- Editorial
- Salonul Refuzaţilor
- Modelul De Ţară
- VideoPoezii & VideoTexte
- emisiuni tv
- Arte vizuale
- Muzica
- Istorie
- Credinta
- ŞTIRI MILITARE
- Societate
- Antologia Poeziilor Frumoase
- De la lume adunate
- Bibliofilie
- Colectii Si Colectionari
- Presa
- Dezvaluiri
- Tema De Gandire
- Antologia Rusinii
- Europa Nostra
- Roman Foileton
- INFO
- Opinii
- Mărgele De Cristal
- Categorie Tmp
Ovreii lui Nicolae Grigorescu
Ovreii lui Nicolae Grigorescu
Cel mai scump tablou de Grigorescu adjudecat la licitaţia de toamnă Artmark a fost „Portretul unui evreu galiţian” (52.000 de euro). Nicolae Grigorescu nu este considerat doar cel mai mare pictor naţional, ci şi cel mai mare pictor modern de chipuri evreieşti, de la Rembrandt încoace. El a reuşit, ca nimeni altul, să sugereze, cu strălucire, forţă şi adevăr, tipologia ovreiului tradiţionalist.
„Portretul unui evreu galiţian”, adjudecat cu 52.000 de euro la Artmark, pe 20 octombrie 2011
Unul dintre tablourile sale pe această temă, „Ovreiul şi gâsca”, a fost de două ori expus la Paris: o dată în 1880, la Salonul picturii franceze, şi a doua oară în 1887, în „Boulevard des Italiens” în expoziţia organizată de prietenul său George de Bellio (Gheorghe Bellu), protectorul impresioniştilor. Iată ce scria, cu ani în urmă, Alexandru Vlahuţă despre Nicolae Grigorescu ca portretist al evreilor:
„Ceea ce se va aşeza însă fără nicio discuţie alături de tot ce mâna omenească a creat mai viu şi mai profund adevărat pe lume va fi «Ovreiul lui Grigorescu». În toată istoria artei de a exprima vieaţa prin linii şi prin colori nu cunosc un alt pictor care să fi văzut mai adânc, în figura unui evreu, caracterul tipic (...) şi să-l fi înfăţişat mai puternic «sub specie aeterni». În străinătate, e cunoscut mai mult «Ovreiul cu gâsca», expus pentru întâia oară în Salonul picturii franceze din primăvara anului 1880 şi apoi în expoziţia pe care a făcut-o Grigorescu mai târziu (1887) la Paris, în «Boulevard des Italiens», şi despre care presa de atunci vorbeşte ca de un adevărat eveniment în lumea artistică... În mâna stângă ţine o hârtie, cererea de împământenire, pe care se vede scris: «Domnule Preşedinte, Domnilor Deputaţi...», cu dreapta strânge lacom o gâscă - ploconul «gheşeftului»... E o pictură viguroasă, de o straşnică vervă - şi fără îndoială că-şi merită celebritatea de care se bucură. Dar cu cât e mai sintetic văzut, şi în acelaşi timp mai adânc şi mai nobil tratat, acel tip de evreu din Moldova care e la Pinacotecă - «Ovreiul cu caftan» - şi mai ales celălalt evreu, din Pinacotecă, intitulat «Un habotnic din Galiţia» care de mare nevoie, şi numai biruit de pofta banului, trebuie să se fi înduplecat să pozeze pictorului!... Atâta ură stăpânită e în ochii aceia încruntaţi, cătând chiorâş la golul care-l fixează, şi atâta grijă în toată figura aceea hotărâtă, concentrată, de o înfiorătoare seriozitate dramatică - ai zice o luptă crâncenă, interminabil (...) adânc exprimată în misterioasa privire a unui portret”.
Sursă: SĂPTĂMÂNA FINANCIARĂ
MIHAI EMINESCU
(Coordonator editorial şi moral)
Eudoxiu Hurmuzachi
Carmen Sylva
Vasile Alecsandri
Nicolae Densușianu
I.L. Caragiale
George Coșbuc
Vasile Pârvan
Nae Ionescu
Nicolae Iorga
Pamfil Şeicaru
Cezar Ivănescu
Dan Mihăescu
Stela Covaci
Ciprian Chirvasiu
Lazăr Lădariu
Dan Puric, Dan Toma Dulciu, Daniela Gîfu, Dorel Vişan, Firiță Carp, Florian Colceag, Florin Zamfirescu, Ioan Roșca, Laurian Stănchescu, Mariana Cristescu, Cătălin Berenghi, Mircea Coloşenco, Mircea Chelaru, Mircea Dogaru, Mircea Șerban, Miron Manega (ispravnic de concept), Nagy Attila, Sergiu Găbureac, Zeno Fodor


A fost o revelatie pentru romanii care il asociau pe Grigorescu doar cu "Carul cu boi".
Este interesant faptul ca flamanzii admira cultura romana mai mult decat valonii.