştefănescu, decanul facultăţii, are două “nedumeriri”. Una este legată de “struţo-cămila” învăţământului de stat, care este garantat în Constituţie ca fiind gratuit, dar şi-a creat extensii de locuri contra cost. Ceea ce lui Eusebiu Ştefănescu i se pare neconstituţional, pe de o parte, şi o formă de concurenţă neloială faţă de facultăţile private pe de altă parte. A doua “nedumerire” (de fapt, supărare de-a dreptul), este aceea că legislaţia impune profesorilor care predau în universităţi să aibă doctoratul în domeniu, ceea ce i se pare o absurditate. “Cum să cer eu Maiei Morgenstern sau lui Damian Crâşmaru să-şi dea doctoratul? N-au destulă autoritate profesională? Care e scopul cursurilor predate? Nu să formeze profesionişti? Eu n-o să fiu niciodată de acord ca actoria sau regia să fie predate de persoane care au doctoratul, dar niciun fel de practică în domeniu”. Interesant e că Eusebiu Ştefănescu este profesor doctor…

 

Fundaţia Calea Victoriei: artă pentru toţi


Învăţământul de artă, înţelegând prin aceasta inclusiv (sau mai ales) artele plastice, a fost obligat să se restrângă la programele şi proiectele unor ONG-uri. Iar cele care şi-au propus să îmbine educaţia cu domeniul artistic de referinţă sunt destul de puţine: Fundaţia Dan Voiculescu pentru Dezvoltarea României, Asociaţia IRSCA Gifted Education, Fundaţia Calea Victoriei şi nou înfiinţata Fundaţie “Avangarda”. Deşi au acelaşi domeniu de referinţă şi aceleaşi principii de bază, ele sunt diferite între ele, prin target. Astfel, Fundaţia Calea Victoriei se adresează tuturor, dar programele, atelierele şi cursurile de aici sunt diferenţiate pe categorii de vârstă. Cu precădere atelierele de creaţie se adresează copiilor şi tinerilor.

 

 

Dar ceea ce o delimitează clar de celelalte fundaţii, este faptul că se adresează educaţional exclusiv celor interesaţi de cultura umanistă. “Nu ne adresăm olimpicilor, ci oamenilor normali care doresc să se formeze şi să se iniţieze în domenii concrete din zona ştiinţelor umaniste” – spune Sandra Ecobescu, unul dintre cei trei membri fondatori ai Fundaţiei (ceilalţi doi sunt Neagu Djuvara şi Irina Grigore). “Spre deosebire de educaţia tradiţională, care se concentrează pe colectarea de informaţii, fără a avea ca rezultat un sistem articulat de gândire sau o cultură generală solidă, cursurile noastre pun un accent deosebit asupra creativităţii şi dialogului deschis dintre profesor şi cursant”. În privinţa cursurilor de arte plastice, enumerăm câteva care se desfăşoară hiar în această perioadă: Curs de modelaj pentru copii (din 16 octombrie), Curs de modelaj în lut (din 14 octombrie), Atelier de mozaic (9 octombrie), Atelier de pictură şi creativitate (4 octombrie), Atelier de grafică (23 octombrie), Atelier de dans pentru copii (20 octombrie), Jocul de-a pictorul (30 octombrie) etc.

 

Fundaţia Dan Voiculescu: educaţie complementară pentru „excelenţi”


ONG-urile cu cea mai clară şi mai targetată activitate (în sensul că se referă la educaţia de excelenţă, care cuprinde şi creaţia artistică) sunt Fundaţia Dan Voiculescu pentru Dezvoltarea României şi Organizaţia IRSCA Gifted Education.
În 2007, Fundaţia Dan Voiculescu a înfiinţat Clubul de Excelenţă, care reuneşte pe unii dintre cei mai buni tineri, cu rezultate şi performanţe deosebite, în mai multe domenii de activitate, printre care şi arta. Pentru a-i susţine în dezvoltarea talentului artistic şi completarea abilităţilor individuale, dar şi pentru a le oferi şansa de a fi cunoscuţi, fundaţia organizează, din 2007 în fiecare an, cursuri de pictură, desen, modelaj, grafică şi alte programe speciale de educaţie complementară. În plus, faţă de o pregătire de specialitate, aceşti tineri beneficiază şi de un program de consiliere psihologică, prin care sunt ajutaţi să-şi dezvolte creativitatea şi să-şi atingă nivelul maxim de potenţial.

 

Miruna Botezan

Vorbind despre necesitatea unor astfel de programe, în special în rândul tinerilor artişti, psihologul Trisi Nicoleta Cristea, director al Fundaţiei Dan Voiculescu, spune: “Pentru o dezvoltare armonioasă, copiii şi tinerii au nevoie de a acumula cunoştinţele în domenii conexe, complementare, prin programe de dezvoltare a inteligenţei emoţionale, care au rolul de a-i ajuta să se cunoască mai bine şi de a-şi clădi propriul drum, conform nu numai aspiraţiilor, cât şi aptitudinilor personale”. Printre cei mai talentaţi tineri ai Clubului de Excelenţă al Fundaţiei Dan Voiculescu se numără tinerii pictori Radu Chiruţa (18 ani), Miruna Botezan (15 ani), Daniel Nolevschi (17 ani), Mihnea Mihail (14 ani), dar şi supertalentaţii muzicieni Mircea Dumitrescu („Micuţul Paganini”, în vârstă de 12 ani), Andreea Tuduriu (o voce excepţională, care a luat marele premiu la festivalul internaţional “Little Stars”, organizat în Sankt Petersburg, anul acesta (11 ani), Matei Bucur Mihăescu (15 ani, pianist şi compozitor de muzică clasică), Mircea Gogoncea, cel mai premiat elev din România (121 diplome în 7 domenii diferite: Chitară clasică, Matematică, Informatică, Creaţie literară, Teatru, Pictură, Fotografie).

 

Gifted Education, un concept pentru mase, dar şi pentru supradotaţi


Promotorul educaţiei de excelenţă în România este Prof. Dr. Florian Colceag. În 2004, el a înfiinţat organizaţia IRSCA Gifted Education, care urmăreşte, printre altele, să creeze un mediu armonios pentru dezvoltarea inteligenţelor multiple, a creativităţii umane şi a realizării personale.

 


„Educaţia de excelenţă este o formă a educaţiei de masă cu programe specifice, orientate spre dezvoltarea abilităţilor tuturor copiilor” – spune Florian Colceag. În 2005, IRSCA Gifted Education a iniţiat şi a fondat EDUGATE – Consorţiul Român pentru Educaţia Copiilor şi Tinerilor Supradotaţi şi Talentaţi. Printre talentele artistice descoperite şi susţinute de IRSCA se numără: Noni Ene (canto clasic), Alexandra Abrudan (violonistă), Ana-Cristina Silvestru (pianistă), Mircea Ştefan Gogoncea (chitară clasică), Monica Hurdubei (pianistă), Maia Ştefana Oprea (pictoriţă, aflată acum în SUA), Ştefan Lucuţ (graphic designer).

Cel mai nou proiect extracurricular al IRSCA (coordonat de Lajos Kristof, un fost copil instituţionalizat, descoperit şi „crescut” de Florian Colceag) este Academia inteligenţelor, care va cuprinde, printre altele: Clubul de teatru (25 de copii), Clubul de dans (40 de copii), Clubul redacţiei revistei ARTES (20 de copii). Tot Lajos Cristoff a organizat anul trecut, în cadrul IRSCA, şi Festivalul Steluţelor...

 

Se pune totuşi întrebarea: de ce nu se predau artele plastice în liceele sau facultăţile private? E simplu: costurile! Salariile profesorilor sunt deduse din taxele şcolare. Or, disciplinele vocaţionale au avut întotdeauna un număr mai mic de aspiranţi decât celelalte, ceea ce înseamnă că numărul profesorilor tinde să fie egal cu cel al studenţilor. Ceea ce implică nişte taxe enorme şi, evident, tăierea elanului vocaţional. Atât din partea instituţiilor private, cât şi din partea posibililor studenţi.
 

Citeste si in SAPTAMANA FINANCIARA

 

Afisari: 6981
Autor: Miron Manega
Spune-le prietenilor:
  • RSS
  • Digg
  • del.icio.us
  • Facebook
  • Mixx
  • Google Bookmarks
  • FriendFeed
  • LinkedIn
  • MySpace
  • Netvibes
  • Reddit
  • Technorati
  • Tumblr
  • Twitter
  • Yahoo! Bookmarks
  • Yahoo! Buzz
  • email
  • Live
  • StumbleUpon
  • Ping.fm

Comentarii

* Nume:
* Email:
* Mesaj:
  caractere ramase
* Cod de siguranta:

Va rugam sa introduceti in casuta de mai sus codul de siguranta
  * campuri obligatorii
 
Nume: CONSTANTINPOPOIU (Nov, Mon 01, 2010 / 21:42)
Articolul e ok
Exista o alternativa la invatamintul formal(liceu, facultate) aceea a cursurilor din sistemul formarii profesionale continue (universitatile populare si scolile populare de arta sunt aproape in colaps)care poate trai pe linga muzee de arta , muzee etnografice etc dar cine sa faca????
Te rog studiaza si publica un articol pe tema INVATAMINTULUI DE PROTECTIE A PATRIMONIULUI (Consrvare restaurare) sa vezi acolo necazuri
Succes
pc
Nume: ion dragos sireteanu (Aug, Fri 10, 2012 / 02:41)
clara-
metoda gherginescu e unica in lume-
citeste lebedeev- dualitatea luminii- efectul luminii asupra materiei-
asa ne da dreptul sa contestam metoda de studiu- nu putem trece la stiinte comparate- drama invetamintului modern-
folo-zofos gindeste - demonstratia la atelier
Nume: ion dragos sireteanu (Aug, Sat 11, 2012 / 00:50)
incearca versiunea - matematica moderna - pappy- in clasa inti-

de la general la particular-
structura invatamintului romanesc este de a sti unde sa cauti si nu sa retii scolastic-

formula propusa de prof Richard Klein doamnei Minodora Perovici- in anii 70-
Nume: ion dragos sireteanu (Aug, Sat 11, 2012 / 22:56)
COT & F - club al oamenilor de teatru si film
2.3 ha teren padure- la BORSA MARAMURES- 30 km linga CLUJ-

BUN VENIT
sugestii

sat de vacanta- maternitate-ciupercarie- cresterea zmeurii-prisaca- case mobile USA-pe internet - noi- neatinse- de la 20.000 - doua zeci mii dolari us - in sus- 3 2 camere pe hol cu veranda-
etc...
Nume: ion dragos sireteanu (Aug, Sat 11, 2012 / 22:59)
o formula infinit mai simpla- un simpu articol in ziarele de limba straina din lume-
Traiesc in Montreal canada si sunt dorinte mari de a locui in TRANSILVANIA- la
Borsa maramures- 30 km linga CLUJ-

pentru un sat o leafa de profesor de limi si traditii straine e o nimica toata
Nume: ion dragos sireteanu (Aug, Mon 13, 2012 / 20:11)
vezi universtty of southen california vs actor-s studio


e normala politizrea?
de la religie la arta?

este arta noua religie?

doamne dumnezeul meu.....
ce oare ar spune lumea?

iata versurile prietenului meu Costin BARBULESCU-felcer la spitalul militar central culese de la un bolnav care deceda de ciroza in timp ce Costica ii scotea lichidul


MAMA Dumnezeul meu
MAMA, CARE M_AI FACUT
SA SUPORT IN VIATA CHIN
SA BEAU VINUL CU PELIN

MERG PE DRUM,
SI DRUMUL STRIGA NALUCIND A MAMALIGA......
Nume: ion dragos sireteanu (Aug, Mon 13, 2012 / 20:14)
LA FARMECIA

era un oras galben
cu o singura strada
care ducea la o gara
unde la o ora fixa venea un tren
care te ducea altundeva-

culeasa de Ion DrAGOS SIRETEANU de la unul din membrii gruparii disidente PAUL GOMA- revenit de la Paris - in ani CEAUSISTI_

treaba se intimpla la Cornel Dusescu- sotul Carme3n Petrache - fica poetului Petrache - anii 50
Nume: ion dragos sireteanu (Aug, Mon 13, 2012 / 20:17)
Mi-am inchis sentimentele intr-un seif
ca sa nu mi-te las ochilor sa te inchida in ei-

Doina Capus - dedicata lui Cornel Dinu- pentru ca semana cu Dan Spataru- grupul ALIGATORUL- vis a vis de restaurantul Bumbesti pe calea RAHOVEI - BUCURESTI
Nume: ion dragos sireteanu (Aug, Mon 13, 2012 / 20:21)
vezi si GHEORGHE DINU_ padurea corbilor- director de fotografie devenit regizor-BAIA MARE- o unuv cu nume maghiar

iatc- INSTITUTUL DE ARTA TEATRALA SI CINEMATOGRAFICA- discutiile erau legate de INSTITUT- adica o scoala POST- UNIVERSITARA

VEZI metoda Gherghinescu - unica in lume -

unde sunt celelalte metode - tiparite- conditia de baza a unui profesor-

deci - care e tehnica-

se scrie metoda si se aproba de4 consiliul profesoral-
Nume: ion dragos sireteanu (Aug, Mon 13, 2012 / 20:24)
COT&F-
copii nosti de pe platou-

club al oamenilor de teatru si film- 2.3 ha teren padure - la BORSA MARAMURES- 30 km linga Cluj-
( pentru cei din IATC )
acolo se forma oun cod moral care vad ca place-
Nume: ion dragos sireteanu (Aug, Tue 14, 2012 / 19:43)
BRAVA NATIUNE-
sau
no ti une-


O vedetă autohtonă, TRIMISĂ ÎN JUDECATĂ PENTRU TRAFIC DE DROGURI!

Mai mult: O vedetă autohtonă, TRIMISĂ ÎN JUDECATĂ PENTRU TRAFIC DE DROGURI! - Vedete de la noi | Libertatea.ro

din editorialul mixt
LIBERTATEA CERTA-
asta este ca nu avem pe internet semnele noastre natzionale-
Nume: ion dragos sireteanu (Aug, Tue 14, 2012 / 22:38)
daca te referi la RETEAUA NATIONALA - ea avea un statut si niste documente -
nu sunt in posesia lor-
ce stiu de RUXANDRA SIRETEANU- este ca o deranjau- in sensul ca sunau continuu le ea si nu zicea nimic- cei care o cautau pe mama - TATIANA SIRETEANU- prim regizor la televiziunea romana-

tata PAUL ( PAVEL - dupa botez) SIRETEANU cu DORIN SIRETEANU- a fost o discutie despre cetatea SIRETULUI- exista probabil documente-

Placa lui PAUL SIRETEANU este pe NATIONALUL DIN BOTOSANI - TEATRUL TINERETULUI DIN PIATRA NEAMT - si recunoscut- din cite stiu - de NATIONALUI IESEAN-
cre ca miscarea e fondata de ALECSANDRI sio exista ceva teren la dispozitia lor-
daca nu , am de gind sa ii ajut pina isi platesc nis-cai datorii sau cumpara unul nou-
Nume: ion dragos sireteanu (Aug, Sat 18, 2012 / 18:57)
treaba e simpla -

CE PRIVATIZEZI _ SCUTESTE STATU DE PLATA_ ADICA DE RASPUNDERI IN FATA COMUNITATII MONDIALE_
Nume: ion dragos sireteanu (Mar, Sun 17, 2013 / 21:49)
eroarea de gindire-

arta nu se invata

art

/ärt/





Noun




1.The expression or application of human creative skill and imagination, typically in a visual form such as painting or sculpture,...: "the art of the Renaissance"
2.Works produced by such skill and imagination.








Synonyms




craft - skill - artifice - science - workmanship - knack

fereste-ma doamne de ce nu-i al meu- vezi moldavian names-

nu vezi ca americanii isi incalca conditia lor nationala- citeste ce scrie pe statuia libertatii-
si venerari de caprioare- publicat ;la tribuna noastra - fundatia cultural romana- montreal
Nume: ion dragos sireteanu (Aug, Wed 30, 2017 / 20:36)
numai - invatamint privat in arta -

tot ce a aparut - a fost din nevoia regimului de a avea artisti

ion dragos sireteanu master degree in art
Nume: ion dragos sireteanu (Aug, Wed 30, 2017 / 20:42)
pt CONSTANTINPOPOIU (Nov, Mon 01, 2010 / 21:42)

liceul este o institutie de socializare - n-am inteles niciodata de ce trebuia sa retin 300 de afluenti ai oltului .

l-am intrebat pe profesor -

ca sa imi dea mie nevasta-mea 30 de bani de bilet de tramvai -

am lucrat in BUFTEA - sub LUCIAN DURDEU - filmam ce dorea el in unitati economice -

in canada - am filmat - planul defensis usa - in Calgary -bombe atomice - si reacii la radioactivitate - adica o ratza - - iarba imensa si cer - rafaelic - cu superbi nori cumulus -

intr-o si filmam ceva f mare - punind transfocatorul am realizat ca un punct - era un om .
Nume: ion dragos sireteanu (Aug, Wed 30, 2017 / 20:47)
cred ca ai dreptate -renovare restaurare - protectie a patrimoniului - il stii pe genetti - era cel mai bun portretist - labos recunoscut - fetele lui traiau - a devenit restaurator la muzel national - bucuresti
Nume: ion dragos SirEteanu (Sep, Fri 01, 2017 / 00:39)
me refeream la altii - imi vine pensia - de trei ori - am si una platita - si una ( cit o fi de la faza cu armata )

plus ca n-am renuntat sa pictez -

filme - daca pica - numai pe bani

versuri - daca a aparut sistem de exploatare a cartii ( am 10 pe state de plata - la LUCEAFARUL ROMANESC - montreal - si multe colaborari la fundatia cultural romana - ziar Tribuna noastra - singura aparitie in limba romana - in facultatea mc gill - montreal - sala peackock - s-a obtinut aprobarea de infiintare a catedrei de limba romana de la guvernator - marsez pe ideea de a face o catedra de teatru - nu exista - asa ceva in canada - in Calgary am avut oferta de asistent

am editat ( pus in ordine ) cursul universitar - al lui Mircea GHERGINESCU -

etc
Nume: ion-dragos SirEteanu (Sep, Fri 01, 2017 / 00:46)
pt ion dragos sireteanu (Aug, Wed 30, 2017 / 20:47) completare -

a curata tanul de pe obiecte vechi este o nota de prost gust ....

sper sa va arat - Nascita di venere - Sandro boticelli - un dali - semnat - un monnet - ( posibil - daca nu o copia buna - un Pollok - etc...si multe relicve hune -

o icoana tiganeasca - originala - LORD _ HIRISNU _ MAHES - e pe placa de aur si face iluzii vizuale
Alte articole | Arhiva
 
Colegiul de redactie

MIHAI EMINESCU
(Coordonator editorial şi moral)
Eudoxiu Hurmuzachi
Carmen Sylva
Vasile Alecsandri
Nicolae Densușianu
I.L. Caragiale
George Coșbuc
Vasile Pârvan
Nae Ionescu
Nicolae Iorga
Pamfil Şeicaru
Cezar Ivănescu
Dan Mihăescu
Stela Covaci
Ciprian Chirvasiu
Lazăr Lădariu

Colaboratori

Dan Puric, Dan Toma Dulciu, Daniela Gîfu, Dorel Vişan, Firiță Carp, Florian Colceag, Florin Zamfirescu, Ioan Roșca, Laurian Stănchescu, Mariana Cristescu, Cătălin Berenghi, Mircea Coloşenco, Mircea Chelaru, Mircea Dogaru, Mircea Șerban, Miron Manega (ispravnic de concept), Nagy Attila, Sergiu Găbureac, Zeno Fodor

Citite Comentate Comentarii noi Ultimele articole
Newsletter