- Editorial
- Salonul Refuzaţilor
- Modelul De Ţară
- VideoPoezii & VideoTexte
- emisiuni tv
- Arte vizuale
- Muzica
- Istorie
- Credinta
- ŞTIRI MILITARE
- Societate
- Antologia Poeziilor Frumoase
- De la lume adunate
- Bibliofilie
- Colectii Si Colectionari
- Presa
- Dezvaluiri
- Tema De Gandire
- Antologia Rusinii
- Europa Nostra
- Roman Foileton
- INFO
- Opinii
- Mărgele De Cristal
- Categorie Tmp
Despre ştiinţa manipulării
Despre ştiinţa manipulării
Este cunoscut, în ştiinţele cognitive şi în neuro-ştiinţe, faptul că utilizarea creierului într-un anumit regim creează consecinţe aproape definitive asupra comportamentului uman. De fapt, reţelele neuronale antrenate într-un anumit fel capătă vigoare şi determină comportamente, în timp ce neuronii neantrenaţi dispar din cauza neutilizării. Cuvântul-cheie în această privinţă este „use it or loose it”.
Această caracteristică extraordinar de importanată a adaptabilităţii creierului face posibile şi ştiinţele manipulării sociale. Dacă, de exemplu, introduci în mintea oamenilor anumite concepte, cutume, valori, ritualuri, tabuuri, fetişuri etc., reuşeşti să le creezi cadrul de gândire din care ei nu mai pot ieşi, ulterior, decât cu multe dureri şi trudă.
Faptul că noi avem de două ori mai multe biserici decât şcoli se datorează fatalismului cultivat de-a lungul istoriei, care nu ne îndeamnă la comportament proactiv, ci ne face supuşi şi delăsători, fără dorinţa de evoluţie personală. Faptul că cei care au dorinţa de evoluţie personală pleacă din ţară se datorează, de fapt, adâncirii acestui fatalism.
Tabuurile noastre sunt formale; de exemplu, toată lumea se va scandaliza de o cacofonie spusă sau scrisă de un personaj public, dar nu se va scandaliza de lipsa acestuia de perspective şi soluţii lipsă, care intră în cadrul acceptat al fatalismului naţional. Dacă la americani hărţuirea sexuală este subiectul major de mari tensiuni emoţionale obsesive, la noi, tot ceeea ce se leagă de subiectul cacofoniei este utilizabil, căci produce efecte emoţionale serioase.
De asemenea, la noi este o crimă mai mare lipsa unei cratime decât lipsa unui business-plan, iar criticismul naţional practicat pe detalii nesemnificative bate de departe nevoia de viziune şi coerenţă în planificare. Noi vedem cu mai mare uşurinţă paiul din ochiul vecinului decât virtuţile şi potenţialul vecinului, tot din cauza formelor de antrenament social ce au lăsat urme adânci în mintea noastră.
Nu este de mirare că cei care au crescut în doctrina comunisto-NKVD-istă a directivelor vor gândi, cu sau fără voia lor, în aceşti termeni până la moarte. Dacă noi nu suntem în stare să ne asumăm schimbarea, nu vom avea nicio schimbare în bine, căci reflexele comportamentale ce ne-au adus în dezastru vor continua să acţioneze ţinându-ne în continuare în dezastru.
Este un mare act de curaj să spargi tabuurile, ritualurile, fetişurile, şi să negi directivele aducând soluţii constructive în locul analizelor literare a operelor istorice de tip Fefeleaga, pe care copiii au fost OBLIGAŢI să le studieze în şcoală. Fără acest act de curaj, problemele rămân constante sau evoluează în rău.
Mă uit la televizor, uneori, la emisiunile de comentarii politice... Nu văd nici urmă de politici, doar analize literare de tipul textelor comentate. Politicile presupun planuri detaliate şi organizare, noi criticăm tot ce mişcă şi ne batem joc de tot ce se poate, având însă mare grijă de cratimă și de cacofonii, căci acestea pot discredita definitiv personajul care le foloseşte, ceea ce dovedeşte lipsa unui minimum de cultură naţională. Faptul că este incapabil de gândire şi analiză practică nu prea contează, căci raţionalismul nu este o trăsătură cultivată istoric.
Din această cauza suntem slabi şi manipulabili. Orice om care are un minimum de gândire practică, orientată spre concret, câștigă în fața celorlalţi, de aceea toţi ciocoii vechi şi noi s-au îmbogățit în România, în timp ce oamenii orientaţi spre un sistem de valori stabil nu au ce mânca şi nu mai au locuri de muncă. Suntem orbi asupra adevăratelor valori, asupra adevăratelor orizonturi şi idealuri, şi preocupaţi nu să dezvoltăm ceva bun, ci să nu călcăm în străchini, ca să nu ne condamne toţi încuiaţii.
De aceea, în România face fiecare ce-l taie capul, fără lege, fără onestitate, fără onoare, căci au reuşit să-şi atingă scopul maipulării, acela de a avea un popor lovit de fatalism. Uneori, întâlnesc oameni care-mi scriu sau îmi spun cât de mare admiraţie au ei faţă de ce fac eu. Dar eu am o singură întrebare pentru toţi: ce vă împiedica să faceți voi ceea ce conştiinţa vă îndeamnă să faceţi ce ştiţi că trebuie făcut? Nu cumva tentaţia profitului incorect şi imediat, laşitatea, adaptabilitatea la condiţia de moluscă sau alte repere similare vă impiedica sa fiţi proactivi şi să aduceţi soluţii, atunci când chiar aveţi posibilitatea să o faceţi?
Daca ati fi citit cu atentie intregul articol al domnului profesor Florian Colceag ati fi realizat ca vina nu ii este atribuita in intregime Bisericii Ortodoxe pentru "conditia jalnica a tarii" asa cum afirmati... in articol se face, de asemenea, referire la tabu-urile din mass-media, din mediul politic si din sistemul nostru de educatie. Educatie pe care Biserica Ortodoxa se pare ca nu prea stie sa o ofere comunitatii si argumentez pornind de la o simpla zicala adanc incetatenita in vocabularul romanului de rand: "Sa faci ce zice popa, nu ce face popa!" si continuand cu exemplele de preoti facuti la kilogram, in functie de cat de mare este darul (cred ca va amintiti anchetele din presa, cu dovezi palpabile), cu exorcizarile care conduc la deces (parintele Tanacu va spune ceva?) si cu slaba implicare a Bisericii Ortodoxe in viata socio-culturala a comunitatii. Din fericire exista si preoti cu har care isi fac datoria cu credinta si devotament fata de Dumnezeu si fata de oameni si care nu se bucura la spaga cazuta din mainile enoriasilor cu ocazia diferitelor evenimente inerente vietii, fie ca este vorba de botez, de casatorie sau de inmormantare, ca sa nu mai amintim de practicile "venitului popii cu botezul sau cu icoanele prin casele oamenilor". Despre aceasta vorbim, despre o Biserica Ortodoxa care are nevoie sa renasca din propria cenusa, daca vrea sa mai aiba credibilitate si sa nu isi piarda enoriasii; in plus, ar putea realiza ceva constructiv pentru societate... aceasta este, de fapt, marea provocare a Bisericii Ortodoxe a mileniului trei: va mai rezista oare, asa subrezita cum este sau va reusi sa se schimbe, prin intermediul slujbasilor sai care si-au pastrat sufletul curat si credinta puternica, dobandind si o viziune in pas cu evolutia societatii si a descoperirilor stiintifice?
Ceea ce lipseste romanului pentru a depasi conditia impusa intradevar de clasele conducatoare, care sunt reprezentate de adevarati sclavi ai banului, este nu lipsa curajului de a iesi in strada si striga cu ura impotriva celor ce ne conduc, si nici lipsa proiectelor si strategiilor benefice pe termen mediu si lung, ci pur si simplu redescoperirea sufletului uman, a omeniei, si a tuturor starilor ce se afla inchise acolo, de care omul simplu, dar mai ales cei aflati pe val, au uitat aproape in totalitate (spun asta caci romanul este in genere din stramosi muncitor, primitor si cu simtaminte puternice).
Redescoperirea valorilor cu adevarat umane, iubirea neconditionata fata de semenifie ei buni sau rai, revenirea la conditia de om, aceasta este adevarata povara si provocare in societatea de astazi.
Va doresc sa redescoperiti OMUL din voi.
MIHAI EMINESCU
(Coordonator editorial şi moral)
Eudoxiu Hurmuzachi
Carmen Sylva
Vasile Alecsandri
Nicolae Densușianu
I.L. Caragiale
George Coșbuc
Vasile Pârvan
Nae Ionescu
Nicolae Iorga
Pamfil Şeicaru
Cezar Ivănescu
Dan Mihăescu
Stela Covaci
Ciprian Chirvasiu
Lazăr Lădariu
Dan Puric, Dan Toma Dulciu, Daniela Gîfu, Dorel Vişan, Firiță Carp, Florian Colceag, Florin Zamfirescu, Ioan Roșca, Laurian Stănchescu, Mariana Cristescu, Cătălin Berenghi, Mircea Coloşenco, Mircea Chelaru, Mircea Dogaru, Mircea Șerban, Miron Manega (ispravnic de concept), Nagy Attila, Sergiu Găbureac, Zeno Fodor

