Se încarcă pagina ...

Urmăriți-ne pe certitudinea.com

O APLICAŢIE A MODELULUI DE ŢARĂ: Programul de retehnologizare a României

Data publicarii: 01.03.2010 00:26:00

 

Care este diferenţa între "politics", adica politică şi "policies", adica politici publice?
Diferenţa este foarte vizibilă în ţările foste COMMONWEALTH, iar separarea acestor două concepte este la fel de clară ca şi separarea puterilor în stat.

 

"Politics", adică politicile, aşa cum le ştim noi, se bazează pe lupta pentru putere, comportament pe care-l regăsim în lumea animală la majoritatea nivelurilor de dezvoltare. La peşti, de exemplu, prin această caracteristică, se alege masculul sau femela alfa, care are cele mai puternice gene transmisibile urmaşilor. Din acest motiv, fiind un comportament instinctual, politica recurge la mijloacele intimidării, acaparării resurselor, coruperii, minciunii, creării de alianţe efemere bazate pe interesul prinderii unei prăzi şi alte comportamente cu care ne-am obişnuit din relatările media. Astfel de structuri sunt şi mafiile, bandele, găştile sau haitele de câini, dar şi partidele politice create pe interese de afaceri. Câştigătorul competiţiei trebuie să aibă anumite calităţi printre care carisma, capacităţi organizatorice, personalitate dominatoare. Iar la oameni, din punct de vedere intelectual, un IQ în jur de 150 pe scala Stanford Binet, pentru a fi recunoscut de ceilalţi implicaţi în lupta politică. Aceasta face ca, prin limitarea superioară a inteligenţei, să nu fie un vizionar, un savant sau un om de o mare plajă culturală. Aceștia din urmă nu sunt acceptați decât extrem de rar în postura de lideri şi numai de către sistemele în care liderii sunt selectaţi pe criterii profesionale la orice nivel de conducere sau de administrare.

 

"Policies", adică politicile publice, sunt cu totul altceva decât "politics". Politicile publice presupun o largă cunoaştere în domeniile de referinţă, nu doar la nivel local, ci şi la nivel internaţional. Presupune, de asemenea, reţele de experţi care conlucrează pentru atingerea unor obiective specifice prin studii de analiză şi de impact asupra unui domeniu şi asupra domeniilor conexe ce pot fi influenţate de către domeniul de bază. Astfel de structuri de experţi sunt absolut necesare în luarea deciziilor politice, datorită faptului că ajută la optimizarea deciziilor.

 

Dacă politicianul îşi ia răspunderea asupra unor decizii, specialistul în politici publice face ca decizia să se bazeze pe studii care să-i asigure validitatea informaţiilor şi aplicabilitatea practică cu consecinţe pozitive.
Marea greşeala care se face şi în România este considerarea politicianului ca fiind "policy maker", deoarece semnătura stă în vârful pixului politicianului. Această greşală are consecinţe catastrofale pentru bunul mers al administrării unei ţări. Politicianul care nu are în spate o armată de experţi, care rămân stabili la fluctuaţiile create de lupta politică, încearcă să se bazeze pe oamenii proprii care au un grad de cunoaştere redus în domeniile pe care le administreză. Aceasta are mai multe consecinte, extrem de grave:

În sistem se acţionează la comanda şefului care, deseori, ia decizii arbitrare, insuficient fundamentate. Managementul secundar al sistemului administrat politic se face, în lipsa experţilor, pe criterii clientelare, ceea ce conduce la raportare falsă la vârf. Iar pe orizontală la relaţii ce corup sistemul administrat, în favoarea celor numiţi pe criterii clientelare. Aceste consecinţe au marcat atât de grav viaţa României încât, în acest moment, devine incertă o ieşire din crizele actuale, datorată adminsitrării politice, deoarece aceasta a pierdut încrederea populaţiei.

 

Ieşirea din această situaţie se face, în ţările cu democraţie funcţională, prin mai multe sisteme. Sistemul "watch dog" (câine de pază) prin care se supraveghează administrarea de către societatea civilă, împreună cu sisteme de intervenţie contra abuzurilor sau neregulilor. Un alt sistem este cel al deciziei prin consultarea "stakeholder-ilor" adică a persoanelor care sunt implicate direct sau care suferă consecinţele aplicării unor reguli impuse de sistem. Acest din urmă program produce o presiune mare asupra transparenţei deciziilor sau utilizării fondurilor, resurselor umane, etc.

 

Un alt criteriu, extrem de important pentru bunul mers al unei naţii, este schimbarea şefilor cu alţii mai buni din punct de vedere profesional. Aceasta permite îmbunătăţirea permanentă a managementului care, în aceste condiţii, poate produce valoarea adăugată care să permită şi salarizarea mult mai bună a creşterii performanţei. La noi însă, prin numirea politică a managementului secundar, nu se produc astfel de situaţii. De aceea, o reformă a statului trebuie făcută prin schimbarea mecanismelor numirii pe post, orientându-le pe criteriile performanţei profesionale.

 

Un exemplu de program proiectat de "policy makers" pentru un tip de activităţi este programul de retehnologizare a României.
Aceste observaţii arată şi modul prin care se poate stabiliza şi îmbunătăţi viaţa în România prin participare publică şi parteneriat public-privat pe diverse domenii de interes.

 

O ultimă observaţie este următoarea: Politicianul răspunde în mod obişnuit la urgenţe, iar pentru aceasta trebuie să fie ales conform unor calităţi, abilităţi, competenţe şi comportamente, nu pe criteriile de tipul "cine dă mai mult prinde un post în Parlament pe lista unui partid". Policy maker-ul raspunde la ceea ce este important, viziunea de viitor, instrumentele tehnice care cer o foarte scrupuloasă muncă de configurare sau selecţie de pe piaţă. Pentru a asigura o colaborare între politicieni şi policy makers este necesar ca politicienii să aibă studii de specialitate, care să le permită totuşi să recunoscă o soluţie corectă atunci când li se pune în faţă.

 

Click pentru a putea vedea PROGRAMUL DE RETEHNOLOGIZARE A ROMÂNIEI

Afisari: 3765
Autor: FLORIAN COLCEAG
Spune-le prietenilor:
  • RSS
  • Digg
  • del.icio.us
  • Facebook
  • Mixx
  • Google Bookmarks
  • FriendFeed
  • LinkedIn
  • MySpace
  • Netvibes
  • Reddit
  • Technorati
  • Tumblr
  • Twitter
  • Yahoo! Bookmarks
  • Yahoo! Buzz
  • email
  • Live
  • StumbleUpon
  • Ping.fm

Comentarii

* Nume:
* Email:
* Mesaj:
  caractere ramase
* Cod de siguranta:

Va rugam sa introduceti in casuta de mai sus codul de siguranta
  * campuri obligatorii
 
Nume: 37Nfawt81BA (Jul, Sun 12, 2015 / 20:49)
Hawk disse:Gostei do teclado, pena ne3o ter atmnenpeaerte bluetooth.Tenho receio de comprar na Brando. A uns 4 anos comprei uma caneta com mp3 e estou esperando recebea-la ate9 hoje.
Nume: 37Nfawt81BA (Jul, Sun 12, 2015 / 20:50)
Hawk disse:Gostei do teclado, pena ne3o ter atmnenpeaerte bluetooth.Tenho receio de comprar na Brando. A uns 4 anos comprei uma caneta com mp3 e estou esperando recebea-la ate9 hoje.
Nume: 37Nfawt81BA (Jul, Sun 12, 2015 / 20:50)
Hawk disse:Gostei do teclado, pena ne3o ter atmnenpeaerte bluetooth.Tenho receio de comprar na Brando. A uns 4 anos comprei uma caneta com mp3 e estou esperando recebea-la ate9 hoje.
Alte articole | Arhiva
 
Colegiul de redactie

MIHAI EMINESCU
(Coordonator editorial şi moral)
Eudoxiu Hurmuzachi
Carmen Sylva
Vasile Alecsandri
Nicolae Densușianu
I.L. Caragiale
George Coșbuc
Vasile Pârvan
Nae Ionescu
Nicolae Iorga
Pamfil Şeicaru
Cezar Ivănescu
Dan Mihăescu
Stela Covaci
Ciprian Chirvasiu

Colaboratori

Dan Puric, Dan Toma Dulciu, Daniela Gîfu, Dorel Vişan, Firiță Carp, Florian Colceag, Florin Zamfirescu, Laurian Stănchescu, Lazăr Lădariu, Mariana Cristescu, Cătălin Berenghi, Mădălina Corina Diaconu, Mircea Coloşenco, Mircea Chelaru, Mircea Șerban, Miron Manega (ispravnic de concept), Nagy Attila, Sergiu Găbureac, Zeno Fodor

Citite Comentate Comentarii noi Ultimele articole
Newsletter