Se încarcă pagina ...

Urmăriți-ne pe certitudinea.com

MEDITAŢIILE UNUI SECUI. Despre filmul lui Gheorghe Naghi, "Doi bărbaţi pentru o moarte"

Data publicarii: 14.03.2016 22:55:00

În filmul lui Gheorghe Naghi, "Doi bărbaţi pentru o moarte" este prezentat artistic un conflict interetnic. Adică un conflict! Psihologul C.G. Jung scrie că războaiele, conflictele în general, încep iniţial în inconştientul colectiv şi abia după aceea  se manifestă în plan exterior. După Jung, rezolvările crizelor (războiul reprezentând cea mai profundă criză), ar trebui să înceapă tot în interiorul inconştientului colectiv, în adâncimile sufleteşti ale omului. În urma unui război, omul nu ajunge să se întâlnească cu rădăcinile inconştiente ale războiului, pacea rămânând ceva pur exterior. Adâncimea sa rămâne însă în stare de război, ca un vulcan, care la suprafaţă pare inactiv, dar în adâncime rămâne activ.

 

Astăzi, pacea este concepută exclusiv pe orizontală, în plan exterior, ca o bună funcţionalitate a unor reguli impuse. Potrivit acestora, problematica este redusă la contextul regulilor exterioare. Rădăcinile reale, cele din adâncuri, cărora li se se datorează, de fapt, războiul, se scufundă încet-încet faţă de conştient, devenind tot mai inconştiente, tot mai ascunse! În lumea regulilor exterioare, analiza raţională reprezintă totul. Prezentarea problemei şi rezolvarea acesteia rămân însă îngropate în adâncuri.

 

 Din păcate prezentările artistice ale problemelor sociale, interetnice, culturale, de azi, fiind supuse raţionalismului epocii, arată conflictul doar în exterioritatea sa, adevărata sursă inconştienţă rămânând necunoscută, neridicată la nivelul conştienţei.

 

   

 

 

Totuşi, în scurta prezentare pe CERTITUDINEA a conţinutul filmului “Doi bărbaţi pentru o moarte” (regia Gheorghe Naghi), m-a surprins prezenţa arhetipurilor de bază ale inconştientului colectiv. Jung scrie că inconştientul colectiv are două arhetipuri de baza, identificabile cu uşurinţă în existenţa omului - principiul masculin şi principiul feminin, prin care se manifestă conţinutul inconştientului colectiv. Mai ales cel feminin, căci acesta reprezintă inconştientul colectiv în totalitatea să. Astăzi, când se vorbeşte atât de uşor despre identitatea naţională, de parcă ar fi exclusiv un obiect în exterior, ar trebuie reluate câteva precizări.

 

Identitatea neamului se află în imaginarul colectiv, care stă la baza culturii şi fără de care cultură nu poate exista. Este vorba, mai exact, de un imaginar al arhetipurilor, care se manifestă, la rândul lui, prin două principii fundamentale, masculin şi feminin. Aceste două principii, care stau la baza identităţii, stau şi la baza conflictelor interetnice!

 

În Biblie, găsim arhetipurile de bază ale conflictelor. Conflictul româno-maghiar se potriveşte arhetipului agricultor-nomad, Cain şi Abel. Adică între nomad, care reprezintă masculinul, şi agricultor, care reprezintă femininul! Aceste două principii nu numai se urăsc, ci se şi atrag de unul pe altul, existând astfel şansă realizării deplinului, a întregului spiritual, care stă la baza oricărei identităţi. Conflictul poate să fie şi între două principii masculine, iar aici împăcarea este foarte greu, aproape imposibil, de realizat, cum e cazul conflictului palestinian-israelian! Există şi conflicte între două principii feminine, aşa-zisele conflictele paşnice, care nu sunt altceva decât dominaţia haosului inconştientului şi care se află la baza democraţiei. Civilizaţia de azi e dominată de principiul feminin, de arhetipul mamei, născătoara şi ucigătoare, a inconştientului colectiv. Consecinţa este scufundarea civilizaţiei în adâncimile sale născătoare! Prin comparaţie cu acest conflict feminin-feminin, în războiul masculilor, haosul inconştientului colectiv se manifestă vulcanic, agresiv, prin războaie!

 

Cred că, pe baza complementarităţii principiilor masculin-feminin, se poate decide disputa istorică între unguri şi români asupra Ardealului, adică cine este autohtonul adevărat. Românul fiind reprezentant al principiului feminin, adică al pământului, el reprezintă  băştinaşul adevărat, locuitor al Ardealului! Nu degeaba a revenit Ardealul, din mâna grofilor maghiari, la adevăraţii proprietari români, căci a decis inconştientul colectiv, pe baza arhetipurilor sale, adică pe baza rădăcinilor inconştientului colectiv! Dincolo de orice alte considerente istorice, Ardealul a fost dintotdeauna al românilor, pe baza acestui inconştient colectiv.

 

Căci omul raţional se înşeală când crede că el decide! Nu el decide, ci inconştientul colectiv. Chiar şi la Trianon, inconştientul colectiv a decis al cui să fie Ardealul. Cuvântul inconştientului colectiv al românilor din Ardeal, şi al tuturor românilor, a fost mai greu decât al ungurilor!

 

Am făcut această lungă introducere pentru că am considerat necesar de ştiut cât de important este tandemul principiilor masculin-feminin care stă la baza, problematicii filmului lui Gheorghe Naghi,“Doi bărbaţi pentru o moarte”.

 

În film, sunt doi bărbaţi, care reprezintă principaiul masculin, şi o femeie, care reprezintă principiul feminin, aceast din urmă fiind cauza conflictului! Adică nu etnicitatea, ci iraţionalul inconştient stă la baza conflictului. Femininul, cum spuneam, reprezintă inconştientul colectiv, prin el se manifestă! Căci, la urma urmelor, ce este păcatul originar şi cui se datorează?! Dominaţia inconştientului colectiv, care se manifestă prin arhetipul femininului, adică dominaţia femininului, asupra masculinului! În film, doi bărbaţi, un român şi un secui, sunt în conflict, din cauza unui femei. Iar femeia este româncă, ceea ce reprezintă un detaliu important. Adică doi bărbaţi (principiul masculin) sunt dominaţi de o femeie (principiul feminin), aceasta fiind, de fapt, sursa conflictului, nu etnicitatea în sine!

 

Prin extensie, care este, până la urmă, boala civilizaţiei occidentale, mai ales ale societăţi de consum? Pe fondul conflictelor aparent mici, locale, descoperim conflictele eterne ale omenirii, care depăşesc cadrul etnicităţi, dar care, în final, ajung la pretexte etnice! Pe scurt, conflictul îl găsim în adâncime eternă a omului, nu în suprafaţă etnicităţii prin care, să zicem, se manifestă numai!

 

Interesant de menţionat este şi faptul că scenaristul maghiar al filmului, Sütő András, în  mod instinctiv a ales ca personaj feminin o româncă, aceasta reprezentând inconştientul colectiv autohton! Astfel, în mod inconştient, Sütő András exprimă, acceptă, în perspectiva  inconştientului colectiv, autohtonitatea românilor!

 

Problema omului de azi este cu adevărat tragică, nefiind conştientizată sursă adevărată a conflictelor sale, care se află în inconştientul sau colectiv, în adâncimea sufletului sau! Şi asta este valabilă şi în cazul conflictelor interetnice! Filmul lui Gheorghe Naghi prezintă foarte bine, faptul că, în plan artistic, conflictul între doi bărbaţi (două principii masculine), se datorează unei femei, feminităţii, adică inconştientului colectiv. Cei doi bărbaţi sunt supuşi dominaţiei feminine a inconştientului colectiv! Adică, ce aduce războiul?! Inconştienţa adâncurilor, neridicate, prin confruntare, în conştiinţa!

 

Datorită feminităţii se află în război două principii masculine. Şi, cum spuneam mai înainte, între două principii masculine aflate în conflict, împăcare nu există! Căci ele nu pot realiza întregul, deplinul, prin care se poate depăşi conflictul. Acesta se poate realiza exclusiv între principiul masculin şi cel feminin. Cei doi ar trebui să se reîntoarcă, fiecare, la propria feminitate interioară, la partea feminină a bărbatului, unde se află şi contactul cu inconştientul colectiv şi personal! Aici, în interior, se află sursa împăcării cele două principii, masculin şi feminin, prin care se realizează unificarea, întregul, deplinul personalităţii.

 

Conflictul, care este prezentat prin conflict între persoane, este, în fapt şi în fond, un conflict interior al omului! Problema tensiunii între două principii masculine, face tragică, adică irevocabilă, uitarea părţii feminine a personalităţi bărbatului, prin care este supus dominaţiei incoştientului colectiv! Pe urmă, prin conflict din cauza unei femei, ei devin supuşi inconştientului colectiv, care are caracter feminin. Se pierde astfel caracterul masculin al celor doi bărbaţi, care sfârşesc prin a se feminiza! Conflictul ia un caracter feminin, supus feminităţii! Devine un conflict între două principii feminine, adică între principiile masculine feminizate, ceea ce duce la autodizolvare, prin supunerea în mod direct puterii haotice, neorganizate a inconştientului colectiv!

 

Nu degeaba în filmul lui Gheorghe Naghi o prezenta inevitabilă este şi războiul, izbucnirea vulcanică a inconştientului colectiv, haosul agresiv cu caracter universal, paralel cu haosul paşnic, autohton, al feminităţi inconştientului colectiv! Conflictul local se dizolvă într-un conflict universal!

 

Şi aici intervine rolul identităţii, pe fondul ascuns al adâncimii! Haosului i se opune deplinul, întregul, pe baza unificării principiilor masculin şi feminin, într-un întreg mai înalt, spiritual! Care nu este altceva decât identitatea! Popoare mici, care trăiesc unul lângă altul, pe bază de principii diferite, masculin şi feminin, se pot uni, faţă de haos, într-un întreg mai mare!

 

Sfârşitul filmului este sumbru! În conflictul universal, sunt executaţi amândoi, românul şi secuiul, de către nemţi! Actualitatea tulburătoare a filmului mi se pare şi o profeţie! Actualitatea este totală, pe toate planurile: pe plan mondial, omenirea se află într-o tensiune profundă, agresivă,  iar pe plan local cei mici sunt captaţi, prin tensiunile lor locale, în tensiunea universală a omenirii, şi se măcelăresc, se dizolvă reciproc! Şi totul rămâne inconştient, în zona unde se află sursă adevărată a cnflictului. Până când nu se va conştientizează cauza haosului, haosul va determina peste tot lumea!

 

Filmul este, cum spuneam, extrem de actual, căci reprezintă şi o avertizare serioasă:  prin conflicte interetnice putem pieri reciproc!

 

 

Afisari: 1129
Autor: Nagy Attila
Spune-le prietenilor:
  • RSS
  • Digg
  • del.icio.us
  • Facebook
  • Mixx
  • Google Bookmarks
  • FriendFeed
  • LinkedIn
  • MySpace
  • Netvibes
  • Reddit
  • Technorati
  • Tumblr
  • Twitter
  • Yahoo! Bookmarks
  • Yahoo! Buzz
  • email
  • Live
  • StumbleUpon
  • Ping.fm

Comentarii

* Nume:
* Email:
* Mesaj:
  caractere ramase
* Cod de siguranta:

Va rugam sa introduceti in casuta de mai sus codul de siguranta
  * campuri obligatorii
 

Nu sunt comentarii.
Alte articole | Arhiva
 
Colegiul de redactie

MIHAI EMINESCU
(Coordonator editorial şi moral)
Eudoxiu Hurmuzachi
Carmen Sylva
Vasile Alecsandri
Nicolae Densușianu
I.L. Caragiale
George Coșbuc
Vasile Pârvan
Nae Ionescu
Nicolae Iorga
Pamfil Şeicaru
Cezar Ivănescu
Dan Mihăescu
Stela Covaci
Ciprian Chirvasiu

Colaboratori

Dan Puric, Dan Toma Dulciu, Daniela Gîfu, Dorel Vişan, Firiță Carp, Florian Colceag, Florin Zamfirescu, Laurian Stănchescu, Lazăr Lădariu, Mariana Cristescu, Cătălin Berenghi, Mădălina Corina Diaconu, Mircea Coloşenco, Mircea Chelaru, Mircea Șerban, Miron Manega (ispravnic de concept), Nagy Attila, Sergiu Găbureac, Zeno Fodor

Citite Comentate Comentarii noi Ultimele articole
Newsletter