- Editorial
- Salonul Refuzaţilor
- Modelul De Ţară
- VideoPoezii & VideoTexte
- emisiuni tv
- Arte vizuale
- Muzica
- Istorie
- Credinta
- ŞTIRI MILITARE
- Societate
- Antologia Poeziilor Frumoase
- De la lume adunate
- Bibliofilie
- Colectii Si Colectionari
- Presa
- Dezvaluiri
- Tema De Gandire
- Antologia Rusinii
- Europa Nostra
- Roman Foileton
- INFO
- Opinii
- Mărgele De Cristal
- Categorie Tmp
Grigorescu şi demonstraţia de forţă a Casei Artmark
Grigorescu şi demonstraţia de forţă a Casei Artmark
Săptămâna trecută au avut loc în Bucureşti două licitaţii, ambele fructuoase, evident, în raport cu mizele şi standardele specifice de performanţă ale fiecăreia: una la Alis, pe 18 octombrie, alta la Artmark, pe 20 octombrie. Ambele case de licitaţii l-au avut ca favorit pe Nicolae Grigorescu: Alis - un tablou („Casă în Bretania”), Artmark - cinci. Prima n-a reuşit să-l vândă (poate şi datorită preţului prea mare de evaluare - 80.400 de euro), cealaltă le-a vândut pe toate cinci.
Artmark a avut, ca de obicei, un indice de performanţă strivitor: 96%, cu 119 lucrări adjudecate, din 124 ofertate (fuseseră 125, dar una a fost retrasă din licitaţie). Aproape toate numele „grele” ale picturii româneşti au fost prezente în licitaţie cu mai multe lucrări şi toate au fost vândute: Nicolae Grigorescu cu cinci, Petraşcu şi Tonitza cu câte patru, Ţuculescu şi Pallady cu câte trei. Totalul încasărilor a fost de 1.071.900 de euro.
Şase recorduri de autor
Campionul licitaţiei de toamnă a Casei Artmark a fost „Natură moartă cu narghilea şi gutui” de Theodor Pallady (foto), adjudecat cu 65.000 de euro. Vânzarea a fost cu peripeţii, căci iniţial tabloul nu a fost licitat de nimeni după care, la solicitarea mai multor clienţi (veniţi mai târziu în sală), a fost reintrodus în licitaţie şi adjudecat.
După acest Pallady de 65.000 de euro, următoarele preţuri au fost obţinute, în ordine, de Nicolae Grigorescu, cu „Portretul unui evreu galiţian” (52.500 de euro), Gheorghe Petraşcu, cu „Vedere în portul Chioggia” (48.000 de euro), şi Ion Ţuculescu, cu două lucrări: „Ochii Demiurgului” şi „Peisaj din Costineşti” (ambele adjudecate la 48.000 de euro).
Ca de obicei la licitaţiile Artmark, s-au obţinut şi câteva recorduri de autor: Alexandru Ciucurencu, cu „Natură statică cu carte şi pensule” (32.000 de euro), Alexandru Moscu, cu „Baigneuse” (20.000 de euro), Horia Bernea („Turlă la Văratic” - 11.000 de euro), Petre Iorgulescu-Yor („Natură statică cu carte şi pensule” - 11.000 de euro), Elena Popea („Olandeze” - 8.000 de euro) şi George Catargi („Întors acasă” - 7.000 de euro).
Grigorescu îşi extinde aria de autoritate
Scopul principal al licitaţiei de toamnă a Casei Artmark a fost atins: vânzarea tuturor celor cinci tablouri de Grigorescu aduse în competiţie („Târg la Rucăr”, „Portretul unui evreu galiţian”, „Bordei în pădurea de pe plaiu”, „Grota pescarilor la Granville” şi „Natură statică cu mere roşii”). Scopul nu ţinea neapărat de valoarea încasărilor pe aceste tablouri (liderul licitaţiei nici măcar nu a fost Grigorescu, ci Pallady), cât de performanţa în sine, care se traduce în prestigiu şi putere de dominare a pieţei.
Cu alte cuvinte, Artmark a făcut o demonstraţie de forţă, arătându-şi muşchii în faţa concurenţei, a clienţilor şi a publicului. A reuşit. Şi a mai reuşit ceva: să consolideze poziţia lui Grigorescu în topul vânzărilor, ca interfaţă a valorii artistice. Indiferent dacă Nicolae Grigorescu este sau nu cel mai mare pictor român, statutul său de reper fundamental al picturii naţionale a fost fixat prin valoarea de piaţă a tablourilor vândute. Revenind la cele cinci lucrări ofertate şi adjudecate, ele nici măcar nu au intrat în clasamentul primelor 20 (iniţiat şi urmărit permanent de Săptămâna Financiară), unde maestrul prahovean ocupă 11 poziţii. Se prefigurează, prin obstinaţia negustorească (dar şi culturală) a celor de la Artmark, dominarea, de către acelaşi Grigorescu, şi a intervalului cuprins între poziţiile 20 şi 30. Cele cinci tablouri au fost vândute după cum urmează: „Portretul unui evreu galiţian” cu 52.000 de euro, „Bordei în pădurea de pe plaiu” cu 38.000 de euro, „Târg la Rucăr” cu 28.000 de euro, „Grota pescarilor la Granville” şi „Natură statică cu mere roşii” cu câte 23.000 de euro fiecare.
Petraşcu, campion la Alis
„Vedeta” săptămânii n-a fost totuşi la Artmark, ci la Alis. Marţi, 18 octombrie, la licitaţia acestei case, cel mai scump tablou adjudecat a fost un ulei pe pânză semnat de Gheorghe Petraşcu, intitulat „Veneţia”. Lucrarea s-a vândut cu 75.823 de euro, depăşind cu 10.800 de euro cel mai scump tablou adjudecat la Artmark (Theodor Pallady - „Natură moartă cu narghilea şi gutui”). Restul lucrărilor s-a vândut, prin comparaţie, la preţuri foarte mici, următorul tablou abia ridicându-se la 5.500 de euro („Portret de bătrân” de Corneliu Baba). Totalul încasărilor la Alis a fost, pe 18 octombrie, de 108.814 euro, din care 93.756 la secţiunea pictură. Astfel, Alis a revenit la nivelul său obişnuit de vânzări (100.000 de euro) după ce la licitaţia anterioară căzuse la 40.000. Indicele de performanţă la secţiunea pictură/grafică a fost, pe 18 octombrie, de 29,33% (22 de tablouri vândute din 75 ofertate).
Sursă: SĂPTĂMÂNA FINANCIARĂ
MIHAI EMINESCU
(Coordonator editorial şi moral)
Eudoxiu Hurmuzachi
Carmen Sylva
Vasile Alecsandri
Nicolae Densușianu
I.L. Caragiale
George Coșbuc
Vasile Pârvan
Nae Ionescu
Nicolae Iorga
Pamfil Şeicaru
Cezar Ivănescu
Dan Mihăescu
Stela Covaci
Ciprian Chirvasiu
Lazăr Lădariu
Dan Puric, Dan Toma Dulciu, Daniela Gîfu, Dorel Vişan, Firiță Carp, Florian Colceag, Florin Zamfirescu, Ioan Roșca, Laurian Stănchescu, Mariana Cristescu, Cătălin Berenghi, Mircea Coloşenco, Mircea Chelaru, Mircea Dogaru, Mircea Șerban, Miron Manega (ispravnic de concept), Nagy Attila, Sergiu Găbureac, Zeno Fodor

