Se încarcă pagina ...

Urmăriți-ne pe certitudinea.com

Tema De Gandire

DE CE URÂM FEMEILE? Cu văl, fără văl
10.02.2011 00:21, Miron Manega
Firea omenească este complicată şi paradoxală. Mentalitatea unei societăţi sau chiar a unei civilizaţii se constituie din elemente aproape insondabile, pe care suntem tentaţi să le ignorăm. Civilizaţia islamică, de pildă, impune ca femeia să poarte văl, iar noi condamnăm aceasta ca pe o mare încălcare a drepturilor femeii. Atitudinea este, fără îndoială, justă, dar ea face abstracţie de coordonatele unei civilizaţii foarte vechi care, la un moment dat, a deţinut supremaţia şi chiar a fost determinantă pentru alte culturi.
citeste tot >>
DE CE URÂM FEMEILE? Dragostea şi ciorba reîncălzită
03.02.2011 12:48, Miron Manega
Acceptând până la capăt comparaţia iubirii cu ciorba, nu faptul că e reîncălzită constituie miezul problemei, ci lipsa ei. Dragostea şi-a epuizat resursele, s-a terminat, de aceea doi oameni ajung să nu se mai suporte. Căci dragostea, nefiind inepuizabilă, trebuie drămuită, chivernisită, nu risipită într-o continuă sărbătoare a trupurilor. Ea nu înseamnă numai sex, aşa cum nu înseamnă numai abstinenţă. Amândouă aspectele au însă un rost şi un rol important în întreţinerea sentimentului care le justifică.
citeste tot >>
DE CE URÂM FEMEILE? Obscen şi sacru
30.01.2011 11:31, Miron Manega
Avem acces la dimensiunea reală a lucrurilor, indiferent dacă suntem credincioşi sau atei. Cu un simplu efort de logică putem constata că sexualitatea nu are cum să fie vulgară în sine, din orice perspectivă am aborda problema. Fie şi pentru simplul motiv că viaţa este sacră. Şi, dacă viaţa, care constituie fala şi frumuseţea planetei Pământ (ceea ce o face, până la noi descoperiri, unică în sistemul solar şi, poate în Univers), este sacră, cum poate fi vulgară, ba chiar obscenă, sexualitatea care o determină? Şi totuşi, mentalitatea generală aşa priveşte lucrurile: sexul este ceva ruşinos şi nociv, la care copiii nu trebuie să aibă acces, iar exhibarea lui, aluzivă sau directă, este imorală şi coruptivă etc.
citeste tot >>
DE CE URÂM FEMEILE? Găina bătrână face zama bună
26.01.2011 00:41, Miron Manega
Se spune că bărbaţii îmbătrânesc de la brâu in jos, iar femeile de la brâu în sus. Cu alte cuvinte, bărbaţii îşi păstrează la bătrâneţe farmecul şi sex-appeal-ul, dar degeaba, pentru că de la brâu în jos... Iar femeile ar vrea, ar dori"�, dar tot degeaba, pentru că aspectul fizic nu le mai ajută.
citeste tot >>
DE CE URÂM FEMEILE? Aici şi acum
20.01.2011 09:46, Miron Manega
În antichitate, femeile erau considerate un bun comun, dar nu oricum. Epictet povesteşte, în 'Manualul stoicului', cum un desfrânat încerca să-şi justifice adulterul, folosindu-se de această realitate a societăţii ateniene. Filozoful Diogene, cu tot cinismul care îl caracteriza, l-a pus însă la punct: 'Fripturile care se servesc la masă la început sunt comune. Dar de îndată ce porţiile au fost făcute şi împărţite, ai fi lipsit de orice cuviinţă şi ruşine dacă ai lua bucata din farfuria vecinului tău'.
citeste tot >>
Brandingul, un mod seducător de a virusa arta. Furtul de energie spirituală
12.01.2011 00:09, Monica Cercelescu
Cu un suc îţi mai cumperi câteva clipe de echilibru zen, o porţie de conştiinţă împăcată că ai salvat planeta şi poate chiar şi sentimentul mistic al unei chemări artistice sau cine ştie ce imbold rebel. Orice e posibil în brandingul unui suc, prin simpla încorporare a codurilor din alte culturi.
citeste tot >>
DE CE URÂM FEMEILE? Misogini şi femei de unică folosinţă
29.12.2010 21:56, Miron Manega
Într-o societate de consum care se respectă, femeile ar putea fi împărţite în trei categorii: femei de unică folosinţă, soţii şi femei eterne. Acestea din urmă sunt, de regulă, femei ideale, adică ficţiuni plăsmuite de scriitori şi artişti. Ei sunt marii vinovaţi de existenţa acelui concept schopenhaurian (la care a subscris şi Eminescu), conform căruia femeia este copia imperfectă a unui prototip irealizabil.
citeste tot >>
Unde sunt colindele Românilor?
18.12.2010 12:51, Mădălina Corina Diaconu
Ceea ce nu înţeleg, este faptul că, odată sosită în Bucureşti pentru a mă bucura de mirosul sarmalelor şi al cozonacilor, de luminiţele din oraş, de forfota oamenilor de prin pieţe, tot ce îmi aud urechile sunt... aceleaşi colinde ascultate şi peste Ocean, la mama America! Pe moment mă opresc, dau din sprâncene şi mă gândesc că poate din cauză că săptămâni de zile am ascultat aceleaşi colinde, mi-au rămas imprimate în cap şi le aud fără voia mea! Însă nu, nu este aşa! Sunt în Bucureşti, în toată splendoarea pregătirilor dinaintea sosirii lui Moş Crăciun şi aud cu claritate colinde americane. Mă întreb în acel moment: unde sunt colindele Românilor? Nu mai există?
citeste tot >>
Domnişoară, dansaţi? Sau te pleznesc...?
04.12.2010 18:07, Miron Manega
Unii zic că declaraţiile de dragoste s-au banalizat. Alţii, mai rău, că sunt doar o strategie de manipulare a viitoarei victime. Mai sunt şi supravieţuitori ai unui romantism desuet, pentru care declaraţiile de dragoste au şi consistenţă, şi eficienţă. Dar, indiferent de opiniile pe această temă, în care fiecare are partea lui de dreptate, declaraţiile de dragoste nu au fost abolite total. Doar că li s-a schimbat vestimentaţia verbală şi li s-a restrâns conţinutul. Adică, pe de o parte, limabjul a pierdut din ceremonial, dar a câştigat în firesc şi naturaleţe, iar pe de altă parte accentul nu mai cade pe promisiunea metaforică, pe minciuna poetică (luna de pe cer, castel în Spania etc.), ci pe invitaţia directă la o partidă de sex sau pe analogiile utilitare.
citeste tot >>
DE CE URÂM FEMEILE? Femeia-oglindă
28.11.2010 21:51, Miron Manega
Războiul dintre sexe a început, probabil, o data cu apariţia sexelor. Mai exact, o dată cu descoperirea identităţii aferente sexului. Fiecare dintre cei doi 'locatari' ai unui destin comun, adica femeia şi bărbatul, a considerat că el este mai, foarte, cel mai, aşa că merită supremaţia contextului. Extinsă la scara socială, această supremaţie s-a numit, de-a lumgul timpului, mai întîi matriarhat, apoi patriarhat.
citeste tot >>
 
Colegiul de redactie

MIHAI EMINESCU
(Coordonator editorial şi moral)
Eudoxiu Hurmuzachi
Carmen Sylva
Vasile Alecsandri
Nicolae Densușianu
I.L. Caragiale
George Coșbuc
Vasile Pârvan
Nae Ionescu
Nicolae Iorga
Pamfil Şeicaru
Cezar Ivănescu
Dan Mihăescu
Stela Covaci
Ciprian Chirvasiu

Colaboratori

Dan Puric, Dan Toma Dulciu, Daniela Gîfu, Dorel Vişan, Firiță Carp, Florian Colceag, Florin Zamfirescu, Laurian Stănchescu, Lazăr Lădariu, Mariana Cristescu, Cătălin Berenghi, Mădălina Corina Diaconu, Mircea Coloşenco, Mircea Chelaru, Mircea Șerban, Miron Manega (ispravnic de concept), Nagy Attila, Sergiu Găbureac, Zeno Fodor

Citite Comentate Comentarii noi Ultimele articole
Newsletter