Se încarcă pagina ...

Urmăriți-ne pe certitudinea.com

Credinta

MEDITATIILE UNUI SECUI. Omul-rigips si corectitudinea fariseică
27.03.2014 20:47, Nagy Attila (Puli)
Problema omului de azi nu este ateismul, problema lui este că e fariseu, a devenit un ''om gips-carton''. Este pur în exterior, rațional, frumos, încremenit precum mormintele frumos văruite, dar în interior rămâne putred, cum spunea Hristos. Şi nu percepe, nu simte în sufletul său prezenţa, lucrarea în inimă a Domnului, energiile sale necreate. Căci El bate în ușa inimii omului, dar putredul, care înseamnă și haos, nu simte aceasta. Haosul nu percepe ordinea divină. Nu haosul este problema în sine! Ci neconfruntarea cu haosul interior. Problema fariseului, a omului de azi, e faptul că el este incapabil să se confrunte cu haosul putrezimii din interior.
citeste tot >>
DAN PURIC la 55 de ani: "Am învătat libertatea, în copilărie, de la un ied"
22.02.2014 14:42, DAN PURIC
Paradoxal, cred că cel mai important lucru care mi s-a întâmplat în primii zece ani din viaţă a fost întâlnirea mea cu un ieduţ. Medic fiind, tata a primit un ied de la un ţăran pe care l-a făcut bine. M-am împrietenit cu iedul, l-am botezat, i-am pus numele ''Berciul'', l-am spălat şi l-am luat cu mine în pat. Dormeam cu capul pe el, iar el mă lingea în somn. Îţi dai seama ce viaţă extraordinară? Mergeam cu el pe câmp, iar iedul m-a învăţat ce înseamnă miracolul naturii. Adulmeca iarba şi florile, alerga după câte o albină, iar eu am devenit atent la cer şi la fluturi. Nu era un ghid, ar fi rigid să-l numesc aşa, ci îmi oferea o deschidere extraordinară. Şi a făcut asta timp de vreo doi ani, cât am stat cu el pe câmp, ca un mic cioban. Am respirat aer curat şi am avut pentru prima oară sentimentul libertăţii.
citeste tot >>
MEDITATIILE UNUI SECUI. Aurul de la Rosia Montană este, în primul rând, o problemă ontologică
15.02.2014 21:30, Nagy Attila (Puli)
Problemele de azi sunt legate de pământ, mai ales de adâncul pământului! Gazele de şist, Roşia Montană, aurul sunt semnale ale adâncului, dar NU reprezintă problema în sine! Dar asta o pricepe doar omul Duhului, care, în lumina Duhului, cunoaşte caracterul divin al imaginarului adâncimii şi, prin asta, mesajul acestor semnale. Nu este vorba de banalizarea problemei, sau de negarea gravităţii furtului economic din ţara noastră. Cine crede asta se înşală profund. Dar se înşală şi atunci când reduce problema la nivelul material! Prin simbolul aurului, în adâncimea pământului, care este semn al Divinului, experienţa divinului se arată problematic în adâncimea fiinţei omului: adică Soarele s-a întunecat pe bolta inimii, care este identitatea omului divin şi a neamului!
citeste tot >>
NAE IONESCU: METAFIZICA SUFERINTEI. Fiintă si trăire
11.02.2014 11:42, NAE IONESCU
Este adevărat că, în logica noastră de toate zilele, în procesele de gândire, definirea obiectelor se face cu ajutora! categoriilor. Dar, vedeți, a cere pentru ființă o categorie definitorie, adică a cere să definești ființa în funcție de categorii, însemnează să prejudiciezi într-un oarecare fel asupra problemei. Pentru că, însemnează că metafizica nu se poate face decât în funcție de gândirea categorială. Or, vedeți d-voastră, problema care ne interesează pe noi este că nu rezolvăm aici probleme de gândire; că metafizica răspunde unei necesități adânci a firii omenești; că ceea ce încercăm noi propriu-zis să rezolvăm este tocmai să găsim o soluție oarecare la această necesitate a ființei omenești. Care va fi calea, ne este relativ indiferent. Nu relativ, ci absolut indiferent. Că putem să rezolvăm această problemă pe latura gândirii este foarte bine. Dar nu este deloc mai bine decât dacă am rezolva o pe altă cale.
citeste tot >>
NAE IONESCU: De ce nu e bun şovinismul
01.02.2014 12:28, NAE IONESCU
Confratele de la ''Nemzeti Ujsag'' ne ''denunţă'' Europei: vedeţi, valahii aştia nu sunt decât nişte..., orientali: şi dv. le-aţi dat Ardealul! Stranie şi întristătoare atitudine. E destul de dureros să vezi un popor mândru ca cel al maghiarilor - dar oare maghiar să fie redactorul autor al articolului? - coborându-se la rolul de delator. Când însă delaţiunea e de aşa calitate, întristarea noastră devine jale. În adevăr, neamului omenesc nu-i e cruţată nici un fel de umilinţă.
citeste tot >>
NAE IONESCU: METAFIZICA SUFERINTEI. Trăirea existentei prin mistică, religie si metafizică
26.01.2014 20:16, NAE IONESCU
Există o activitate mistică a omenirii, o activitate religioasă, dogmatică, teologică a omenirii care nu se raportează la experiența noastră sensibilă - sau, nu se raportează decât indirect la această experiență sensibilă. Activitatea aceasta este un fapt. Asupra lui și în legătură cu el se pune întrebarea dacă faptul acesta este justificat sau nu, dacă faptul acesta corespunde unei activități îndreptățite a omenirii sau nu. Dar faptul, în el însuși, nu se poate nega. Și, în același moment în care nu se poate nega faptul, nu se poate nega resortul faptului, izvorul, aș zice, al faptului. Foarte bine. Tot ceea ce este mistic este psihopatologic și ține de patologie; tot ceea ce este teologie ține de domeniul ignoranței, sau mai știu eu ce. Foarte bine. Dar nu-i mai puțin adevărat că această ''psihopatologie'' și această ''ignoranță'' fac parte integrantă din istoria omenirii.
citeste tot >>
Mâna dreaptă a Sf. Nicolae, de la Biserica Sf. Gheorghe Nou, a fost adusă în Bucuresti de Mihai Viteazu
06.12.2013 23:09
Biserica Sf. Gheorghe Nou din București este un lăcaș cunoscut și, în același timp, necunoscut, căci ne scapă semnificația unor detalii. De pildă, nu se știe (ori s-a uitat) că, pe data de 17 iunie 1889, aici a fost depus trupul neînsuflețit al lui Eminescu și aici s-a ținut și slujba religioasă, înainte ca Poetul să fie condus, pe ultimul drum, către cimitirul Belu. Nu se știe, de asemenea, decât la nivelul comunității de enoriași ai bisericii - și, vag, la nivelul comunității de intelectuali - , că mâna dreaptă a Sfântului Nicolae se află aici, adusă fiind în București de Voievodul Întregitor al neamului românesc Mihai Viteazu.
citeste tot >>
SFÂNTUL ANDREI, Apostolul Lupilor
30.11.2013 11:19
Sfantul Apostol Andrei este sarbatorit pe data de 30 noiembrie. S-a nascut in Betsaida Galileia, localitate situata pe tarmul Lacului Ghenizaret, in nordul Tarii Sfinte. Din Sfanta Scriptura aflam ca era fratele lui Simon Petru. Amandoi au fost pescari, alaturi de tatal lor. Pentru romani, numele apostolului Andrei este legat de lupi. Se sustine ca acest nume - Apostolul Lupilor - deriva din vechea denumire a dacilor, daoi, (lupi), dar si de la simbolul lor - lupul. Lupul era chiar un simbol al sanctuarelor Daciei. Legendele spun ca acest animal a fost alaturi de daci la caderea Sarmizegetusei si ca cel care era capetenia lupilor, l-ar fi vegheat pe Apostolul Andrei prin pustia Dobrogei spre Pestera care i s-a oferit ca adapost.
citeste tot >>
Sfintii arhangheli Mihail si Gavriil. Acatistul lui Mihai Viteazu
07.11.2013 21:37, Miron Manega
Există în România o mănăstire a cărei biserică are hramul doar al unuia dintre arhangheli, și anume al arhanghelului luptător Mihail. Este vorba de mănăstirea Plăviceni din județul Teleorman, pe vremuri în județul Romanați (care nu mai există). Biserica datează de la sfârșitul secolului al XVI-lea și a fost ridicată de Doamna Stanca, soția lui Mihai Viteazu. Probabil, tocmai de aceea i s-a dat acest hram, devenind astfel singurul lăcaș ortodox patronat doar de unul dintre arhangheli.
citeste tot >>
138 de ani de la nasterea Reginei Maria (29 octombrie 1875 - 18 iulie 1938)
29.10.2013 10:15, Miron Manega
''... Te binecuvântez, iubită Românie, patria bucuriei şi durerii mele, frumoasă Ţară care ai trăit în inima mea și ale cărei cărări le-am cunoscut toate. Minunată Ţară pe care am văzut-o îndoită, al cărui vis de veacuri l-am visat şi eu, şi mi-a fost îngăduit să-l văd îndeplinit... Frumoasă țara pe care am văzut-o întregită, a cărei soartă mi-a fost îngăduit să o văd împlinită. Fii tu veșnic îmbelșugată, fii tu mare și plină de cinste, să stai veșnic falnică printre națiuni, să fii cinstită, iubită și pricepută....''
citeste tot >>
 
Colegiul de redactie

MIHAI EMINESCU
(Coordonator editorial şi moral)
Eudoxiu Hurmuzachi
Carmen Sylva
Vasile Alecsandri
Nicolae Densușianu
I.L. Caragiale
George Coșbuc
Vasile Pârvan
Nae Ionescu
Nicolae Iorga
Pamfil Şeicaru
Cezar Ivănescu
Dan Mihăescu
Stela Covaci
Ciprian Chirvasiu

Colaboratori

Dan Puric, Dan Toma Dulciu, Daniela Gîfu, Dorel Vişan, Firiță Carp, Florian Colceag, Florin Zamfirescu, Laurian Stănchescu, Lazăr Lădariu, Mariana Cristescu, Cătălin Berenghi, Mădălina Corina Diaconu, Mircea Coloşenco, Mircea Chelaru, Mircea Șerban, Miron Manega (ispravnic de concept), Nagy Attila, Sergiu Găbureac, Zeno Fodor

Citite Comentate Comentarii noi Ultimele articole
Newsletter