Se încarcă pagina ...

Urmăriți-ne pe certitudinea.com

Seratele "Eminescu Jurnalistul", editia a III-a. Prezentarea primului film documentar despre Eminescu

Data publicarii: 09.02.2014 20:40:00

Luni, februarie, la ora 19,00, la Teatrul Mignon de pe Strada Hristo Botev nr. 1, are loc cea de-a treia ediție a Seratelor Eminescu, jurnalistul , inițiate de Uniunea Ziariștilor Profesioniști din România. Va fi, ca și cele anterioare, un spectacol-dezbatere, la care publicul poate participa fără nicio altă restricție decât cea impusă de timpul alocat evenimentului și de bunul simț. Partenerii UZPR în această inițiativă sunt Fundația Internațională Mihai Eminescu și Teatrul MIGNON, gazda evenimentului.

 

Seratele ”Mihai Eminescu Jurnalistul” vin în continuarea și spre confirmarea intenției declarate a președintelui UZPR, Doru Dinu Glăvan de a crea un centru de polarizare a jurnalismului creativ și moral.

 

Cea de-a treia serată „Eminescu Jurnalistul” va avea în program o scurtă dizertație pe tema actualității lui Eminescu, apoi o alta, susținută de istoricul Gheorghe Bucur, intitulată „Concepția dacică la Eminescu”, o prezentare a Muzeului virtual „Mihai Eminescu”, inițiat și gestionat de Dan Toma Dulciu, o prezentare a antologiei colective ”Limba Română este Patria mea” și, în sfârșit, momentul cel mai important al evenimentului, aniversarea a 100 de ani de la realizarea primului film documentar despre Eminescu. Cu această ocazie, se va proiecta și filmul.

 

Am avut privilegiul de a fi primul jurnalist care l-a semnalat în presă și l-a promovat insistent, fiind conștient  de importanţa și valoarea sa inestimabilă, atât pentru cultura română în ansamblul ei, cât şi pentru cinematografia românească.

 

„Eminescu, Veronica, Creangă” se numeşte filmul, are 22 de minute şi a fost realizat, în 1914, de Octav Minar, un cercetător controversat al vieţii lui Mihai Eminescu. Pelicula, considerată una dintre cele mai valoroase piese de tezaur, a fost descoperită, în urmă cu câţiva ani, la Arhiva Naţională de Filme, de pasionaţii bibliofili Ion Rogojanu şi Dan Toma Dulciu. Documentarul, recuperat şi recondiţionat integral, este creaţia Casei de Filme “Pathé”, iar imaginea poartă semnătura lui Victor de Bon (după alte opinii, filmările ar fi fost făcute de un oarecare Svoboda, operatorul casei „Pathé” din Bucureşti) . Acesta realizează aici o creaţie extrem de interesantă, în sensul că documentarul e presărat cu scene lirice, interpretate de artişti profesionişti, precum Stacia Napierkowska şi Aldo Fini (scenele interpretate de aceștia au fost copiate din filme de ficţiune străine și „lipite” la documentarul lui Octav Minar). În acelaşi sens au mai fost folosite şi filmări făcute de alții, la Veneţia şi în Egipt, pentru a ilustra unele poezii.

 

Reamintesc că filmul a fost realizat în 1914, dar premiera a avut loc pe 31 ianuarie 1915 în sala Ateneului Român, în cadrul unei serate eminesciene, la care au luat cuvântul mari personalităţi ale culturii româneşti: Barbu Ştefănescu Delavrancea, George Enescu, M. Bârsan, Maria Ventura şi Victor Eftimiu. Documentarul a fost prezentat apoi la Casa Şcoalelor, pe 14 februarie 1915, şi la cinema „Palace”, din 9 noiembrie 1915. Aceste evenimente au fost consemnate în epocă de către ziarele „Dimineaţa”, „Adevărul”, „Viitorul”, „Universul”, „Rampa” şi „Cronica Moldovei”.

 

Despre realizarea acestui documentar, soţia lui Octav Minar îşi amintea, prin anii '60: „Filmul «Eminescu-Veronica-Creangă» a fost filmat de soţul meu prin anii 1912-1914 cu concursul casei «Pathé». La realizarea filmului şi apoi în turneul de conferinţe ţinut înainte şi după Primul Război Mondial, ştiu din mărturia soţului meu că a fost ajutat de fostul director al «Celor Trei Crişuri», Al. Bacaloglu. Filmul era în cea mai mare parte documentar, dar din câte ştiu, avea şi părţi filmate cu actorii mari ai vremii. De pildă, era un fragment din «Călin» interpretat de o actriţă. Filmul a fost prezentat şi la Văleni, la universitatea profesorului Iorga. Am deţinut până nu de mult o copie a filmului pe care a achiziţionat-o Muzeul Creangă din Iaşi. Soţul meu făcuse zincuri după imaginile din film pe care le-a folosit atâtpentru ilustrarea cărţilor şi articolelor sale, cât şi diapozitive cu care-şi ilustra uneori conferinţele.”

Afisari: 2091
Autor: Miron Manega
Spune-le prietenilor:
  • RSS
  • Digg
  • del.icio.us
  • Facebook
  • Mixx
  • Google Bookmarks
  • FriendFeed
  • LinkedIn
  • MySpace
  • Netvibes
  • Reddit
  • Technorati
  • Tumblr
  • Twitter
  • Yahoo! Bookmarks
  • Yahoo! Buzz
  • email
  • Live
  • StumbleUpon
  • Ping.fm

Comentarii

* Nume:
* Email:
* Mesaj:
  caractere ramase
* Cod de siguranta:

Va rugam sa introduceti in casuta de mai sus codul de siguranta
  * campuri obligatorii
 
Nume: ioana... (Feb, Mon 10, 2014 / 23:36)
«Călin» file din ...poveste?...
Alte articole | Arhiva
 
Colegiul de redactie

MIHAI EMINESCU
(Coordonator editorial şi moral)
Eudoxiu Hurmuzachi
Carmen Sylva
Vasile Alecsandri
Nicolae Densușianu
I.L. Caragiale
George Coșbuc
Vasile Pârvan
Nae Ionescu
Nicolae Iorga
Pamfil Şeicaru
Cezar Ivănescu
Dan Mihăescu
Stela Covaci
Ciprian Chirvasiu

Colaboratori

Dan Puric, Dan Toma Dulciu, Daniela Gîfu, Dorel Vişan, Firiță Carp, Florian Colceag, Florin Zamfirescu, Laurian Stănchescu, Lazăr Lădariu, Mariana Cristescu, Cătălin Berenghi, Mădălina Corina Diaconu, Mircea Coloşenco, Mircea Chelaru, Mircea Șerban, Miron Manega (ispravnic de concept), Nagy Attila, Sergiu Găbureac, Zeno Fodor

Citite Comentate Comentarii noi Ultimele articole
Newsletter