Se încarcă pagina ...

Urmăriți-ne pe certitudinea.com

Telenovela scandalului de la Ateneu

Data publicarii: 14.10.2009 23:53:00

Conflictul dintre membrii orchestrei filarmonicie “George Enescu” şi directorul instituţiei, reputatul dirijor Cristian Mandeal, s-a transformat într-un scandal public. Membrii orchestrei au înaintat către principalelel instituţii ale puterii în stat (Preşedinţie, Guvern, Camera Deputaţilor, Senat) şi către Primăria Capitalei un memoriu prin care aduceau la cunoştinţă “faptele deosebit de grave ce s-au petrecut în cadrul instituţiei noastre, săvârşite de către directorul general Cristian Mandeal şi Nicolae Licareţ – director artistic”, cerând destituirea acestora, a contabilului şef Florica Sivec, precum şi a concertmaistrului Anda Petrovici .

Pe 28 septembrie, la repetiţiile pentru spectacolul de deschidere a stagiunii, membrii orchestrei au venit îmbrăcaţi în tricouri pe care erau imprimate cuvintele: “NOI suntem Filarmonica George Enescu”. În momentul în care a apărut Cristian Mandeal, ei au refuzat să mai repete. Teodor Paleologu, ministrul Culturii, s-a deplasat la faţa locului unde avea să constate, vorba Ninei Cassian, că “faţa locului era umflată”.

Războiul scrisorilor deschise
“Nu pot să iau decizii cu pistolul la tâmplă – a spus ministrul, după câteva ore de pertractări – trebuie să reflectez”. Şi a plecat să reflecteze. Repetiţiile s-au reluat, a doua zi, dar fără dirijor şi fără concertmaistru. Spectacolul de deschidere l-a avut ca dirijor pe Iosif Ion Prunner şi pe Dan Enăşescu – concertmaistru (în locul Andei Petrovici). În aceeaşi seară s-a desfăşurat, în paralel cu concertul propriu-zis, şi un spectacol al scrisorilor deschise către public: unele semnate de Cristian Mandeal, altele - de membrii orchestrei. “Acesta este mesajul meu de despărţire adresat oamenilor ce m-au însoţit cu credinţă în calitate de spectatori ai Ateneului Român timp de aproape 30 de ani – oftează epistolar Cristian Mandeal. Acum patru zile, cu prilejul primei repetiţii a noii stagiuni, mi s-a comunicat în mod public, printr-un purtător de cuvânt al tuturor celor prezenţi pe scenă, faptul că sunt rugat <să accept cu demnitate dorinţa lor de a nu mai dirija niciodată această orchestră>. Deoarece preţuiesc mult acest colectiv artistic ce în îndelungatul timp de eforturi comune constante a devenit treptat un ansamblu de valoare europeană, m-am hotărât să le satisfac dorinţa în totalitate şi să părăsesc definitiv această instituţie, atât din poziţia de director, cât şi din cea de dirijor, etc, etc”. Membrii orchestrei au răspuns printr-o “contra-epistolă”: “Deşi în Filarmonică există un conflict grav între artiştii instrumentişti şi Anda Petrovici (concertmaistru), care datează din anii ’90, noi am considerat că nu vă putem priva pe dumneavoastră de plăcerea de a lua parte la concertele noastre. Dorim ca toată lumea să ştie că noi suntem nişte artişti intelectuali iar acest regretabil conflict nu are ca scop cereri de creşteri salariale, însă după mulţi ani de zile, vem să ne recăpătăm demnitatea şi onoarea, etc, etc”.
Joi seara (8 octombrie), un tabel cu semnături – chipurile ca venind din partea publicului - pentru susţinerea revenirii lui Mandeal în funcţia de dirijor a fost plasat la garderoba şi la casa de bilete de către personalul subordonat conducerii Filarmonicii. În realitate era o “inginerie” a direcţiunii interimare. “Avem dovezi în acest sens şi ne vom folosi de ele”, au declarat câţiva muzicieni care au găsit o copie uitată a documentului, în copiatorul instituţiei. Toţi cei care cumpărau bilete la concert erau condiţionati de lista de semnături. “Conducerea a ajuns să cerşească sprijinul publicului pentru că ştiu ca au încălcat legea şi nu au şanse de revenire”, au comentat muzicienii filarmonicii “George Enescu”.

“Vrem ca adevărul să iasă la suprafaţă!”
“Curat telenovelă!” – s-ar putea spune, şi pe bună dreptate. În spatele ei se ascunde însă o dramă colectivă. “Suntem conştienţi de poziţia noastră ingrată - spune prim-flautistul Cătălin Opriţoiu , <obraznicul> orchestrei, cum e numit de conducere. “Văzute din afară, lucrurile par să ne incrimineze, având în vedere reputaţia profesională pe care o are dl. Cristian Mandeal. Noi, orchestra, vrem însă ca adevărul să iasă la suprafaţă. Vrem să se ştie că nu a fost vorba de un puci al comitetului de sindicat, ci de revolta spontană a membrilor orchestrei, în urma unei situaţii inacceptabile. Iar revolta nu avea ca scop cereri salariale, a fost o reacţie la situaţia de teroare şi arbitrar care durează de foarte mulţi ani. Domnul Mandeal nu e contestat ca dirijor, ci ca manager, chiar dacă domnia sa prezintă lucrurile invers, pentru a influenţa emoţional opinia publică. Adică, vezi Doamne, noi, membrii orchestrei, suntem o adunătură de lăutari care nu suportă exigenţa şi profesionalismul de înaltă clasă al dirijorului, iar domnia sa e victima. Abia în urma celor întâmplate am început să facem demersuri pe cale sindicală, pentru că altfel nu ne ia nimeni în seamă”.

Causa causorum
Situaţia a “explodat” pe data de 19 septembrie când, în cadrul Zilelor Bucureştiului, trebuia să aibă loc, în Piaţa Constituţiei, concertul Angelei Gheorghiu cu Vlad Miriţă, acompaniaţi de orchestra Filarmonicii “George Enescu”, instituţia fiind partener o ficial al evenimentului. Solista îl agrease ca dirijor al concertului pe Tiberiu Soare de la Opera Română. Cu 48 de ore înainte de spectacol, a avut loc, la Ateneul Român, prima repetiţie. Sau, mai bine zis, trebuia să aibă loc. Timp de 20 de minute, Anda Petrovici, concertmaistrul orchestrei filarmonice, nu l-a lăsat pe Tiberiu Soare să-şi facă repetiţia. Îi dădea sfaturi, îl întrerupea cu obiecţii, îl şicana, până când acesta s-a enervat şi a spus: “Îmi cer scuze, dar eu, în aceste condiţii, nu pot să-mi desfăşor repetiţiile”. Şi a plecat. Repetiţia n-a mai avut loc. Anda Petrovici i-a liniştit pe membrii orchestrei, spunându-le că lucrurile se vor rezolva şi că vor avea un alt dirijor. A doua zi însă, Tiberiu Soare a revenit la repetiţii şi le-a spus: “Sunt aici pentru că m-a rugat Angela Gheorghiu. Iar pe Angela Gheorghiu eu nu-mi permit s-o refuz”. Atunci s-a întâmplat un lucru neaşteptat: toată orchestra s-a ridicat în picioare, a pus instrumentele jos şi a refuzat să mai cânte cu Anda Petrovici. Sesizaţi de situaţie, au venit în sală Nicolae Licareţ, directorul artistic al filarmonicii, şi, ceva mai târziu, producătorii. “Dacă nu o acceptaţi pe Anda Petrovici concertmaistru, nu veţi putea folosi titulatura Filarmonicii <George Enescu>” – le-a spus Licareţ. Cineva din orchestră l-a întrebat: "Cum, domnule director, prestigiul Filarmonicii e determinat de prestaţia unui singur instrumentist?"… Organizatorii l-au poftit apoi pe Nicolae Licareţ în birou, la negocieri. În acest timp, membrii orchestrei au supus la vot dacă vor sau nu vor să cânte împreună cu Anda Petrovici. În unanimitate, au votat împotrivă. Anda Petrovici şi-a strâns lucrurile şi a plecat, după care, în sfârşit, au început cu adevărat repetiţiile. Spectacolul, desfăşurat în faţa a zece mii de oameni, a fost un succes. Conducerea Filarmonicii “George Enescu” nu şi l-a putut trece în palmares, pentru că a preferat-o pe Anda Petrovici - Angelei Gheorghiu.

Grijă morală sau “după mine potopul”?
Directorului Cristian Mandeal i s-a cerut să rezolve litigiul, iar el a dat câştig de cauză Andei Petrovici. “Ştiţi ce ne-a spus în urmă cu un an, la o întâlnire a comitetului sindical cu conducerea? <Dacă nu vă convine cu mine, luptaţi să mă daţi jos>” – ne-a declarat Cătălin Opriţoiu. Ceea ce acesta a şi făcut, împreună cu ceilalţi membri ai orchestrei. În cele din urmă, Cristian Mandeal şi-a dat demisia. Director interimar, până la sfârşitul anului, a fost numit… Cristian Mandeal. “Noul” director a trecut imediat la represalii, în primul rând împotriva lui Cătălin Opriţoiu, prim-flautistul care a avut curajul să-l înfrunte pe faţă, chiar în prezenţa ministrului. Acestuia i s-a modificat cu pixul contractul de muncă pe o perioadă determinată, reducându-i-se termenul de la un an la patru luni (adică până la 31.12.2009). Cătălin Opriţoiu a refuzat să-l semneze. Cristian Mandeal a recunoscut modificarea în contract şi chiar ne-a explicat-o: “Este un drept al meu, pentru care nu ar trebui să dau socoteală. Dar vă explic: am luat această decizie - pentru tot personalul artistic, nu doar pentru Cătălin Opriţoiu - ca să nu stânjenesc eventualele decizii ale următorului director. Am considerat că e normal ca deciziile să se exercite doar pe perioada de autoritate a funcţiei. Iar interimatul meu durează numai până la sfârşitul anului când, de altfel, voi ieşi la pensie”.
Greu de crezut că directorul interimar şi-a pus problema în aceşti termeni de înduioşătoare grijă morală. Seamănă mai mult a “după mine potopul!”

Mandeal îl dă în judecată pe Mandeal şi câştigă unul din ei
O altă problemă spinoasă (explozivă chiar) a Filarmonicii George Enescu este cea a salariilor. Prin managementul defectuos, s-a ajuns la o reducere a acestora cu 30%. Membrii orchestrei au dat în judecată Ministerul Culturii şi Filarmoinca şi au câştigat. Ministerul Culturii s-a spălat însă pe mâini, aruncând toată vina pe seama managementului defectuaos al conducerii Filarmonicii. Interesant e că, pe lista petenţilor în acest proces se afla şi Cristian Mandeal – angajatul. Procesul, cum spuneam, a fost câştigat, dar ministerul a aruncat toată vina salariilor micşorate în cârca manageriatului Filarmonicii, respectiv a lui Cristian Mandeal. Şi totuşi Ministerul îl susţine în funcţie, ca şi pe Anda Petrovici şi pe Nicolae Licareţ. Paradoxul este că Mandeal dirijorul l-a dat în judecată (alături de toţi ceilalţi membri ai orchestrei) pe Mandeal managerul! Iar la judecată Mandeal managerul s-a luptat cu dirijorul şi cu toti ceilalţi instrumentişti. Dirijorul a câştigat, managerul a pierdut. Rămâne de văzut care dintre ei va plăti oalele sparte.
 

Afisari: 2781
Autor: Miron Manega
Spune-le prietenilor:
  • RSS
  • Digg
  • del.icio.us
  • Facebook
  • Mixx
  • Google Bookmarks
  • FriendFeed
  • LinkedIn
  • MySpace
  • Netvibes
  • Reddit
  • Technorati
  • Tumblr
  • Twitter
  • Yahoo! Bookmarks
  • Yahoo! Buzz
  • email
  • Live
  • StumbleUpon
  • Ping.fm

Comentarii

* Nume:
* Email:
* Mesaj:
  caractere ramase
* Cod de siguranta:

Va rugam sa introduceti in casuta de mai sus codul de siguranta
  * campuri obligatorii
 

Nu sunt comentarii.
Alte articole | Arhiva
 
Colegiul de redactie

MIHAI EMINESCU
(Coordonator editorial şi moral)
Eudoxiu Hurmuzachi
Carmen Sylva
Vasile Alecsandri
Nicolae Densușianu
I.L. Caragiale
George Coșbuc
Vasile Pârvan
Nae Ionescu
Nicolae Iorga
Pamfil Şeicaru
Cezar Ivănescu
Dan Mihăescu
Stela Covaci
Ciprian Chirvasiu

Colaboratori

Dan Puric, Dan Toma Dulciu, Daniela Gîfu, Dorel Vişan, Firiță Carp, Florian Colceag, Florin Zamfirescu, Laurian Stănchescu, Lazăr Lădariu, Mariana Cristescu, Cătălin Berenghi, Mădălina Corina Diaconu, Mircea Coloşenco, Mircea Chelaru, Mircea Șerban, Miron Manega (ispravnic de concept), Nagy Attila, Sergiu Găbureac, Zeno Fodor

Citite Comentate Comentarii noi Ultimele articole
Newsletter